Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Místo ve školce bude pro všechny, plánuje Chládek. Revoluci nechystá

  19:59aktualizováno  19:59
Marcel Chládek býval přísným fotbalovým rozhodčím, který nešetřil žlutými kartami. Nyní bude místo zápasů řídit ministerstvo školství. V příštích letech chce například změnit a zlevnit maturity nebo zavést povinný poslední rok školky. "Nepřicházím ale s revolucí," řekl kandidát na ministra v rozhovoru pro iDNES.cz.

Na post ministra jste se připravoval dlouhodobě. Mrzelo by vás, kdyby Bohuslav Sobotka nevybral vás, případně post připadl jiné straně?
Nedá se říct, jestli mrzelo nebo nemrzelo. Je to obrovská zodpovědnost a jsem připraven ji převzít. Tento velmi složitý resort není v dobrém stavu a je zapotřebí tam udělat celou řadu věcí. Pevně věřím, že se svými kolegy budu schopen si s tím poradit. Když by to dělal někdo jiný, tak takový je život. Já bych mu popřál, aby to úspěšně zvládl.

Rozhovory iDNES.cz

Server iDNES.cz v příštích týdnech přinese rozhovory se všemi kandidáty na ministry v nové vládě. Seznam rozhovorů se tak bude postupně rozšiřovat.

Je to pro vás vrchol dosavadní politické kariéry?
Rozhodně.

Jako stínový ministr jste byl velmi aktivní, někdy vám bylo vyčítáno, že až hyperaktivní. Budete v pozici ministra zdrženlivější?
Určitě. Musíme chápat rozdíl těch dvou rolí. Stínový ministr si může dovolit jít i na určitou hranu, kdy chce ozkoušet, jak bude na návrhy reagovat veřejnost. Pokud kritizujete, tak musíte chodit s vlastním návrhy. Když navíc máte hyperaktivního ministra, musíte ho hyperaktivně stínovat. Zvolil jsem jinou roli u pana Dobeše a jinou roli u pana Fialy. Kdo si sedne do pozice ministra, musí být čitelný. Aby se vědělo, co od něj můžeme očekávat.

Opakovaně jste uváděl, že školství škodí neustálé změny. V posledních letech se mění ministr školství průměrně jednou za rok. Jak výrazné změny mají žáci, učitelé a rodiče čekat od vás?
Nepřicházím s revolucí, ale pozitivní změnou. Nejprve se musím podívat, co všechno je na ministerstvu v běhu, protože logicky z venku nevíte úplně o všem. Nebudu chtít sto dní hájení. Na začátku provedu finanční, procesní i personální audit. Chci dokončit tři normy - vysokoškolský a školský zákon a zákon o podpoře sportu - a efektivněji čerpat evropské fondy. Chtěl bych, aby rozpočet na rok 2015 byl navýšen o tři až pět miliard. Peníze půjdou na kapacity školek, platy učitelů, vybavení škol a vysokým školám. Zároveň ale budu chtít, aby se šetřilo uvnitř resortu a to na nepotřebných a předražených projektech, jako jsou státní maturity.

Marcel Chládek (1968)

Má doktorát z andragogiky a personálního řízení a titul MBA v oblasti managementu lidských zdrojů. Působil jako středoškolský učitel, pracoval i na ministerstvu vnitra a v institucích zaměřených na vzdělávání dospělých. Členem ČSSD je zhruba deset let, během kterých získal zkušenosti v lokální i celostátní politice. Nejdříve se stal v roce 2006 zastupitelem v rodném Rakovníku (a zůstal jím dodnes). O dva roky později jej voliči poslali do Senátu (za volební obvod Lounsko) a do zastupitelstva Středočeského kraje, kde je už druhé období náměstkem hejtmana pro regionální rozvoj. Byl i středočeským pacientským ombudsmanem. Do povědomí veřejnosti se dostal zejména díky kritice státních maturit. Díky aktivitě jej Bohuslav Sobotka v květnu 2011 zařadil do sociálnědemokratické stínové vlády. V Senátu je předsedou školského výboru. Za vzor považuje finské školství.

Cítíte dostatečnou podporu budoucího premiéra Bohuslava Sobotky, aby školství skutečně více peněz dostalo?
Ano, mluvil jsem s ním minulý pátek, a to i o navýšení rozpočtu. Cítím velkou podporu pana premiéra pro oblast školství. Jmenoval to jako jednu z priorit. Doufám, že to bude priorita i pro předsedy ostatních stran. 

ČSSD loni v jedenácteru pro české školství uváděla, že chce pro učitele a další pracovníky škol spravedlivé platy. Co si pod tím neurčitým výrazem představit?
Musí to být platy adekvátní k odvedené práci. U učitelů dojde zpočátku k průměrnému navýšení zhruba o 500 korun. U nepedagogických pracovníku musí dojít k navýšení z prostého důvodu, protože jejich platy jsou na minimu. Je nutné to spojit i s dokončením kariérního řádu (více o jeho návrhu čtěte zde).

Měl jste při přípravě koaliční smlouvy dojem, že v oblasti školství bude mezi ČSSD, KDU-ČSL a ANO shoda?
Z 80 procent jsme se shodli. Předpokládám, že to bude dobrá spolupráce. Sešel jsem se i se všemi ministry, které jsem zažil jako stínový ministr. V minulém týdnu s ministrem Štysem, před tím s panem Fialou a panem Dobešem. Byť jsem nesouhlasil s řadou jejich kroků, tak to neznamená, že se nemůžeme bavit o tom, jak má resort do budoucna vypadat. Chtěl bych spolupracovat i s pravicí, protože školství nemůže být jednou doleva, jednou doprava, ale musí jít kupředu.

Povinný poslední rok školky bude zaveden do tří let

Vláda ve středu podle vašeho návrhu schválila, aby profesory místo prezidenta jmenoval předseda Senátu. Proč je to vhodnější? 
Neříkám, že je to vhodnější. Pan prezident se ale loni dohodl s ministrem Fialou, že když bude jmenovat pana profesora Putnu, tak že se tato pravomoc přesune na ministra. Když už taková dohoda vznikla, tak v politice platí slovo chlapa a byť dohodu udělal někdo jiný, tak ji musíme dokončit. Jmenování profesorů ministrem odmítaly vysoké školy a i mě tato varianta připadala jako nejméně vhodná. Tady je zažitá tradice, že to předává jeden z ústavních činitelů, proto by to mohl být předseda Senátu. Narozdíl od ministra je to stabilní prvek v našem politickém systému.

Koalice tu novelu ve Sněmovně podpoří?
Musíme se podívat na konkrétní znění. Pokud budu jmenován, chci nejprve jednat s panem prezidentem, pak s rektory a poté s poslanci a senátory.

Fotbalový sudí

Marcel Chládek je také náruživý příznivec fotbalu. Budoucí ministr například řadu let působil jako rozhodčí. Nejvýše to dotáhl jako pomezní ve druhé lize. Dobové články jej vykreslují jako přísného sudího. Například v MF DNES je v prosinci 1998 označený jako bezkonkurenční král v udělování žlutých karet ve své soutěži. "V rozdělování trestů byl vzácně spravedlivý, neboť domácím i hostům ukázal po 22 žlutých kartách," píše se v článku. Jiná momentka připomíná seriál Okresní přebor. V červnu 2001 Chládek v derby mezi fotbalisty Chlumčan a Přeštic napomenul z kuriózního důvodu žlutou kartou přeštického brankáře. Ten si totiž během zápasu kvůli sázce o basu šampaňského odskočil za postranní čáru sníst opečeného buřta. "Sudí Chládek, kterého také znám, se divil, málem se omlouval, když mne napomínal. Zřejmě si myslel, že hlady nemůžu vydržet do konce zápasu," komentoval gólman Pavel Steiner v MF DNES svůj výstřelek. Už v roli politika se Chládek zasazoval o větší bezpečnost fotbalových branek, působil i v představenstvu pražské Dukly. Věnuje se také běhání na dlouhých tratích.

Na ministerstvu školství ale stále čeká na jmenování zhruba osmdesát docentů. Pokud byste nastoupil třeba za dva týdny, pošlete tyto návrhy prezidentovi, nebo počkáte, jak to dopadne se zmíněnou novelou?
Asi bychom upřednostnili novelu, ale nechci předjímat. Záleží i na jednání s prezidentem. Pokud to půjde rychle, tak jsme schopni do března novelu schválit a podepsat prezidentem a může proběhnout jmenování podle nového způsobu.

Kdy vznikne plánovaný fond, ze kterého budou obce čerpat peníze na nové školky, aby to ještě využily stávající silné populační ročníky?
Budou dva fondy, jeden vznikne od příštího roku. Bude v něm jedna až dvě miliardy korun: padesát procent by platila obec, padesát procent stát. Podmínkou je, aby to byly stavby víceúčelové a například montované, aby šly velmi rychle postavit. Je hrůza, že v letošním roce pro šedesát tisíc dětí není místo ve školce. Do tří až čtyř let jsme schopni dát kapacity do souladu s poptávkou. Odhaduji, že povinný poslední rok školky můžeme zavést za zhruba dva až tři roky. Je to proinkluzivní krok. Řada dětí, které nastupují do první třídy, nemají stejnou startovací čáru.

V koaliční smlouvě se uvádí, že se poslední rok školky zavedete v zásadě jako povinný. Co znamená to "v zásadě"?
Chtěli jsme tím dát najevo, že to není jen otázka mateřské školy. Máte několik alternativ. V mateřské škole, přípravný ročník v základní škole nebo domácí vzdělávání. Ale není to tak, že "tady máš kačera a hraj si v koutě", ale musí plnit rámcový vzdělávací program. Rodiče si vyberou jednu z těchto tří cest.

Chcete, aby byly rozdílné maturity pro gymnázia a odborné školy a aby učni dělali mistrovské zkoušky. Od kdy?
Chci to prodebatovat s odbornou veřejností. Jsme schopni to připravit tak, aby to mohlo nabíhat ke konci našeho volebního období. Mistrovské zkoušky vidím až za tímto horizontem. V nejbližších letech budou jen menší úpravy. Je nutné osekat přebujelou administrativu a celý systém zlevnit. Výhledově by stát mohl mít na starosti jen didaktické testy, které by se psaly elektronicky a ústní zkoušky nechat v kompetenci školy. Zatím ale nevím, na jak dlouho jsou na ministerstvu například uzavřené smlouvy s dodavateli testů.

V květnu 2011 jste v Českém rozhlase uvedl: "Celý Cermat bych zrušil, protože nese plnou odpovědnost za 14 let bezbřehého připravování státní maturity." Takže se v Cermatu můžou začít balit?
Ať se zatím nikdo nebalí. Uděláme audit a někdo za přípravu státních maturit může nést odpovědnost. Dodnes mi je divné, že to stálo tolik peněz a nikdo za to nenese odpovědnost.

Kandidát na ministra školství Marcel Chládek (9. ledna 2014)

Nástup do školy zůstane v šesti letech

Dlouhodobě jste proti testování páťáků a deváťáků. Souhlasíte s návrhem České školní inspekce, aby se celoplošně testovalo jednou za čtyřï roky (více čtěte zde)?
Dlouho jsem nad tím přemýšlel a dodnes jsem nepochopil, k čemu by to bylo. Jsem proti tomu, pozitivní vliv nevidím. Souhlasím ale s testováním reprezentativního vzorku, ať máme zpětnou vazbu.

Další plány nové koalice

  • výuka jazyků od prvních tříd základních škol
  • zachování praktických škol
  • více hodin tělocviku
  • dokončení Strategie 2020
  • větší podpora přírodovědného a technického školství
  • pro studenty středních odborných škol více praxe ve firmách
  • školné a zápisné na vysokých školách koalice vylučuje

Jak hodláte měnit financování základních a středních škol?
Musí se změnit současný stav, kdy jsou školy placené podle počtu žáků. U základních škol to musí být kombinace plateb podle počtu žáků, tříd a kvality, což se nejhůře měří. U středních škol je nutné, aby si stát, kraje i firmy zvolily, jaké obory považují za klíčové a na ty by šlo více peněz. Chtěl bych na tom pracovat jako na jedné z prvních věcí. Změna financování bude podle střízlivého odhadu do dvou let.

Reformu vysokých škol "překopete", nebo využijete novelu, která vznikla za vašich předchůdců?
V novele chci po diskusi s vysokými školami pokračovat. Vidím tam řadu věcí, které se mi líbí, například kontraktové financování (financování vysokých škol na několik let dopředu - pozn. red.). Některé je ale potřeba upřesnit, například vznik nové akreditační instituce. Chtěl bych debatu v tomto roce dotáhnout a dát to do legislativního procesu. Vysokých škol máme moc a myslím, že se všechny neuživí. Ty méně kvalitní budou muset skončit.

Co bude s dalšími vašimi plány jako nástup do školy až v sedmi letech, začátek výuky v devět hodin a slovní hodnocení místo známkování?
Nikdy jsem neřekl, že to chci zavádět plošně a povinně. Chci, aby rodiče věděli, že existuje možnost si začátek výuky přizpůsobit, například pracovní době rodičů v dané oblasti. Školy si také musí říct, jak je to pro ně výhodné a dopravce se tomu musí přizpůsobit.

Slovní hodnocení je potřeba více využívat, zejména na prvním stupni. Když tady byli Finové, tak říkali, že stále soutěžíme, kdo má více jedniček, kdo více pětek. Moje starší dcera chodila na školu, kde měli na prvním stupni slovní hodnocení. Já jsem k tomu byl ze začátku velmi skeptický, ale dozvěděl jsem se hodně informací o tom, jak ve výuce pokročila. Chápu ale, že rodiče chtějí vidět tu známku. Vhodná je možná kombinace. Nástup do školy zůstane v šesti letech.

Bohuslav Sobotka je proti tomu, aby členové vaší strany kumulovali funkce. Který z postů opustíte?
Jakmile bych byl ministrem, skončím v pozici náměstka hejtmana. U právníku si nechám posoudit, zda je podle zákona možné zůstat jako krajský zastupitel. Nemám ale problém opustit i tuto funkci. Chci se naplno věnovat oblasti ministra a svému senátorskému obvodu. To je myslím vhodná kombinace. Pokud to půjde, chtěl bych na podzim senátorský mandát obhájit. Post zastupitele Rakovníka zřejmě ne.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.