Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Český pilot airbusu: Přistání na vodě je riskantní, vadí i metrové vlny

  10:58aktualizováno  10:58
Pokud by si měl kapitán dopravního letounu Airbus 320 Karel Mündel vybrat mezi nouzovým přistáním na pevnině, či na hladině oceánu, neváhal by ani sekundu. "Vždy by to byla pevnina – šance na přežití je mnohem větší," říká předseda Technické komise Sdružení dopravních pilotů.

Pilot Karel Mündel | foto: MF DNES

Mohlo by se zdát, že na vodu bude přistání měkčí, a tedy i bezpečnější.
Naopak – ten manévr je velmi riskantní. Zvláště když jde o přistání na hladině zvlněného oceánu, který není nikdy úplně v klidu. Už metrové vlny jsou velkým problémem. Přistává se tedy do velmi nerovného "terénu", kdy voda není ani trochu měkká. Při rychlosti přistávajícího stroje se mění doslova v beton.

Jaké má letoun zaoceánských tras záchranné vybavení?
Jsou tam nafukovací čluny s kompletním nouzovým vybavením pro přežití na moři – ať již jde o radiostanice, světlice, dýmovnice, pitnou vodu či zdravotnickou výstroj.

Ztracený francouzský airbusNa pařížském letišti Charlese de Gaulla se shromáždily rodiny pasažérů z letu Air France z brazilského Rio de Janeira (1. června 2009)

A pátrání záchranářů po letadle je těžší na pevnině, či na moři?Asi nemáte na mysli Evropu, kdy je téměř na každém kilometru nějaká vesnice. Prales či oceán dokážou letoun dokonale pozřít, takže ho už nemusí nikdo vidět. Dnes mají nicméně letadla nouzové vysílače s tísňovým signálem, který družice velmi přesně lokalizují. Určitě tak najdou i francouzský airbus.

Jak dlouho se takový Airbus A330 může udržet na hladině?
Pokud nemá poškozený trup, jímž by pronikala voda, tak relativně velmi dlouho – i několik hodin. Vlastně jde o docela dobré vodotěsné "plavidlo". Čím větší letoun, tím lépe odolává vlnám oceánu.

Jak taková záchranná operace na oceánu vlastně vypadá?
Vždy to závisí na počasí. Při rozbouřené hladině s mnohametrovými vlnami je to v podstatě nemožné. Ale záchranářské akce na moři jsou už z dob druhé světové války, kdy bylo zachráněno mnoho sestřelených letců, detailně propracované. Pobřežní hlídky jsou dnes schopné rekonstruovat let hledaného aeroplánu, vědí o posledním místu radiového kontaktu, mají údaje o mořských proudech, takže mohou poměrně přesně zjistit místo nouzového přistání nebo i pádu letounu.

Jaká technika bývá do těchto akcí zapojována?
Podobných záchranných operací se vždy zúčastní obrovské množství letadel, lodí, ale i vrtulníků – ty startují z palub plavidel. Většinou válečného námořnictva, které je na podobné situace vycvičeno i vybaveno. Nepřekonatelným problémem pro trosečníky je vždy velmi studená voda, kdy jsou již po několika málo minutách odsouzeni k smrti. Tohle v jižním Atlantiku lidem z francouzského airbusu nehrozí. Pokud tedy alespoň někdo z nich předpokládané nouzové přistání na hladině oceánu přežil.

Počasí je proměnlivé, ale přežít by v něm mohli

Kdyby se francouzskému airbusu bývalo podařilo přistát na vodě, cestující by - alespoň pokud jde o počasí - měli šanci přežít. "Počasí teď nebude tak kruté," řekl iDNES.cz Petr Kupka ze serveru SailingNet.cz.

"Vítr v oblasti, kde se letadlo ztratilo, dosahuje rychlosti do 20 uzlů (do 37 km v hodině), vlny do dvou metrů. Moře je dostatečně teplé," uvedl.

Nicméně hned upozornil, že počasí v rovníkové oblasti je proměnlivé a těžko se předpovídá. "Jednou fouká, podruhé nefouká, prší, neprší... Setkávají se tam vzdušné víry - zatímco na severní polokouli se výše točí po směru hodinových ručiček, na jižní to je obráceně. Proto je tam počasí nepředvídatelné," vysvětlil.

(jw)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pláž u kyperského letoviska Ayia Napa.
Na Kypru se u pláže poblíž letoviska Ayia Napa utopila Češka

Kyperská pobřežní hlídka nalezla v pondělí odpoledne v moři u letoviska Ayia Napa bezvládné tělo české turistky. Informoval o tom kyperský web CyprusMail s...  celý článek

Narkoman si připravuje dávku heroinu.
Skotsku vymírá „generace Trainspotting“, narkomany kosí podlomené zdraví

Skotsko se už deset let potýká s rostoucím počtem úmrtí spojených s užíváním drog. V přepočtu na milion obyvatel v této statistice dokonce vévodí EU. Podle...  celý článek

V Číně se propadla silnice, hned do ní zahučel motorkář
VIDEO: Muž jel na skútru a koukal do mobilu, nevšiml si díry v silnici

Propast gigantických rozměrů na silnici v jihočínském městě Pej-chaj přehlédl muž na skútru, který se místo řízení věnoval svému telefonu. Do díry, která...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.