Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Irák chce české bitevní vrtulníky, jednání komplikují boje s islamisty

  10:57aktualizováno  10:57
Irák projevil při jednání o prodeji nepoužívaných českých bitevníků L-159 také zájem o bitevní helikoptéry Mi-24. Na setkání s novináři to uvedl ministr obrany Martin Stropnický se svými náměstky. Jednání zkomplikoval postup islamistů, kteří jsou podle Stropnického důvodem předešlého spěchu iráckých vyjednavačů.

První náměstek ministra obrany Jiří Borovec v reakci na dotaz iDNES.cz uvedl, že česká strana monitoruje dění v Iráku na denní bázi. Aktuálně tedy „irácký kontrakt“ stopadesátdevítek nepadl, přesto ale čelí komplikacím.

S tím souhlasí i ministr obrany Martin Stropnický. „Neřekl bych, že ten kontrakt je ohrožen, ale ovlivněn děním v Iráku určitě je. V situaci, kdy některé elementy jednotek ISIL (Islámský stát v Sýrii a Levantě) jsou šedesát kilometrů od Bagdádu, mají Iráčané trochu jiné starosti. Můžu říci, že nám od začátku bylo v zásadě jasné, proč na ten kontrakt tak spěchají,“ uvedl Stropnický.

Fotogalerie

Souvisejícím, i když ne tak naléhavým důvodem iráckého zájmu o české letouny je skutečnost, že Bagdád na podzim získá stíhačky F-16. Výcvik na L-159 je předstupněm pro řízení výkonnějších stíhacích strojů.

Irák v posledních dnech a týdnech čelí rozsáhlé ofenzívě sunnitských povstalců na severu země.

Islamisté, kteří bojují i v Sýrii, obsadili řadu měst včetně téměř dvoumilionového Mosulu a blíží se k Bagdádu. Šíitská irácká vláda už požádala o pomoc Spojené státy, které nad Irák vyslaly letectvo, kdysi znepřátelený Írán poslal Iráku na pomoc Revoluční gardy, patrně nejlepší síly, které má Teherán k dispozici (aktuální zprávy o vývoji v Iráku zde).

Výcvik potrvá nejméně měsíce

I kdyby se Češi s Iráčany, kteří v minulých měsících o kontraktu v České republice jednali, domluvili, cesta k začlenění českých bitevníků či vrtulníků do iráckého letectva bude ještě dlouhá a nasazení strojů proti islamistům není na pořadu dne. Podle náměstka ministra obrany a někdejšího pilota vrtulníku Bohuslava Dvořáka by zaškolení iráckých pilotů trvalo nejméně dva až tři měsíce, a to v případě, že by letci už určité znalosti měli z dosavadní služby. Kompletní výcvik může trvat roky.

„Navíc se může stát, že výcvik zpomalí i případná jazyková bariéra,“ podotkl na ranním setkání s novináři ministr Martin Stropnický.

Podle současného stavu jednání by v první fázi Iráčané mohli odebrat celkem sedm vrtulníků Mi-24, které by jim dodal letecký opravárenský podnik LOM, patřící pod ministerstvo obrany. Před dvěma lety je koupil od armády. Dodané vrtulníky by tak nešly ze stavu českého letectva, které jich provozuje dalších 17. Výhledově má Irák teoreticky zájem až o čtyřicet vrtulníků, tolik strojů ale Česko nemá.

Česko je v provozování vrtulníků závislé na dodávkách náhradních dílů z Ruska. Do roku 2018 skončí všem českým armádním Mi-24 životnost a bude nutné je vyřadit, proto má ministerstvo zájem o nové, víceúčelové stroje (více o vrtulnících pro české letectvo zde) v ceně zhruba 12 až 15 milionů dolarů za kus.

Irák chce 12 stopadesátdevítek

V dubnu se na prodeji dvanácti přebytečných letounů L-159 předběžně dohodla zbrojovka Aero Vodochody Aerospace a irácká delegace (podrobnosti zde). Má jít o deset jednomístných letounů a dva stroje se dvojím řízením, které se primárně využívají k výcviku s instruktorem.

České letectvo nevyužívá 36 zakoupených letounů L-159, z toho 26 je podle informací iDNES.cz relativně snadno zprovoznitelných. Kromě iráckého zájmu o dvanáct letadel proto chystá ministerstvo obrany prodej celkem čtrnácti strojů americké soukromé firmě Draken International.

Podívejte se na letouny L-159 v akci:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.