Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prosouložte se k osvícení. Osho chtěl na každý den jeden rolls-royce

Seriál   18:15aktualizováno  18:15
V 70. letech minulého století okouzlil vyznavače východních nauk indický guru známý jako Osho. Cesta k osvícení podle něj vedla přes nespoutanou sexualitu a oslavu ženství. Příběh charismatického vůdce s pronikavýma očima, který v Oregonu vybudoval vlastní město, přinášíme v dalším díle seriálu Sekty, kulty, mesiáši.

Čandra Móan, neboli Bhagván Šrí Radžníš, neboli Osho. | foto: Oregon Historical Society

„Sex je něco nesmírně nádherného, ohromný dar přírody a existence, za který bychom neměli být vinni. Měli bychom být vděční!“

Autor těchto slov se narodil jako Čándra Móan 11. prosince 1931 do džinistické rodiny v indické Kuchwadě. Jeho rodiče byli přísní vegetariáni, kteří nejedli po západu slunce, nepozřeli nic červeného, protože to připomíná maso, a při chůzi před sebou neustále zametali. On sám na jedné ze svých pozdějších přednášek prohlásil, že jej ve skutečnosti vychovával jeho dědeček, protože „otec vyžadoval přílišnou kázeň“.

Později kolem sebe vytvořil legendu, že je převtělením osvíceného indického učitele ze 13. století, který se už měl rozplynout v nirváně, avšak nutný jedenadvacetidenní půst zkrátil o tři dny, aby se mohl znovu narodit a dál předávat svá poselství.

„Byl jsem u psychiatra. Protože to byla moje první návštěva, požádal mě, abych mu vše vyprávěl od začátku. A tak jsem začal: Na počátku jsem stvořil nebe a zemi...“

Ten, který rád měnil jména a mátl lidi

V jedenadvaceti se stal osvíceným i Čandra. Po krátké kariéře profesora filozofie začal jezdit po Indii jako potulný kazatel a postupně si získával příznivce. Jeho učení kombinovalo myšlenky východních i západních náboženství a zásadně odmítalo jakékoliv církevní instituce i dogmata.

„V životě neexistují protiklady. Všechny protiklady se navzájem doplňují. Noc je doplňkem dne stejně jako léto zimy a smrt života. Moje poselství je velmi prosté, proto je tak těžké je pochopit. Musí se to žít, zakoušet,“ cituje jeho myšlenky odborník na nová náboženství David V. Barrett ve své knize Sekty, kulty, alternativní náboženství.

Ašram hnutí Radžníš v západoindické Púně. Snímek pochází pravděpodobně z roku 1974, kdy hnutí vzniklo. Na konci 80. let se jeho vůdce a následně i celá skupina přejmenovali na Osho.
Stoupenci Bhagvána Šrí Radžníše v ašramu v západoindické Púně. Snímek pochází pravděpodobně z roku 1974, kdy hnutí vzniklo. Na konci 80. let se jeho vůdce a následně i celá skupina přejmenovali na Osho.

Ašram, který Radžníš založil v Púně, a jeho stoupenci odění v barvách vycházejícího slunce.

Své stoupence, kteří přicházeli především ze Západu, přivedl v roce 1974 do města Púna ležícího asi sto kilometrů od Bombaje. Tam vybudoval první ašram, ve kterém se časem usadilo asi patnáct set jeho sannjásinů (aspirantů na osvícení). Jejich duchovní guru tou dobou přijal jméno Bhagván Šrí Radžníš, což mělo znamenat „Ten, který poznal, že je Bohem“ či „Požehnaný boží člověk“. Podle Barretta to však může znamenat i „mistr vaginy“.

Radžníšovým cílem bylo člověka naprosto zmást. Často si protiřečil, a proto všechny uvedené významy jeho jména mohou platit a zároveň nemusí platit ani jeden. Religionista Tomáš Novotný jej dokonce podezírá, že si ze svých posluchačů celou dobu dělal legraci. Na svých přednáškách naslouchal dotazům z publika, odpovídal v protimluvech, své projevy prokládal pokleslými vtipy a bavil se tím, jak ho lidé hltají.

„Nejsem demokrat. Jsem diktátor; proto také ke mně přichází tolik Němců. Přicházejí sem ve skutečnosti proto, že nemohou nalézt nikoho v Německu. To je důvod, proč ke mně přicházejí. Jsem diktátor s jedním rozdílem, jsem diktátor se srdcem demokrata.“

Atmosféra v Radžníšpuramu na snímku z roku 1983.
Rok 1981. Radžníšovi stoupenci tančí v londýnském Cafe Royal.

Guru Radžníš postupem času získal tisíce příznivců v Indii i na Západě.

Milujte se, ale nemnožte se

Jen v několika bodech měl Radžníš jasno: nezpochybňoval hinduistické tradice, hlásal úplné tělesné uvolnění a nade vše propagoval sex a volnou lásku. Manželství považoval za škodlivou věc vedoucí k prostituci. Jedním z lidí, kteří na Západě rozšířili povědomí o milostném umění tantry, byl právě Radžníš.

„Tantra chce, abyste byli živí, stejně živí jako stromy a řeky, jako Slunce a Měsíc. Je to vaše přirozené právo,“ říká v knize Tantrická transformace - Setkání meditace a lásky (Radžníš za svůj život nenapsal jedinou knihu, u většiny titulů na trhu jde o přepisy jeho přednášek a diskusí s publikem).

„Když se začnete milovat, nespěchejte. Nechte ženu být pořád nahoře. Misionářská pozice je nejhorší pozice na světě. Na Východě nikdo nevěděl, že muž může být nahoře, dokud se neobjevili křesťané. Je to tak brutální, tak ohavné. Žena je křehká a velké zvíře dělá na chudákovi ženě kliky!“

Charismatický guru s dlouhým stříbrným vousem hlásal, že se lidé musí zbavit svých vášní, tužeb a potřeb, čehož dosáhnou jedině tak, že se jimi přesytí. Asi nepřekvapí, že nejpopulárnější bylo toto učení v oblasti sexu. V Púně Radžníš založil také tzv. Encounter Groups - terapeutické místnosti, do kterých zavíral své stoupence (samozřejmě za štědré vstupné) a pobízel je, aby dělali vše, co je napadne. S výjimkou vraždy.

Lidé křičeli, skákali, navzájem se bili a znásilňovali, souložili do vyčerpání. Radžníš se ovšem nezapojoval, zůstával nedostupný a své ovečky pouze pozoroval. Naučil je také systém meditací, z nichž nejznámější je Dynamická meditace: Deset minut dýchejte, deset minut křičte, pak skákejte a říkejte mantru hó, hó, hó. Na čtvrt hodiny ztuhněte a nakonec stejně dlouho tancujte a oslavujte. Těchto pět fází mělo člověku přinést příval radosti.

Chandra Mohan, neboli Bhagván Šrí Radžníš, neboli Osho. V západoindické Púně roku 1974 založil první ašram, o sedm let později se i se svými stoupenci přestěhoval do amerického Oregonu, kde společně vybudovali město Radžníšpuram.
Stoupenci Bhagvána Šrí Radžníše v ašramu v západoindické Púně. Snímek pochází pravděpodobně z roku 1974, kdy hnutí vzniklo. Na konci 80. let se jeho vůdce a následně i celá skupina přejmenovali na Osho.

Bhagván Šrí Radžníš a jeho sannjásinové v Púně.

Z volné lásky v ašramu k Radžníšově nelibosti vzešlo několik dětí. Stejně jako manželství, řád a spořádaný život guru neměl rád ani je. Prosazoval, aby byly vychovávány společně a aby znaly svou matku, svého otce však ne. Úplně nejraději ale byl, když se vůbec nerodily. A tak sannjásini dobrovolně podstupovali sterilizaci, těhotné sannjásinky zase interrupci.

Roku 1979 Radžníš kvůli vzrůstajícímu násilí skupinové terapie raději ukončil. Ostatně tou dobou už nazí lidé tancující na pobřeží místní obyvatele i úřady notně provokovali. Radžníš tedy chtě nechtě začal zvažovat odchod do méně puritánské země. V té době už se kolem něj pohybovala žena, která mu v tom později výrazně pomohla.

„Homosexualita je zvrhlost, převrácení chemického složení v těle.“

Radžníš zbožňoval ženy. „Žena ví, zatímco muž píše. Muž díky své výmluvnosti vládl, jinak však nezná nic. Žena ví, plachtí vysoko nad mraky, a nechává muže hovořit. Je dobré mít ženu po levé straně. Levá ruka je spojená s pravou stranou mozku, tu používají hudebníci, tanečníci, malíři, sochaři. To vše je spojeno s krásou. Proto je na Východě zvykem, že žena je vždy po manželově levici. Je to upomínka pro ni samotnou, a také pro jejího manžela,“ cituje Radžníše kniha Zápisky šílence.

Neměl však pochopení pro všechny příslušnice něžného pohlaví. „Žena nemá nikdy strach. Když se žena stane vystrašenou, stává se dámou. Nenávidím dámy, neboť páchnou! Obzvláště anglické dámy. To jsou dámy nad všechny ostatní dámy,“ pokračuje Radžníš.

Žena, která jako důkaz lásky postavila město. Má Ánand Šíla

Osudovou ženou Radžníšova života byla Má Ánand Šíla, kterou mezi sannjásiny přivedl její otec. Šestnáctiletá živelná dívka se do vousatého kazatele podle svých slov okamžitě zamilovala.

„Měla jsem dvě první setkání s Bhagvánem. První, když mi bylo šestnáct. Nerozuměla jsem tomu, co se se mnou děje. Jediné, na co si vzpomínám, byly slzy tekoucí z mých očí, ale nerozuměla jsem ničemu z toho, o čem mluvil. Podruhé jsme se setkali po pěti letech a vzpomínám si na to velice živě. Bylo to nádherné. Ponořila jsem se do jeho očí. Nemohla jsem zavřít oči, ani mrknout, abych ho neztratila. Celý můj svět se rozplynul. Kdyby v ten okamžik přišla smrt, vůbec by na ní nezáleželo. Bláznivě jsem se do něj zamilovala. Existoval pouze on,“ popsala roku 2002 na semináři Společnosti pro studium sekt a nových náboženských směrů.

Posedlý luxusem

Bhagván Šrí Radžníš se nejspíš sám snažil přesytit svými vášněmi, protože nashromáždil ohromné množství majetku.

Každou chvíli něco sbíral - krásná roucha za desetitisíce dolarů (každé však oblékl jen jednou) zlaté knoflíky a hodinky za miliony, ale i luxusní vozy značky Rolls-Royce. Na každý den v roce chtěl mít jedno auto, ale nakonec se mu jich podařilo získat „jen“ 93.

Bohatý guru měl několikrát problémy s placením daní jak v Indii, tak v USA.

Ambiciózní a oddaná Indka se brzy prodrala až do nejvyšších pater komunity a stala se Radžníšovou pravou rukou. I čtyřicetiletý guru si nadějné dívky všiml a „vytáhl“ si ji k sobě. „Byla ochotná pro něj udělat cokoliv. Začala v Bhagvánově hnutí aktivně působit a záhy se stala osobní sekretářkou samotného duchovního vůdce. Byla to ona, kdo hnutí po všech stránkách, včetně finanční, vybudoval,“ píše Novotný v časopise Dingir.

„Musíte mě poslouchat, absolutně. Je to jednosměrná záležitost; já mluvím a vy posloucháte... Tak tedy poslouchejte a nezkoušejte mi nic říkat, protože cokoliv řeknete, je žvást!“

Ašram v Púně měl tehdy asi tři tisíce velmi svobodomyslných členů a čím dál víc lezl místním na nervy. Došlo i na soudní spory a fyzická napadení, a tak se Šíla roku 1981 rozhodla přestěhovat Radžníše i s jeho dvanácti tunami zavazadel do amerického Oregonu.

Tam koupila pozemek o něco větší než Brno a jako důkaz své lásky na něm vybudovala kompletně nové město nazvané po jejím milém: Radžníšpuram. „Byl to pozemek, který jsme mohli zaplatit. A mohli tak naplnit všechny Bhagvánovy sny,“ vzpomínala později Šíla.

Sekretářka a partnerka Bhagvána Šrí Radžníše Ma Ánand Šíla, která hnutí fakticky vedla, s jedním z Radžníšových rolls-royceů.
Chandra Mohan, neboli Bhagván Šrí Radžníš, neboli Osho. V západoindické Púně roku 1974 založil první ašram, o sedm let později se i se svými stoupenci přestěhoval do amerického Oregonu, kde společně vybudovali město Radžníšpuram.

Má Ánand Šíla s jedním z Radžníšových rolls-royceů a Guru Radžníš.

Volnou lásku vystřídaly čtyři hodiny spánku a tvrdá práce

S příchodem do USA se pro sannjásiny, kteří opustili své životy a odevzdali svůj majetek, všechno změnilo. Jejich duchovní vůdce se uchýlil k dalšímu stupni osvícení (či k dalšímu ze svých žertů) a rozhodl se na několik let mlčet. V přednáškách mu to nijak nebránilo - lidé stále čekali i dvě hodiny předem, než Radžníš v bílém rouchu přijede svým rollsem a usadí se do křesla na pódiu. Místo nesmyslných proslovů se na ně jen upřeně díval, hypnotizoval je a dostával do transu.

Sekty, kulty, mesiáši

Vedení komunity převzala energická Šíla a sexem prokládanému poflakování byl rázem konec. Režim při budování města byl velmi tvrdý. „Někteří z nich vyprávějí, že na začátku pracovali každý den včetně sobot a nedělí neuvěřitelných dvacet hodin denně. Od devíti ráno s několika krátkými přestávkami na kávu až do pěti hodin rána dalšího dne,“ uvádí Novotný v článku Bhagwane, miluji tě a děkuji ti!.

Radžníš nahradil své dřívější učení o prospěšnosti sobectví doktrínou Meditace prací. Prostřednictvím Šíly hlásal, že práce je jen protikladem k relaxaci. Žil heslem „všichni se nemohou mít dobře, tak proč ne alespoň já“. Odměnou za krutou dřinu mělo být lidem vědomí, že se přibližují božství a svému vůdci dělají radost. Chvíle štěstí prožívali vždy, když jej zahlédli za skly jeho rollsu, a na krku nosili přívěšek s jeho fotkou, nazývaný „mala“.

„Nikdy jsem nepracoval. Nejsem ten typ. Prostě jsem se vždy těšil, vychutnával život do jeho krajností, každý jeho okamžik.“

Otrocká dřina za prostou stravu nesla ovoce. „V nehostinné krajině amerického státu Oregon vybudovali v letech 1981 až 1985 město pro sedm tisíc stálých obyvatel, zřídili silnice, vlastní elektrárnu, přehradu a zásobování pitnou vodou, nemocnici, letiště a vlastní letku, policii, autobusovou společnost, velkou ubytovací kapacitu a podobně,“ píše religionista Zdeněk Vojtíšek ve své knize Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět.

Pamětníci v dokumentu Osho Rajneesh Cult vzpomínají, jak se díky pilným sannjásinům oregonská poušť zazelenala. „Z ničeho nic se objevilo město. Když jste ve středním Oregonu chtěli dobré jídlo, šli jste do Radžníšpuramu,“ vypráví kameraman Milt Ritter. Noví usměvaví osadníci například pěstovali zeleninu v bio kvalitě.

Duchovní vůdce hnutí Bhagván Šrí Radžníš projíždí ve svém rolls-roysu městem Radžníšpuram v Oregonu. Snímek pochází pravděpodobně z roku 1982.
Radžníšpuram v roce 1982.

Obyvatelé Radžníšpuramu dychtivě vyhlížejí svého vůdce. Snímky pocházejí asi z roku 1982.

Bezdomovci, salmonela v salátech a armáda cvičená Izraelci

Tisíce lidí lidí v úborech barvy vycházejícího slunce však i ve Spojených státech začaly budit pozornost. Mírumilovní sannjásinové ani mlčenlivý stařík Američanům vlastně tak moc nevadili. Byla to Šíla a její agresivní praktiky.

V době festivalů bývalo v Radžníšpuramu až dvacet tisíc lidí a infrastruktura města přestávala stačit, aktivní žena proto začala skupovat pozemky kolem. Brzy jí však začaly docházet peníze, a to hlavně kvůli Radžníšovým stále náročnějším požadavkům. Čím osvícenější si připadal, tím více zlata a stříbrných rollsů chtěl. Aby mu vyhověla, musela proškrtat výdaje na jídlo a další potřeby svých souvěrců.

Expanze města se navíc nelíbila místním farmářům, kteří začali sannjásinům vyhrožovat. A když Šíla vybudovala vlastní armádu vycvičenou experty z Izraele, Jihoafrické republiky a Švýcarska, o podivné město se začala zajímat také americká vláda.

„Jsem počátek a také konec. Se mnou končí staré a začíná nové, Nový Člověk. Člověk bez jakékoliv ideologie, bez náboženství, bez filozofie, bez konceptu k životu, ale pouze s chutí žít a slavit.“

Meditační centrum v Radžníšpuramu na snímku z roku 1983.
Rok 1989. Osho přednáší svým stoupencům v indické Púně.

Meditační centrum v Radžníšpuramu na počátku a indická Púna na konci 80. let.

Skandály kolem Šíly přibývaly. Nejdříve do Radžníšpuramu začala z celých Spojených států svážet tisíce bezdomovců, kterým zdarma nabídla jídlo a střechu nad hlavou. Tvrdila, že jim chce dát šanci na samostatný život.

Podle kritiků však pravým důvodem byl fakt, že se v Oregonu blížily volby a Šíla je chtěla zmanipulovat, aby vyhráli kandidáti z řad sannjásinů. Když bylo hlasování úředně zrušeno, Šíla už bezdomovce nepotřebovala a vyhodila je zpět na ulici. Samozřejmě za hranice Radžníšpuramu.

Cílevědomá žena postupovala ve své snaze ovládnout kraj tak agresivně, že údajně poručila ostatním, aby otrávili vodovodní řady v sousedních městech. „Když i tento plán zklamal, začali podle obžaloby Bhagvánovi vyznavači vkládat bakterie salmonely do salátů v restauracích a podařilo se jim tak nakazit až sedm set obyvatel, kteří potom skutečně nemohli přijít volit,“ vysvětluje Novotný.

Radost a naděje se k sannjásinům vrátila, když Radžníš začal zase mluvit. Lidé skákali nadšením, oslavovali a tančili. Šíla ztratila část své moci a nálada se uvolnila. Začaly se nosit i jiné barvy než červená nebo oranžová. Osud města už se však chýlil ke konci.

Spory Šíly s Radžníšem v roce 1985 vyústily v dramatický rozchod, a tím prakticky v rozpad celé komunity. „Například se mi nelíbilo, že bral valium. V komunitě se drogy neužívaly. Ale sám Bhagván dostával valium, které mu předepsal jeho osobní lékař. A přišla doba, kdy jej bral příliš,“ popsala po letech zklamaná milenka.

Epilog

Radžníš rozchod neunesl a udal Šílu na policii. Totéž udělala i ona jemu. Oba se také pokusili odjet ze Spojených států, ale neúspěšně. Šíla byla obviněna z pokusu o hromadnou vraždu, porušení imigračních zákonů, odposlouchávání lidí, nedovoleného ozbrojování a dalších zločinů. Ve vězení si odseděla třicet devět měsíců, po kterých se díky tomu, že si mezitím vzala za muže Švýcara, mohla přestěhovat do Švýcarska, kde vedla svůj domov pro pacienty s Alzheimerovou chorobou.

Sekty, kulty, mesiáši

Radžníš byl po krátkém pobytu ve vězení a zaplacení vysoké pokuty z USA vyhoštěn a vrátil se do indické Púny, kde obnovil svůj ašram. V roce 1988 si znovu změnil jméno, podle Barreta proto, že „už ho ten žert unavil“. Chvíli zkoušel varianty jako Gautama Buddha a Šrí Radžníš Zorba Buddha, ale nakonec zvolil přezdívku Osho. Ta znamená „přítel“ a dodnes ho pod ní zná celý svět včetně Česka, kde vznikla dvě centra organizace Osho International, volně inspirované jeho učením - v Lažanech na Karlovarsku a Lažánkách u Brna.

„Žil jsem svoji vlastní cestu. Nejsem nikomu odpovědný. Mým heslem je svoboda. Právě svoboda přináší pravdu.“

Dva roky poté duchovní vůdce Osho v nedožitých devětapadesáti letech umírá. Podle některých pověstí na AIDS, další říkají, že jej otrávila Šíla nebo americká vláda. Faktem je, že trpěl mnoha neduhy, mezi nimi cukrovkou a astmatem. „Osho opustil své tělo 19. ledna 1990,“ shrnuje lakonicky kniha Zápisky šílence. V Radžníšpuramu krátce sídlilo vězení, dnes je oblast s názvem Big Muddy Ranch opuštěná.

Odborníci se shodují, že Osho měl přes všechny kontroverze a skandály zásadní vliv na dnešní alternativní náboženství. Socioložka Elizabeth Putticková oceňuje především jeho propojení východní meditace se západní psychoterapií a zcela nový pohled na tradiční vztah mezi učedníkem a žákem. Revoluční byl také jeho přístup k ženám, které tradiční hinduismus vnímal jako nečisté a podřízené mužům.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.