Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Migranty vozí přes La Manche zadlužení Britové. Inkasují desetitisíce

  2:10aktualizováno  2:10
Z nekončící vlny uprchlíků, kteří směřují do Evropy, se snaží těžit mnozí. Stále častěji se pašeráky stávají i obyčejní lidé. Potvrzuje to i situace v Calais, odkud mladí Britové za úplatu převážejí v kufrech svých aut běžence z místního uprchlického tábora. Paktování s pašeráckými gangy však pro Brity často končí vězením.

Uprchlíci čekají na přivaděči k přístavu v Calais. | foto: Profimedia.cz

Malý osobní automobil s britskou poznávací značkou parkuje v jedné ze zapadlých uliček francouzského přístavního města Calais. Po chvíli čekání se k němu přiblíží dvojice mužů, kteří si ještě před pár hodinami balili svůj majetek ve skromných příbytcích nedaleko uprchlického centra Julese Ferryho (reportáž ze života tamních uprchlíků si můžete přečíst zde). Během chvilky jsou oba muži ukryti v kufru. Automobil vyráží do nedalekého přístavu a následně do britského Doveru.

Uprchlická krize

Takový scénář je podle náměstkyně prokurátora regionu Calais Julie Colaertové stále častější. Britové z nižších společenských vrstev, mezi kterými jsou často i potomci první generace uprchlíků, využívají současné migrantské krize a běžence za úplatu převážejí do vysněné Británie. 

„Za poslední dva roky registrujeme stále více pašeráků britské národnosti,“ potvrdila serveru BBC Colaertová. Lídři pašeráckých gangů podle ní platí Britům výhradně za převoz migrantů z Calais přes kanál La Manche.

Britové zaslepení vidinou snadno vydělaných peněz riskují a mnohdy končí v rukách francouzské policie. Podle Colaertové jich bylo kvůli pašování lidí za poslední rok obviněno nejméně sto. Toto číslo je však pouhým odhadem, protože francouzská legislativa zakazuje oficiální cestou zveřejňovat národnost obviněných.

Zadlužení Britové a pašeráctví

V cele po neúspěšném pokusu o propašování migrantů skončil i Basir Haji z britského Prestonu. Za pašování dostal jeden rok vězení. Policie ho zadržela v přístavu v Calais a v kufru jeho auta našla dva muže z Iráku. Za jejich propašování do Británie dostal 698 eur (asi 19 800 korun). Iráčané posléze u výslechu vypověděli, že za cestu do Británie zaplatili pašerákům v přepočtu bezmála 172 tisíc korun.

Haji se k zoufalému činu odhodlal kvůli tíživé finanční situaci, ostatně jako většina zadržených Britů. „Jsem zavalen dluhy. Proto jsem to udělal. Prohrál jsem spoustu peněz v kasinu,“ prozradil ještě před převozem do věznice v Calais. Pašeráci podle serveru EU Observer neoslovují jen lidi, jakým je Haji, ale také studenty, kteří musí splácet vysoké půjčky za studia, či neúspěšné soukromníky.

Pašeráci se až donedávna snažili migranty do Británie transportovat výhradně v nákladních automobilech evropských dopravců. Ty jsou pod bedlivou kontrolou policistů, ani to však nebrání mnohým uprchlíkům v agresivních útocích na řidiče kamionů.

Pod kola jim hází překážky a snaží se dostat do nákladového prostoru (reportáž serveru iDNES o cestě českého kamionu přes Calais najdete zde). Podle Europolu ale migranti v poslední době čím dál častěji volí cestu přes kanál v kufrech osobních aut.

Fotogalerie

Pašerácké gangy mají při verbování  „převozníků“ propracovanou metodu. Právní zástupkyně Hajiho Emmanuelle Osmontová uvedla, že cílí na zranitelné jedince v těžkých životních situacích. Zprvu zájemcům nabízí lehký výdělek, aniž by upřesnili, o jakou práci se jedná. 

„Nejprve se setkají například v kavárně,“ popisuje Osmontová. Vůdčí členové pašeráckých gangů jsou podle ní často Britové, což jim usnadňuje navazování kontaktů a získávání nových členů.

„Snaží se se zájemcem o práci skamarádit. Postupně se dostanou až k jejich osobnímu životu a situaci v práci. Může to trvat i týdny. Když si vybudují skutečnou důvěru, pašeráci jim začnou vtloukat do hlavy, že převádění lidí je jako pomáhat příteli nebo rodině v útěku před válkou a pronásledováním,“ popisuje Osmontová.

Desítky tisíc a vidina vězení

Běžný Brit za jednu úspěšnou cestu přes kanál většinou dostává více než Haji - něco kolem 2 500 liber (95 tisíc korun). První cesta většinou končí úspěchem. Málokdo však zvládne více než tři. Za převádění lidí dostávají „převozníci“ tresty od šesti měsíců po dva roky ve vězení. Osmontová zastupovala několik z nich. Její klienti prý vědí, že jednají v rozporu se zákonem. Pašeráci jim však tvrdí, že riziko dopadení je při cestě malým osobním automobilem minimální.

Evropa si rozdělí 40 tisíc uprchlíků z Řecka a Itálie, kvóty neprošly

Kdo se dostane jednou do kontaktu s vůdci pašeráckých gangů, jen těžko hledá cestu zpět do normálního života. Osmontová připomíná, že pašerácké sítě fungují na principu klasických gangů. Mají zbraně a nebojí se mafiánských praktik. „Vyhrožují lidem a jejich dětem. Jakmile s nimi začnete jednou pracovat, už nikdy vás nenechají jít,“ varuje Osmontová. 

Pro obyčejné Brity, kteří v pašování lidí hledají únik z finančních problémů, se tak spíše než o naději na lepší život jedná o propad na úplné dno. Dno, které má podobu věznic ve Francii či Velké Británii. Dno, ve kterém mohou sdílet cely s těmi, které před nedávnem vezli namačkané v kufrech svých malých automobilů.

Desítky uprchlíků z Blízkého východu a Afriky se pokusily dostat na palubu trajektu mířícího z francouzského Calais do britského Doveru:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.