Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Gripeny v Česku. Jak šel čas

  13:40aktualizováno  13:40
Historie švédských gripenů v Česku sahá až do roku 2000, kdy vláda vyhlásila tendr na nákup nových nadzvukových letounů. Od té doby došlo v případu k několika různým zvratům a klíčový událostem. Připomínáme je ve stručném přehledu.

Švédské stroje po roky dlouhých debatách nahradily dosluhující ruské migy. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

14. března 2000 - Česká republika a britská zbrojní společnost BAE Systems, která spolu se švédským Saabem vyrábí nadzvukové stíhačky Gripen, podepsaly předběžnou dohodu o vzájemné názorové shodě na dodávky těchto letounů pro českou armádu. - více zde

16. října 2000 - vláda uložila ministru obrany Vladimíru Vetchému, aby do konce listopadu vypsal výběrové řízení na nadzvukové letouny pro českou armádu.

listopad 2000 - vedle konsorcia BAE předložily ministru obrany nabídku i americké firmy Boeing s letouny F/A 18 a Lockheed Martin se stroji F-16, francouzský Dassault s letounem Mirage 2000 a německá Dasa s Eurofighterem.

květen 2001 - v soutěži o dodávku stíhaček zůstává BAE Systems jako jediná firma, ostatní účastníci hodili ručník do ringu - nejprve Američané, po nich i Francouzi. Vláda dávala prý příliš okatě najevo, že už je rozhodnuta pro švédské stroje.

červen 2001 - tendr je uzavřen, jediný zájemce, britsko-švédské konsorcium firem BAE Systems a Saab, snížil cenu za letouny na méně než 75 miliard korun. Tzv. offsetový program, který je součástí nabídky, zavazuje dodavatele, aby v Česku do deseti let uskutečnil či zprostředkoval kontrakty a investice ve výši 113 miliard korun.

22. dubna 2002 - vláda jednomyslně schválila smlouvy, podle kterých česká armáda začne v roce 2004 létat na prvních stíhačkách Jas-39 Gripen. Celkový rozpočet na pořízení gripenů je 60,2 miliardy. Opozice (ODS, KSČM) s nákupem nových stíhaček nesouhlasí.

7. května 2002 - Poslanecká sněmovna schválila vládní návrh zákona o financování a nákupu stíhacích letounů JAS-39 Gripen, zákon postupuje do třetího závěrečného čtení. - více zde

30. května 2002 - kabinet Miloše Zemana se překvapivě zříká podepsání smlouvy s britsko-švédským konsorciem BAE. Údajně proto, že vláda nezískala podporu ve dvou výborech Senátu, který měl tehdy o návrhu zákona hlasovat. - více zde

13. června 2002 - poslanci o jeden hlas neschválili návrh, aby ke splácení úvěrů na nákup gripenů sloužily příjmy z privatizace. Odložili rozhodnutí až po volbách. O gripenech tedy bude rozhodovat až nová Sněmovna. - více zde

srpen 2002 - záplavy, které způsobily České republice škody přibližně za 60 až 90 miliard korun, zasáhly do rozpočtu i do nákupu nových stíhaček. Vláda si začíná uvědomovat, že na nové stroje nebudou peníze.

18. listopadu 2002 - vláda rozhodla, že smlouva o nákupu stíhaček Jas-39 Gripen nevstoupí v platnost. - více zde

2003 - českým zastaralým migům sovětské výroby přesto končí za rok životnost, Česko za ně shání náhradu. Uvažuje o koupi čtrnácti starších stíhaček. V soutěži je opět několik zájemců.

listopad 2003 - Švédsko v soutěži na koupi starších stíhaček přitvrzuje, nabízí nové gripeny za cenu již olétaných.

1. prosince 2003 - po měsíci zkoumání doporučila odborná komise vládě, aby pronajala 14 švédských strojů. Ty jsou prý pro Česko nejlepším řešením. - více zde

17. prosince 2003 - vláda rozhodla najmout čtrnáct stíhaček Jas-39 Gripen, kabinet tak respektoval doporučení odborné komise. - více zde

9. června 2004 - vláda definitivně schválila desetiletý pronájem čtrnácti švédských stíhaček. Cena kontraktu je zhruba 20 miliard korun. Součástí smluv jsou i programy zpětných investic do české ekonomiky. - více zde

duben 2005 - prvních šest nových stíhaček přilétá na leteckou základnu v Čáslavi, nebe budou střežit od června 2005. - více zde

26. dubna 2005 - představitelé armády na základně v Čáslavi nové švédské nadzvukové stíhačky oficiálně převzali. Od této chvíle jsou gripeny součástí výzbroje českých vzdušných sil. - více zde

červenec 2005 - staré stíhačky MiG-21 dosloužily. Český vzdušný prostor začaly střežit nové nadzvukové letouny Jas-39 Gripen. - více zde

září 2005 - poslední dva nové letouny přistály na základně v Čáslavi, Česká republika má kompletní sestavu čtrnácti švédských stíhaček.

KORUPCE NA ČESKÉM NEBI - VŠE O KAUZE ČTĚTE ZDE

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Absolventi medicíny nemohou nastoupit do ordinací, stát hledá nápravu

Stovka absolventů medicíny a zájemců o praktické lékařství nemůže pokračovat v dalším studiu. Znemožňuje jim to novela zákona o specializačním vzdělávání...  celý článek

Ludmila Havránková poblíž dálnice D11 v Hradci Králové (21.8.2017).
O dostavbu D11 jim nešlo, hrálo se o pozemky, říká statkářka Havránková

Statkářka Ludmila Havránková bude už navždy spojována s dálnicí D11 u Hradce Králové. Odmítá, že to byla ona, kdo na roky zastavil výstavbu, ačkoli pro mnohé...  celý článek

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.