Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pád airbusu ukázal na technologické hranice letadel, píše americký list

  12:55aktualizováno  12:55
Cestující si obvykle myslí, že letadla jsou vybavena nejnovějšími a nejdokonalejšími technologiemi. Případ zmizelého letu číslo 447 letecké společnosti Air France do Paříže však dokazuje, že i technologie má své hranice, napsal americký list The Washington Post.

Airbus 330-200 v barvách Air France na archivním snímku při přeletu Alp | foto: Air France

Z podrobností, které jsou dosud známé, měl letoun Air France s 228 lidmi na palubě na trase z Ria de Janeiro do Paříže poslední kontakt s brazilskou letovou kontrolou v pondělí před půl čtvrtou ráno SELČ. Krátce předtím se letadlo dostalo do oblasti bouří a silných turbulencí, spekuluje se proto, že letoun A330-200 mohl zasáhnout blesk.

V pondělí dopoledne francouzské letecké úřady označily letadlo za pohřešované. V té době už brazilská a francouzská vojenská letadla pročesávala obě strany Atlantiku a pátrala po troskách airbusu.

ZMIZENÍ LETADLA AIR FRANCE

Manželův telefon stále zvoní, tvrdí pasažérova žena
Pátrání po letadle pokračuje, zatím bezvýsledně
Pilot: Přistání na vodě je riskantní, vadí i metrové vlny
Chat s leteckým publicistou Martinem Velkem

Analytici se snažili zjistit, jakým typem satelitního komunikačního systému byl přesně letoun vybaven. Využívají-li letadla nejnovější zařízení, pak mohou automaticky přenášet takové informace, jako je pozice letadla, výška, směr a rychlost. Ale ne všechna letadla létající přes oceán jsou podobnou technologií vybavena.

Někteří experti říkají, že s ohledem na rozlohu oceánu nebude možná přesné místo neštěstí nikdy nalezeno. "Pokud se letadlo zřítilo v polovině Atlantiku, pak bude velmi těžké najít jakékoli hmatatelné trosky," soudí John Hansman, profesor aeronautiky a astronautiky z Massachusettského technického institutu (MIT).

"Střední oblasti oceánů jsou nejodlehlejšími částmi světa. Je to jako jít na severní pól. Je to oblast, kde je jen velmi omezená možnost komunikace," tvrdí.

To by se mohlo stát noční můrou pro vyšetřovatele, pro než je mimořádně důležité najít takzvané černé skříňky letadla, kam se ukládají údaje o letu a záznam komunikace v kabině. Skříňky se obvykle aktivují, jakmile se k nim dostane voda, a následujících zhruba třicet dní vysílají signál, který je umožní nalézt. Pátrací týmy by se ale musely dostat do oblasti zhruba 1,2 až 1,5 kilometru od nich, aby mohly jejich signál zachytit.

Vyšetřovatelé z celého světa budou chtít přesně vědět, co se během letu pokazilo. Stroj A330-200 je v letectví běžně používán a specializuje se na mezinárodní lety, zvláště pak transatlantické. Analytici uvádějí, že letouny Airbus 330 zatím měly bezpečnostní záznamy bez poskvrny.

Hans Weber, poradce pro letecké technologie, připouští, že letadlové satelitní systémy mají svá omezení. "Jakmile letoun narazí na vodu, rozbije se," vysvětluje. "Stejně jako u vašeho auta, můžete tam mít všechny informace, ale pokud se vám stane tragická nehoda, systém GPS nepřežije."

Letová kontrola používá ke sledování letadel pozemní radary, ale ty vidí jen zhruba do vzdálenosti 160 kilometrů od pevné země. Jakmile je letadlo z dohledu uprostřed oceánu, hlásí obvykle piloti pozici s využitím vysokofrekvenční vysílačky v určitých "ohlašovacích bodech" na své cestě.

Tímto způsobem létají letadla přes oceán od čtyřicátých let minulého století. "Když jste uprostřed oceánu, jste tam v podstatě sami," dodává Hansman.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Hraniční přechod Nathu La mezi Indií a Čínou leží vysoko v Himálaji (10....
Asijské mocnosti se přou o kousek Himálaje, maličký Bhútán tají dech

Na hranicích Číny a Indie to v posledních týdnech jiskří. V odlehlých končinách Himálaje ožil letitý územní spor, v němž obě jaderné velmoci nešetří ostrými...  celý článek

Donald Trump a jeho nejbližší spolupracovníci na snímku z 28. ledna 2017....
Chaos v Bílém domě. Z Trumpova původního týmu zbyl jediný muž

Konec Steva Bannona ve funkci hlavního poradce Donalda Trumpa opět ukázal, že udržet si místo v Bílém domě není jen tak. Americký prezident se během necelých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.