Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Trosky nalezené v Atlantiku patří ztracenému airbusu, potvrdila Brazílie

  14:31aktualizováno  22:39
Brazilské letectvo objevilo v Atlantském oceánu kovové trosky a sedačky z letadla. Ministerstvo obrany později potvrdilo, že jsou to zbytky letounu Air France, který se včera ztratil nad mořem při letu z brazilského Ria de Janeira do Paříže. Zatím se nenašly žádné stopy po přeživších.

Ministr obrany Nelson Jobim na tiskové konferenci v Riu de Janeiru prohlásil, že trosky, které objevila pátrací letadla brazilského vojenského letectva, patří bezpochyby francouzskému airbusu.

Trosky plavaly zhruba 600 až 650 kilometrů severovýchodně od břehů brazilského souostroví Fernando de Noronha, tedy poblíž místa, kde byl s letounem naposledy navázán kontakt. Jsou mezi nimi kovové části a sedačky z letadla, uvedl mluvčí brazilského letectva plukovník Jorge Amaral v televizním vysílání.

ZMIZENÍ LETADLA AIR FRANCE

Manželův telefon stále zvoní, tvrdí pasažérova žena
Pilot: Přistání na vodě je riskantní, vadí i metrové vlny
Pád airbusu ukázal na technologické hranice letadel
Zkratem oslepený airbus mohl vlétnout do jádra bouře

Podle mluvčího narazili letci na trosky v 5:25 ráno místního času. Zahlédli prý nejprve sedadlo a pak i oranžové bóje, drobné bílé předměty a stopy po oleji. Zbytky ležely asi v 60kilometrové vzdálenosti od sebe. Letci v oblasti nenarazili na žádnou stopu po přeživších, napsal brazilský server Correio Braziliense.

Ačkoli důkazy neexistují, má se za to, že nehodu nikdo nepřežil. Také úřady už o seznamu cestujících mluví jako o seznamu obětí a pátrání se soustřeďuje na hledání trosek letadla.

SNÍMKY Z DRUŽICE: AIRBUS ASI BOUŘKU PŘELETĚT NEMOHL, ŘÍKÁ METEOROLOŽKA

"Pátrání stále pokračuje, těch zbytků bylo velmi málo ve srovnání s velikostí letadla," řekl dříve Amaral s tím, že torza zatím nebyla vyzvednuta z vody. S jejich výlovem by mohly pomoci obchodní lodě, které se v oblasti pohybují. Brazilské námořnictvo i s helikoptérou dorazí na místo nejdříve ve středu.

Airbus vysílal automatický signál celé 4 minuty

Let AF 447 mířil v neděli v noci z Ria de Janeira do Paříže. Po necelých čtyřech hodinách však přestal komunikovat s letovými kontrolory a zmizel z radarů. V té době byl přes pět set kilometrů od pobřeží. Co přesně se stalo, není zatím jisté.

Podle dosavadních informací letoun nad Atlantikem vletěl do silné bouře a zasáhly ho turbulence, po patnácti minutách začal stroj vysílat automatickou zprávu hlásící elektrické zkraty. Hlášení trvala čtyři minuty a s posádkou se celou tu dobu nepodařilo navázat spojení.

čtěte: Místo, kde airbus zmizel v moři, leží pár set kilometrů od ráje UNESCO

"Je pravděpodobné, že k pádu do Atlantiku došlo chvíli po těchto hlášeních," uvedl generální ředitel Air France Pierre-Henry Gourgeon podle stanice CNN.

Podle odborníků skutečnost, že letoun nevyslal nouzový signál, naznačuje, že se odehrálo něco velmi rychlého. "Na palubě se muselo stát něco katastrofálního, co přinutilo letadlo sletět na moře, ať už při kontrolovaném nebo nekontrolovaném pokusu," poznamenal letecký analytik Chris Yates.

Závod s časem

Dva Slováci byli z Městečka 
KozárovcE

Dva ze tří Slováků, kteří cestovali Airbusem z Ria de Janeira, pocházeli z městečka Kozárovce na středním Slovensku. Bývalý starosta obce Daniel Benčať a tamní podnikatel Michal Hudec se v Brazílii setkali s řeholníky pracujícími v zemi na misii. V kozárovském kostele se v úterý večer shromáždili místní na smuteční mši za oběti neštěstí, napsal server sme.sk.

Po stopách francouzského airbusu pátrají od včerejška vojenská letadla a lodě Brazílie, Francie, Španělska a Senegalu. Na palubě cestovalo 228 lidí včetně dvanáctičlenné posádky. Pasažéři pocházeli z 32 zemí světa, nejvíc bylo Brazilců a Francouzů a Němců, letěli také tři Slováci.

Francouzský ministr pro udržitelný rozvoj v dopravě Jean-Louis Borloo dnes podle deníku Le Figaro zdůraznil, že nezbytné se zaměřit na pátrání po černých skříňkách. Ty jsou podle něj nejspíše v extrémní hloubce.

"Bojujeme s časem, protože (dvě černé skřínky) vydávají detekční signál jen třicet dní," vysvětlil Borloo s tím, že vyzvednutí bude nesmírně komplikované. Skříňky se obvykle aktivují, jakmile se k nim dostane voda. Pátrací týmy se jim ale musí přiblížit na zhruba 1,2 až 1,5 kilometru, aby mohly jejich signál zachytit.

Pokud vojáci nenajdou žádné živé pasažéry, půjde o nejhorší letecké neštěstí v 75leté historii Air France.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Z německé přírody mizí létající hmyz, vědci varují před pohromou

Během posledních sedmadvaceti let zmizely z přírody až tři čtvrtiny létajícího hmyzu. Vyplývá to ze studie založené na výzkumech a statistických údajích...  celý článek

Ředitel britské bezpečnostní služby MI5 Andrew Parker při projevu v Londýně...
Teroristická hrozba v Británii dosáhla alarmující úrovně, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker prohlásil, že teroristická hrozba v zemi vzrostla alarmujícím tempem a je nejvážnější za 34 let jeho kariéry. V...  celý článek

Kevin Wilshaw
Jsem gay s židovskými předky, přiznal v televizi vlivný britský neonacista

Jeden z čelních představitelů britské neonacistické scény Kevin Wilshaw se odhodlal k velkému kroku. Před pár dny veřejně prohlásil, že je homosexuál a jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.