Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kyjev vypnul ruské televize. Chtějí umlčet pravdu, protestuje Moskva

  10:04aktualizováno  10:33
Soud v Kyjevě pozastavil vysílání čtyř ruských televizních stanic. Moskva tvrdí, že rozhodnutí je útokem proti lidským právům a svobodě vyjadřování.

Nástup na Majdanu. Do revoluční domobrany se hlásí desítky Ukrajinců. (4. března 2014) | foto: AP

Oblastní soud v Kyjevě pozastavil vysílání televize Rossija 24, První kanál, RTR Planeta a NTV-World a projednává úplný zákaz vysílání těchto stanic na území Ukrajiny. Uvedla to ruská tisková agentura RIA Novosti.

Krize na Ukrajině

"Toto lze nepochybně vnímat pouze jako porušení demokratických svobod a zneuctění ukrajinských mezinárodních závazků. Miliony rusky hovořících obyvatel této země mají právo sledovat ruskou televizi a mít přístup k dalším ruskojazyčným médiím," prohlásil Konstantin Dolgov, zmocněnec ruské diplomacie pro lidská práva.

"Cílem je odříznout miliony rusky hovořících lidí od pravdivých informací o řádění ultranacionalistů a neofašistů. Aby se lépe vymývaly mozky," usoudil ruský diplomat. Dodal, že "taková je demokracie v podání Majdanu", tedy nového režimu v Kyjevě, který Moskva odmítá uznat.

Ukrajinská Rada národní bezpečnosti a obrany vypnutí ruských televizí zdůvodnila "šířením informací, které ohrožují národní bezpečnost, svrchovanost a územní celistvost Ukrajiny, propagují válku, násilí, krutost, podněcují národnostní, rasovou a náboženskou zášť a napadají lidská práva a svobody". Rada podezírá ruské televize, sledované zejména v ruskojazyčných oblastech na jihovýchodě Ukrajiny, že šíří separatismus.

K podobnému opatření přistoupila už dříve druhá strana konfliktu. Na Krymu, který Rusové anektovali, byly hlavní ukrajinské zpravodajské televizní stanice vypnuty už začátkem března. Na jejich frekvencích začaly vysílat ruské stanice.

Případ televize Dožď

Ještě před opatřením soudu vypnula ruské televize podle serveru newsru.com většina ukrajinských operátorů, 443 ze 703. Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě označila zákaz vysílání ruských stanic na Ukrajině za "represivní opatření", podotkl web. Připomněl také, že předchozí šéf ukrajinské televize byl k odstoupení donucen násilím.

Fotogalerie

Někteří Rusové ovšem v souvislosti se zákazem ruských televizí na Ukrajině upozorňují na blokádu nezávislé televize Dožď v ruských kabelových sítích. Stanici, která se často vyjadřovala kriticky vůči Putinovi, si zavařila, když se na 70. výročí proražení nacistické blokády Leningradu zeptala diváků, zda nebylo lepší kapitulovat a ušetřit tak statisíce životů (více čtěte zde).

Liberálně orientovaní Rusové se proto ptají, zda její blokáda v Rusku náhodou není také porušením lidských práv a svobod a zda vůbec v Rusku žijí lidé, kteří by nějaká práva měli.

Ruská diplomacie zaslala Kyjevu také protestní nótu požadující, aby ukrajinští pohraničníci ukončili "nezodpovědnou praxi ohrožující bezpečnost letů civilního letectva", kdy posádkám ruské společnosti Aeroflot při přistání v Kyjevě zakazují opouštět letadlo. Piloti si tak nemohou řádně odpočinout, což odporuje i mezinárodním konvencím a normám, upozornila Moskva.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.