Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Snímky z družice: airbus bouřku asi přeletět nemohl, říká meteoroložka

  18:57aktualizováno  23:04
Zkratem oslepený airbus se mohl stát obětí silné turbulence v bouřkovém jádru, nastínil letecký publicista Martin Velek. Záběry z družice Eumetsat včerejší bouřlivé počasí v Atlantiku potvrzují. Bouřkové mraky dosáhly velké výše, proto je podle meteoroložky Aleny Zárybnické z ČT možná vůbec nešlo přeletět.

Rovníková oblast je známá svým nepředvídatelným chováním a silnými bouřemi. Můžou za to stabilní rovníkové větry - pasáty.

"Kolem rovníku se v průběhu celého roku vyskytuje tzv. intertropická zóna konvergence, v níž se setkávají pasáty obou polokoulí. Vzduch v tomto pásu díky sbíhajícímu se proudění stoupá vzhůru, vznikají mohutné vzestupné proudy. Vzhledem k vysoké teplotě vzduchu a velké vlhkosti, která je v něm obsažena, se tvoří silné bouřky," popisuje meteoroložka Alena Zárybnická z České televize.

Bouřky zde navíc mohou v extrémních případech dosáhnout vysoko nad Zemi. "Jejich horní hranice dosahuje až do horních pater troposféry, která v rovníkových oblastech leží výš než na pólu či v mírných zeměpisných šířkách - pohybuje se mezi šestnácti až osmnácti kilometry," říká meteoroložka.

Ztracený airbus a meteorologický snímek Eumetsatu

Alena Zárybnická pro iDNES.cz: Na snímcích z družice Meteosat pořízených v tepelném oboru spektra je vidět teplota horní hranice oblačnosti. Čím je teplota nižší (bílá barva), tím výš oblačnost dosahuje, tedy všechny nebezpečné jevy s ní související (střih větru - turbulence, kroupy, námraza, blesky apod.) mohou být intenzivnější než u méně vertikálně vyvinutých oblaků.

Airbus letěl ve výšce necelých jedenácti kilometrů. Takový dostup, aby nabral výšku a rovníkovou bouřku přeletěl, dopravní letadla nemají.

Musel se tedy snažit "kličkovat" mezi bouřkovými jádry podle palubního "povětrnostního radaru", který ukazuje aktuální rozložení bouřkové oblačnosti. "Oblast nad oceány není pokryta klasickými meteorologickými radary," vysvětluje Zárybnická.

INFOGRAFIKA: POČASÍ, V NĚMŽ ZMIZEL AIRBUS

Letecký publicista Martin Velek připomněl, že pokud by zásah bleskem povětrnostní radar vyřadil, letadlo mohlo letět "naslepo". - chat s Martinem Velkem čtěte zde

"V důsledku silných vzestupných a sestupných proudů dochází k velkému střihu větru a mohlo by dojít k překročení limitů, které vyplývají z konstrukce letadla, zjednodušeně řečeno, letadlo by se mohlo rozlámat. Rizikové jsou kroupy i námraza. Elektrické výboje mohou ohrozit elektroniku na palubě, popřípadě způsobit její požár," vypočetla Zárybnická, podle které jsou turbulencemi nebezpečné nejen bouřkové oblaky (cumulonimby), ale i jejich blízké okolí.

Airbus AF 447 v bouři nad Atlantikem

Alena Zárybnická pro iDNES.cz: Na snímcích stejné družice, které vznikají kombinací infračerveného (tepelného) oboru spektra a tzv. pásma vodních par (ve kterém je vidět vlhkost obsažená ve vzduchu), jsou dobře vidět nejen teploty horní hranice oblačnosti (její výška), ale i vlhkost, která je v oblaku obsažena. Čím je vlhkost vyšší, tím více se uvolňuje energie při kondenzaci (při přeměně vodní páry na vodu) uvnitř oblaku. Ten tím nabývá na síle a nebezpečné jevy na intenzitě.

Oceán sám o sobě byl poměrně vlídný

Pokud by ale - teoreticky - pád stroje někdo přežil, šance na hladině mohl mít poměrně vysoké. "Počasí teď nebude tak kruté, aby nemohli přežít. Vítr v této části Atlantiku v této chvíli dosahuje rychlosti do 20 uzlů (37 km v hodině, pozn. red.), vlny dvou metrů," doplnil Petr Kupka ze serveru SailingNet.cz.

Meteorologický server PassageWeather.com uvádí, že teplota moře v daném místě je mezi 24 a 26 stupni Celsia. Viditelnost je dobrá, srážky žádné. Asi nejbližší pevninou od místa posledního spojení jsou dva ostrovy - Svatého Petra a Svatého Pavla - malé ostrůvky asi 870 kilometrů severovýchodně od souostroví Fernando de Noronha.

LETADLO ZMIZELO U TROPICKÉHO RÁJE

Airbus zmizel v moři pár set kilometrů od ráje UNESCO

Pro příbuzné, čekající na pařížském letišti Charlese de Gaulla, ale žádná povzbudivá zpráva nepřišla. Brazilské letectvo navíc našlo v místě havárie trosky, o nichž se později večer potvrdilo, že skutečně patří havarovanému airbusu. - čtěte V Atlantiku našli sedačky z letadla

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Francouzi objasnili záhadné krádeže v autobusu: zloděj se skrýval v kufru

Francouzská policie minulý týden vyřešila sérii záhadných krádeží v autobusech mířících z Paříže na letiště Beauvais. Mizející cennosti měla na svědomí dvojice...  celý článek

Psi jsou nuceni bojovat proti divokým kancům, Indonésie. (24. září 2017)
OBRAZEM: Indonésie stále toleruje „krvavý sport“. Psi musí bojovat s kanci

Na zapískání doběhne pes na kolbiště ohraničené bambusovou hradbou. Davy diváků ho při tom bouřlivě povzbuzují – mnoho z nich si na výsledek klání vsadilo...  celý článek

Barcelona: Demonstrace proti zásahu španělské policie během referendu o...
Katalánská vláda nesdělí Madridu, zda opravdu vyhlásila samostatnost

Katalánský regionální kabinet ve stanovené lhůtě neupřesní, zda vyhlásil, či nevyhlásil samostatnost autonomního Katalánska, jak požaduje španělská ústřední...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.