Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na nefunkční wellness centra už peníze z EU nepůjdou, slibuje Jourová

  16:05aktualizováno  16:05
Věra Jourová si prošla obviněním z přijetí úplatku a vazbou. Pak ji soud očistil. Ve středu se stane za hnutí ANO ministryní pro místní rozvoj. Za peníze z eurofondů už by se neměly stavět hotely, ale silnice, řekla Jourová v rozhovoru pro iDNES.cz.

S jakými pocity se vracíte na ministerstvo?
Je to satisfakce a něco nepředstavitelného. Nikdy by mě nenapadlo, že se vrátím. Nebyl to motiv ani cíl, proč jsem šla do politiky. Vždy jsem říkala, že jsem člověk exekutivy. Sezení v parlamentu a rozsáhlé debaty - to není můj šálek kávy. V tom, že se to teď děje, spatřuji zvláštní symboliku. Zároveň vím přesně, co mě na ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) čeká. Vím, že se v tomto úřadu ministr musí vypořádat s poměrně širokou plejádou různých oblastí - bytová politika, územní a stavební záležitosti, cestovní ruch, veřejné zakázky a dražby, balík eurofondů... Moje těžiště je v evropských fondech a vůbec poprvé v historii MMR se stane, že je povede člověk, který se na fondy specializuje.

Rozhovory s ministry

MMR bylo v minulosti úřadem na odstřel. Bude ho chtít zrušit i vláda Bohuslava Sobotky?
Kdybychom byli tak rok zpátky, řekla bych, že by to stálo za úvahu. Ale kvůli agendám fondů by byl problém v systému něco teď měnit, protože začíná nové období (možnost čerpat evropské dotace v letech 2014 až 2020, pozn. red.). MMR má koordinační roli nad dalšími resorty a tu si musí podržet a posílit ji svojí autoritou.

Avizovala jste, že novelizujete stavební zákon. Kam by se měl posunout? Změn byla řada, všichni slibovali, že stavba bude jednodušší, ale nejsem si jistá, zda by vám to potvrdili i stavebníci.
V minulosti skutečně k velkému zjednodušení nedošlo a já jsem zavalena připomínkami investorů. Týkají se především toho, že neustále narážejí na dlouhé lhůty a protesty, které se objevují v územním a potom znovu ve stejné míře ve stavebním řízení. Budeme proto hledat rozumnou míru v tom, aby přístup veřejnosti do řízení nebyl pro investora paralyzující.

Nebude zejména u velkých staveb problém, když omezíte širší veřejnosti možnosti vyjadřování?
Nechceme nikomu bránit, aby do řízení vstupoval, ale chceme, aby se tak dělo v míře, která řízení nemůže zastavit na léta a účelově.

Věra Jourová

Právnička se zaměřením na problematiku evropských fondů.

V roce 2003 se stala vedoucí dotačního odboru na MMR, od listopadu 2004 zastávala pozici náměstkyně ministra. V únoru 2006 z MMR odešla, protože se nepohodla s tehdejším ministrem Radko Martínkem.

O osm měsíců později ji zadrželi policisté na ruzyňském letišti, byla obviněna z přijetí úplatku a 33 dnů strávila ve vazbě. Následně ji soud očistil. Dosud  ale není pravomocně vyřešen její spor se státem o náhradu ušlého příjmu.

Více o jejím zadržení a o tom, jak celou věc prožívala, čtěte zde.

Jourová byla čtyři roky členkou ČSSD, později přešla do Evropské demokratické strany, která zanikla. Od roku 2012 je členkou hnutí ANO.

V roce 2009 neúspěšně kandidovala za EDS do europarlamentu. Nyní je poslankyní za ANO a členkou ústavněprávního výboru Sněmovny.

V minulosti se živila jako poradkyně v oblasti čerpání peněz z fondů EU, měla vlastní firmu Primavera Consulting, kterou před časem převedla na syna.

Kvůli své nové funkci přerušila živnost i práci koncipientky. A také si vůbec poprvé v životě nechala ušít šaty od módní návrhářky. Jsou krémové s tmavě modrým štěpováním z dílny Taťány Kovaříkové.

Po nástupu do funkce plánuje uspořádala tiskovou konferenci. Na ní chce zveřejnit vlastní majetkové poměry i majetek svých dvou dětí.

Na ministerstvu chcete prosadit také nový zákon o sociálním bydlení. Proč?
Vedly se o něm nekonečné debaty, ale zatím takový zákon neexistuje, protože u bydlení nejde jen o aspekt investic, ale o řešení zásadního sociálního problému. V ČR jsme si zatím neujasnili, zda je bydlení ekonomická komodita, nebo základní právo, které má garantovat stát. Jsme signatáři jedné z mezinárodních smluv, jež zakotvuje, že střecha nad hlavou je základní občanské právo. Takže toto si musíme ujasnit. Musím se spojit s ministryní práce a sociálních věcí, abychom zákon tvořily společně, protože definice toho, kdo jsou lidé, kteří by měli mít nárok na sociální bydlení, co je to vlastně sociální bydlení a kdo by ho měl zajišťovat, je věcí MPSV. A to, že by ho měly zajišťovat obce a kde na to vezmou, je spíš moje otázka. V tomto případě bude pravděpodobně nutná i spolupráce pana Dienstbiera (Jiří Dienstbier má být ministrem pro lidská práva, pozn. red.).

Vyřeší nový zákon situaci, kdy na provozování ubytoven vydělávají podnikatelé s chudobou?
Přesně tak, i toto bychom rádi regulovali a zamezili těmto případům, protože zneužívání oslabení některých obyvatel k tomu, aby někdo těžil ze sociálních dávek, je hyenismus.

Skutečně věříte, že se v praxi podaří oddělit ty, kteří bydlení potřebují a snaží se za něj platit, od těch, kteří zneužívají systém pomoci státu?
Takto to nyní do detailu teď neumím říci. Mimo jiné proto, že se na to liší názory různých profesních a odborných skupin i expertů, kteří už na předloze zákona o sociálním bydlení pracovali. My tuto diskusi musíme znovu otevřít.

Ale nebude to bráno tak, že úplně každý má automatický nárok na bydlení?
V zákoně bude několik různých kritérií. Nejtěžší bude definovat právě to, kdo je tou osobou, která má na bydlení právo.

Budoucí ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová jde od Miloše Zemana (23....

Budoucí ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová jde od Miloše Zemana (23. ledna 2014)

Peníze musí jít do silnic nebo školek

Může ČR zvrátit zmrazení části peněz Evropskou komisí (více o patálii čtěte zde)?
Něco se zvrátit dá, něco asi už ne. Samozřejmě budeme s Evropskou komisí ještě jednat a přinášet argumenty, které vyvrátí podezření. Musím také mluvit s resorty a regiony, jež čerpají peníze minulého období, a dohodnout se s nimi, aby vydaly zprávy o tom, jaké projekty mají v zásobnících, aby se povedlo je ještě rychle profinancovat.

Nečasova vláda měla strategii, která říká, že evropské peníze mají v letech 2014 a 2020 podpořit konkurenceschopnost, efektivitu státní správy a integrovaný rozvoj území. Změníte ji?
Koalice dala ve své smlouvě priority jasně najevo. Mně z toho vyplývá, že bychom ještě měli zkusit zajistit posílení peněz na dopravní stavby, projekty v životním prostředí a peníze na školství a mateřské školy. Poslední věcí, kterou bychom chtěli posílit, je podpora bydlení. Tedy třeba zateplování nebo výstavba startovacích bytů. Je ale otázka, co si prosadíme vůči Evropské komisi.

Půjdou evropské dotace v dalších letech zase i na stavbu penzionů nebo wellness center? Nic proti cestovnímu ruchu, ale nikdy jsem nepochopila, proč by z evropských peněz měly být hrazené takové věci, do kterých se turisté beztak nepohrnou, pokud se bude chovat majitel chovat třeba jako hulvát nebo bude mít předražené ceny. Třeba silnice může sloužit každému, penzion jen těm, kdo si v něm zaplatí přenocování.
Naprosto s vámi souhlasím. Financování takových projektů je problém. Asi dostali peníze, protože se jim dařilo prokázat dopad na zaměstnanost a posílení cestovního ruchu. Tyto důvody opodstatňují veřejnou podporu, ale já si myslím, že to je slabé a peníze by měly jít do veřejných projektů. Musíme nová kritéria nastavit tak, aby peníze šly do projektů, které budou životaschopné.

Vede cesta do budoucna přes regionální operační programy, když minimálně ROP Severozápad a ROP Jihozápad řeší policie?
Je naplánováno, že ze sedmi ROPů bude jeden integrovaný operační program (IROP), který bude přímo v gesci MMR. ROPy doplatily na několik kriminálních případů, jinak ty bezproblémové jsou na špici v čerpání peněz, ale kauzy jim podtrhly nohy. Ukázaly, že na ně mají velký vliv regionální politici, což je pro Evropskou komisi problém a v praxi se také tyto problémy v některých krajích projevily. Druhým důvodem je, že na toto období dostaneme méně peněz. V minulém období jsme měli 26,7 miliardy a teď jsme na 22 miliardách. A pokud je méně peněz, tak by mělo být i méně programů.

Jak IROP bude fungovat?
Lidem, kteří nyní pracují v krajích na administraci ROPů, bude nabídnuto, aby pracovali na IROPU. Zůstanou v regionech, protože IROP bude mít 13 regionálních pracovišť. Šlo by o decentralizovanou strukturu, ale úředníci IROP by se zodpovídali centru, tedy MMR jako řídícímu orgánu. Dnes se úředníci v krajích zodpovídají hejtmanům.

Kdy agentura pro IROP vznikne?
Letos, protože zákon, který by ji zřídil, už je připraven na MMR.

Má ČR cestovní ruch podporovat marketingovými kampaněmi, nebo jiným způsobem?
MMR by mělo vytvářet strategii rozvoje cestovního ruchu, měřit výtěžnost regionů a dopady různých propagačních akcí. Mělo by se snažit dostat turisty mimo Prahu. Ale prostřednictvím politiky nebo strategie, nikoliv dotacemi, protože ty jsou jen kapka v moři. Zároveň je nutné podívat se na agenturu Czech Tourism, která čerpá poměrně velké evropské dotace na marketing značky ČR jako destinace pro cestovní ruch. Netajím se tím, že budu chtít vidět výsledky takto investovaných peněz. A také mi vadí, že máme na propagaci české kultury a atraktivit dvě agentury - kromě Czech Tourism také Česká centra. Přitom obě mají řadu věcí společného.

Takže bychom měli mít jednu, nebo žádnou?
Buď podržet dvě, ale mít jedno společné zastoupení v zahraničí, nebo instituce sloučit do jedné. Toto bude předmětem poctivé analýzy a auditu.

Dá se vůbec efektivita marketingové kampaně v cestovním ruchu změřit?
Dá. Třeba na počtu turistů a zvyšování kvality, která je v cestovním ruchu certifikovatelná.

Budoucí ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová (23. ledna 2014)

Budoucí ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová při rozhovoru pro iDNES.cz (23. ledna 2014)

Všechny vedoucí čeká konkurz

Jak budete vycházet s pracovníky ministerstva, když ve vaší knize Cesta z panoptika jste vyjádřila skepsi vůči vnitřnímu fungování resortu a v médiích jste se nechala slyšet, že obecně by úředníci měli pracovat pro stát, což ovšem nyní nedělají?
V principu se chci opřít o náměstky, proto je pečlivě vybíráme, ale budu v kontaktu i s šéfy odborů, oddělení a řadovými pracovníky. Nebudu vycházet s těmi, kteří nebudou prokazovat svým chováním, že tam jsou pro veřejný zájem. Jakmile budu mít náznak, že je tam někdo kvůli nějakému kšeftu, tak se mnou bude mít problém.

Nebojíte se, že pak přijdete o půlku úřadu?
Ne. Drtivá většina lidí tam funguje v pořádku. Spíš je tam problém, že ministerstva jsou paralyzovaná změnami politické sféry, které přinášejí personální zemětřesení.

Služební zákon koalice protlačila prvním čtením, ale už se ví, že legislativní proces bude delší a zákon dozná další komplexní novely. Budete mít možnost hned zkraje funkce poctivé úředníky před politickými vlivy ochránit?
Budu samozřejmě razit co nejdřívější aplikaci zákona, která mimo jiné bude znamenat, že všichni vedoucí pracovníci projdou konkurzem. Pro ně to bude samozřejmě nepříjemné, protože budou muset obhajovat svoji pozici. Ti, kteří to dokáží, ale budou mít zaručenu poměrně velkou stabilitu. Tu jim nezaručím já, ale zákon.

Budete čekat na služební zákon, nebo ty konkurzy vyhlásíte hned po nástupu do úřadu?
Až začne platit služební zákon. Pokud ho včas schválíme, konkurzy na státní tajemníky by se měly konat v druhé polovině tohoto roku a na další pozice v roce následujícím.

Už víte, koho si přivedete na ministerstvo do funkce náměstků?
Vím, kdo tam zůstane. Pan náměstek Daniel Braun, který dělá fondy. Toto jméno můžu stoprocentně potvrdit. Pan Braun drží kontinuitu, zná bruselské struktury, umí jednat s tamějšími úředníky a zná i celou plejádu lidí v ČR, což je důležité, protože jsme v horké fázi vyjednávání dohody o partnerství s Bruselem kvůli novým evropským penězům. Přepřahat teď by bylo hazardem. O dalších místech náměstků jednám s koaličními partnery a jednám také s lidmi, které bych si tam chtěla přivést. Je tam více jmen a jejich výběr ještě není dotažen, takže bych nerada někoho jmenovala.

Fotogalerie

Chcete mít i poradce. Kolik jich bude a na jaké oblasti?
Zhruba pět, protože bych chtěla, aby kopírovali hlavní oblasti resortu. Tedy fondy, regionální a územní politiku, veřejné zakázky, byty a cestovních ruch.

Na jaký úvazek je zaměstnáte a kolik to bude stát?
Budou to částečné úvazky a myslím, že by si jeden mohl přijít na 15 až 20 tisíc měsíčně.

Máte je už vybrané?
Oslovuji různé lidi a ptám se jich na možné střety zájmů. Ty, kteří by přicházeli v úvahu, co se týká evropských fondů, předem upozorňuji, že po dobu funkce se nebudou moci ucházet o zakázky nebo psát projekty na programy, které vypisuje ministerstvo.

Už jste se s někým dohodla?
Ano. S šéfkou odboru poradců. Bude jí paní Jarmila Škvrňová. Ta dříve byla ředitelkou odboru poradců bývalého premiéra Vladimíra Špidly.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.