Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Byla jsem Putinovou figurkou, říká bývalá moderátorka ruské televize

  20:33aktualizováno  20:33
Liz Wahlová na sebe upozornila, když začátkem března dala v přímém přenosu výpověď z ruské televize RT. Nyní vylíčila, jaké byly poměry ve zpravodajství televize placené ruským státem. "Byla jsem Putinovou figurkou," přiznává Wahlová ve své zpovědi.

Americká moderátorka televizní stanice Russia Today Liz Wahlová | foto: YouTube

Televize RT

Televizní stanice RT, dříve Russia Today, byla založena v roce 2005. Je financována ze státního rozpočtu a jejím cílem je šířit stanoviska ruské vlády v zahraničí. Západní média stanici často obviňují, že je hlásnou troubou Kremlu. Vedení televize zase tvrdí, že zahraničním divákům poskytuje alternativní pohled na dění v Rusku. Kreml nedávno oznámil plán na reorganizaci médií. Zrušena bude státní tisková agentura RIA Novosti i rozhlasová stanice Hlas Ruska. Majetky budou převedeny na novou tiskovou agenturu Rusko dnes, jejíž název naznačuje napojení právě na televizi Russia Toda, resp. RT.

Elizabeth Wahlová pracovala pro RT dva a půl roku. "Dělala jsem, že nevidím, když televize očerňovala Ameriku, aby Kreml vypadal lépe a bagatelizovala zvěrstva jednoho diktátora za druhým," napsala novinářka ve své zpovědi zveřejněné na americkém zpravodajském webu Politico.com.

O výpovědi prý moderátorka uvažovala již delší dobu. Proč tedy otálela? "Snažila jsem se tam vydržet, než promyslím svůj další krok," píše Wahlová. Definitivní rozhodnutí padlo po ruské anexi Krymu, kdy si prý plně uvědomila moc televize jako propagandistického nástroje.

"Věděla jsem, že má rezignace musí být veřejná. Nemohla jsem jen tak tiše zmizet," vysvětluje. Ve středu 5. března proto nakráčela do studia a po zakončení zpravodajského bloku věnovaného Ukrajině dala v přímém přenosu výpověď. Prohlásila při tom, že nemůže být součástí stanice financované ruskou vládou, která ospravedlňuje Putinovy akce (o výpovědi čtěte zde).

Hnutí Occupy jako úpadek kapitalimu

V roce 2011 jako novopečená novinářka prý měla trochu jiné představy o své budoucí profesi. "Byla jsem připravená psát příběhy, které mainstreamová média ignorují. A dělat zprávy, na kterých skutečně záleží," vypráví. Poté co si vyzkoušela práci pro různá média a na různých místech světa, nastoupila do zpravodajství televizní stanice RT ve Washingtonu.

Propaganda, sestra války

Čím nás klame a přesvědčuje Rusko i Ukrajina

Podle svých slov tehdy netušila, že zpravodajství může být ovlivňováno ruskými politiky. "Možná jsem ale tehdy ignorovala varovné signály," podotýká moderátorka.

Hned po nástupu byla nasazena na zpravodajské pokrývání protestů Occupy Wall Street. "Ze zpráv samozřejmě vyplývalo, že Američané jsou ti zlí. Protesty měly být začátkem nevyhnutelného úpadku kapitalistické moci ve světě," popisuje moderátorka strategii své bývalé stanice.

Televize podle ní význam demonstrací zdůrazňovala dennodenně i po několika měsících, kdy již na Wall street protestovalo jen pár desítek lidí. Moskevským demonstracím proti údajně zfalšovaným volbám naproti tomu stanice věnovala minimální pozornost.

"Propaganda a cenzura, jakou jsem nikdy nezažila"

Tendenční prý bylo také referování o světových lídrech. Například když zemřel libyjský vůdce Muammar Kaddáfí, dostala Wahlová za úkol natočit reportáž na téma, jací byli Američané s diktátorem "kamarádi".

Krize na Ukrajině

"Nebyla jsem si jistá, jak to udělat, ale řekli mi, ať použiji fotografie Kaddáfího, na nichž si potřásá rukou se západními představiteli. A bum, příběh byl tady," popisuje s tím, že účelem bylo ukázat americké pokrytectví (o spolupráci Kaddáfího se Západem jste se mohli dočíst i na iDNES.cz).

Moderátorce se také nelíbilo, že televize byla oblíbená mezi krajně pravicovými radikály a milovníky konspiračních teorií. Mnoho z nich mělo na webu RT svůj blog. "Zdálo se, že čím je konspirační teorie pomatenější, tím více ji mí ruští nadřízení milují," podotýká. Jednou z milovnic konspirací byla podle Wahlové i moderátorka Abby Martinová, která později v přímém přenosu ruskou invazi na Krym odsoudila (více čtěte zde).

Po eskalaci krize na Ukrajině producenti podle Wahlové zvali pouze proruské hosty a komentátory. "Řekli mi, abych zdůrazňovala extremistické prvky ukrajinské opozice a novou vládu prezentovala jako nacisty," říká Wahlová.

"Kremlem řízené pokrývání událostí na Ukrajině provázela propaganda a cenzura, jakou jsem nikdy nezažila. Chtěla jsem, aby se diváci dozvěděli, co je stanice zač. Nic nestojí za to, být součástí Putinovy propagandistické mašinérie," uzavírá novinářka svoji zpověď.

Podívejte se, jak Wahlová na počátku března dala v přímém přenosu výpověď:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.