Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bojovníci džihádu se na sítích činí, světu ukazují popravy i koťátka

  20:28aktualizováno  20:28
Propracovaná kampaň organizace Islámský stát v Iráku a Levantě na sociálních sítích je podle odborníků jedním z důvodů, proč džihádistům nestálo při jejich postupu na Mosul prakticky nic v cestě. Radikálové na internet dávají nejen drastické záběry poprav, ale i roztomilá koťata.

Také bojovníci z radikálního bloku islamistů využívají v syrské válce moderní technologie. Z bojiště posílají zprávy na Twitter a sdílejí fotografie padlých spolubojovníků, kteří zemřeli "mučednickou" smrtí. | foto: Reuters

Sociální sítě nejsou pro radikální islamistické skupiny žádnou novinkou. Bojovníci hnutí Islámský stát v Iráku a Levantě (ISIL) s nimi ale pracují mimořádně šikovně, a to i ve srovnání s teoristy z fronty an-Nusrá či al-Káidy.

„Kdykoli vztyčí vlajku na dobyté vládní budově, kdykoli ustanoví soud šaría, napíšou o tom na Twitter,“ shrnuje odborník na islámský extremismus Peter Neumann z Londýnské univerzity. „Sociální sítě jsou od toho, aby zvyšovaly jejich vliv a jejich úspěchy. ISIL má navíc velmi silné sdělení - vytváří chalífát,“ řekl Neumann listu Financial Times.

Boje v Iráku

ISIL k sociálním sítím přistupuje opravdu profesionálně. Vyvinula dokonce vlastní aplikaci jménem Úsvit dobrých zpráv, která umožňuje koordinovat zprávy na sociálních sítích.

Jakmile se zaregistrujete, aplikace začne vaším jménem zveřejňovat zprávy, které vybírá správce sociálních sítí ISIL. Stejný obsah se objeví i na účtu každého, kdo aplikaci používá, i když s jistou pauzou, aby se tak obešla detekce spamu. Účet jinak funguje normálně, popsal v magazínu The Atlantic analytik J. M. Berger, specialista na extremismus a sociální sítě.

Hledáte fotbal, najdete džihád

Podle Bergera se díky této aplikaci během útoku na Mosul objevilo i 40 tisíc tweetů, které džihádistům vyjadřovaly podporu.

Aby se dostali do širšího povědomí, využívají sunnitští radikálové populární hashtagy, které s jejich misí nesouvisí. Díky nim se ale objeví ve vyhledávání milionů uživatelů, kteří například sledují fotbalový šampionát. Radikálové hojně využívají hashtag #WC2014 (zkratka anglického World Cup, tedy mistrovství světa) i zkratky týmů, které právě hrají. Tímto způsobem šířili i náborové video s názvem „Není života bez džihádu“.

Jen ať se bojí

Radikální islamisté mají na sociálních sítích několik cílů: nalákat nové příznivce, budovat svůj mediální obraz a v neposlední řadě zastrašit ty, kdo by jim chtěli oponovat. Proto také několik hodin po dobytí Mosulu zveřejnili snímky popravených iráckých vojáků (více zde). 

Obdobné zprávy o atentátech, bombových útocích a únosech se ostatně na internetu objevují už několik měsíců. A to je také jeden z důvodů, proč jsou v irácké armádě tak časté dezerce. "Překračuje to rámec propagandy," myslí si o internetové aktivitě ISIL Peter Neumann z londýnské King's College. "Je to součást jejich vojenské strategie."

Fotogalerie

Podle Financial Times už si radikálové připravují půdu pro další výpad a nijak se tím netají. Na Twitteru se objevily desítky zpráv s obrázkem iráckého hlavního města a hashtagem #ISISWeAreComingBaghdad.

Vláda sice podle online deníku Huffington Post Twitter i Facebook v Iráku zablokovala, toto opatření však zřejmě bude mít spíš jen omezený dopad. Džihádisté totiž rekrutují i zahraniční bojovníky.

Díky kampani radikálové z ISIL navíc upevnili svou pozici pánů situace. Podařilo se jim upozadit většinu ostatních oponentů šíitského premiéra Málikího, tedy různé sunnitské kmenové vůdce či někdejší baasisty (příznivce režimu Saddáma Husajna), píší Financial Times.

Sociální sítě mají ovšem i svá úskalí. Mudžahedíni rádi vypráví o svých zážitcích, ukazují obrázky ze svého života a chlubí se vojenskými úspěchy. Při své nepozornosti přitom někdy ukážou i něco, čím se vedení ISIL právě chlubit nechce.

Jistý džihádista - původem ze Španělska - před několika týdny slíbil, že zveřejní záznam ukřižování dvou Syřanů, kteří byli údajně špehové Asadova režimu. Nakonec si ale musel vystačit jen s fotografiemi. „Naše vedení zakázalo, aby to kdokoli filmoval,“ napsal na vysvětlenou.

V jistých ohledech se nicméně bojovníci ISIL na internetu chovají jako kdokoli jiný. Chlubí se jídlem (včetně například čokoládových tyčinek Snickers) a radostně fotí koťátka - pokud možno s kalašnikovem. Kočky ostatně prý choval i prorok Mohamed.

Externí obrázek






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.