Redakci iDNES to potvrdil dobře informovaný vojenský zdroj. První gripeny by měly nad Českem létat už na jaře příštího roku. Tehdy vyprší životnost dosluhujících sovětských letounů MiG-21.
Podrobnosti kontraktu o pronájmu gripenů pravděpodobně zůstanou tajné. V podobných obchodech je to běžná praxe. Pronájem měl původně stát 21 miliard korun. Při vyjednávání se cenu podařilo stlačit těsně pod 20 miliard.
Vláda čelila tlaku lobbistů i USA
Kabinet Vladimíra Špidly rozhodoval o náhradě za MiG21 dva roky. Když schválil koupi gripenů, přišly katastrofální záplavy a vláda od obchodu za desítky miliard korun odstoupila.
Po několika měsících začala opět jednat o stíhačkách, tentokrát jen o pronájmu. Odmítla nabídku belgických modernizovaných F-16 a podobný obchod z Nizozemska. V soutěži byly ještě Kanada se stroji F/A-18 a Spojené státy se starší variantou rozšířených F-16. Ty daly několikrát najevo, že by pro Česko byly vhodnější volbou americké stroje (více).
POROVNÁNÍ MILIARD |
4,5 mld - obří Národní fotbalový stadion na Strahově |
Vláda ale měla i další nabídky. Naposledy vyšlo najevo, že Německo nabízelo stíhačky dokonce zdarma. Nabídka se týkala 21 stíhaček MiG-29LW a náhradních dílů v hodnotě 300 milionů eur z výzbroje německé Luftwaffe. - více
Kolem gripenů se také během rozhodování vlády rozpoutalo několik menších skandálů. Experti upozorňovali například na to, že nejsou slučitelné s letectvem NATO (více), nebo že jim za letu zhasíná palubní displej (více).
Gripeny každého nenadchly
"Je to vynikající zpráva. Gripeny přinesou nesrovnatelně větší bezpečnost vzdušného prostoru země," říká velitel letectva Ladislav Minařík.
Podobně příznivé hodnocení však nezastávají všichni. Kritici se odvolávají na to, že půjčení jednoho gripenu vyjde na 52 milionů dolarů, zatímco zakoupení zbrusu nové a mnohem výkonnější americké stíhačky F-16D by stálo pouhých 35 milionů.
Soutěž, v níž se rozhodovalo, které stíhačky si Česko vybere, doprovázely nejasnosti. V roce 2001 z ní na protest odstoupili Francouzi, USA i konsorcium EADS. Tehdejšímu senátorovi Michaelu Žantovskému byl prý telefonicky nabídnut úplatek, pokud neodmítne gripeny. Mluví o tom stínový ministr obrany Petr Nečas (ODS).
Policii se však korupci nepodařilo prokázat. Žantovský, který je dnes velvyslancem v Izraeli, ve to středu odmítl komentovat.
Americký generál Tom Walters z Agentury pro obrannou spolupráci USA varuje, že gripen nemůže nést řadu inteligentní munice a řízených střel, nemá speciální navigační mechanismy a není zatím přizpůsoben k tankování za letu, což tento letoun v NATO silně handicapuje.
Rovněž Nečas tvrdí, že se české letectvo ocitne v technologické izolaci, která je zavede do slepé uličky. "Vždyť který alianční stát si pořizuje gripeny? Možná je budou mít Maďaři a to je vše. Všichni ostatní kupují eurofightery anebo poslední verze amerických stíhaček F-16, na něž navazuje velmi pokročilá generace JSF. Gripen je zajíc v pytli, který nebyl vyzkoušen v jediné bojové akci a bude ještě v Česku dokončován za pochodu," tvrdí Nečas.
Podle bývalého náčelník generálního štábu Jiřího Šedivého je gripen koncepčně zastaralý stroj.
Ministr obrany Miroslav Kostelka se přesto dušuje, že český gripen bude splňovat všechny podmínky interoperability s letectvy NATO. Prvních sedm gripenů si Česko od Švédska půjčí do června 2005 a zbytek do konce roku. Smlouva se Švédskem je podle Kostelky formulována tak, aby se gripeny vrátily po deseti letech Švédům.
POROVNÁNÍ: F-16 a JAS 39 - Gripen | |
F-16 - nejrozšířenější stíhačka v NATO a ve světě |
JAS-39 Gripen - F-16 je koncepce stará 30 let, kterou už nelze modernizovat a dále vybavovat |
![]() Gripen I |
![]() Gripen II |
![]() JAS - 39 Gripen |
![]() JAS 39 - Gripen, start |
![]() JAS 39 - Gripen, podhled |
JAS-39 Gripen - stíhací letoun: |