Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT vystřihla ze Zemanova projevu jméno Bakaly. Pochybil editor, tvrdí

  13:39aktualizováno  18:54
Česká televize ve své hlavní zpravodajské relaci Události upravila výrok prezidenta Miloše Zemana. Oproti originálu z něj vystřihla jméno podnikatele Zdeňka Bakaly, kterého Zeman postavil vedle pravomocně odsouzeného Viktora Koženého. Televize pochybení připustila a bude se jím dále zabývat.

Upravený výrok prezidenta z konference o svobodném podnikání Česká televize (ČT) odvysílala v relaci Události 13. listopadu. Na sporný zásah do prezidentova projevu pak upozornilo video, které se šíří po sociálních sítích.

Zatímco v originále Zeman pronáší, že „jdeme po stoupající cestě, na které jsou některé zbytečné kameny, tu Viktor Kožený, tu Zdeněk Bakala, tu někteří další“ (o projevu prezidenta čtěte zde), v reportáži pro Události je jméno podnikatele v těžebním průmyslu vypuštěno. Následují slova redaktorky narážející na historii Koženého, že „většina českých byznysmenů ale podniká poctivě“.

Chyba editora, tvrdí o zásahu ředitel ČT

Česká televize za postupem vidí chybu editora. „Nelze mluvit o cenzuře. Domnívám se ale, že v tomto konkrétním případě evidentně došlo k editorskému pochybení, o objektivní posouzení ale požádám Editoriální panel ČT,“ uvedl pro iDNES.cz generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Editoriální panel vznikl uvnitř televize po stížnosti některých zaměstnanců, že vedení ČT manipuluje s obsahem zpravodajství. Panel je sestaven z osmi zaměstnanců ČT, čtyři z nich jsou redaktoři (jeho složení najdete zde).

Na Facebooku ČT24 se však objevilo ve čtvrtek v noci jiné vysvětlení.

„Ano, jméno Zdeňka Bakaly ve výňatku projevu ve vysílání Událostí chybí a má to dva důvody: Prvním je obecné zkracování výroků pro Události (v živém přenosu projevu jméno zaznělo, stejně tak ve zkráceném záznamu projevu, který jsme vysílali v průběhu odpoledne na ČT24). Druhým důvodem je fakt, že Viktor Kožený je pravomocně odsouzený pachatel, kdežto Zdeněk Bakala nikoli - jde tedy o osočení ze strany politika, a v takovém okamžiku by bylo nutné dodat reakci pana Bakaly. Tu jsme však neměli k dispozici. Obsahu konference se tento dlouhodobý osobně laděný spor navíc netýkal,“ uvedl správce facebookové stránky ČT24.

Zeman se do Bakaly trefuje opakovaně

Prezident Miloš Zeman se do Zdeňka Bakaly a jeho podnikání trefuje ve svých projevech opakovaně. Zeman jej kritizuje kvůli společnosti OKD, která chce utlumit těžbu v dole Paskov a má spory s nájemníky svých bytů.

Například v dubnových Hovorech z Lán Zeman řekl, že Bakalovi by při zkušenostech, které s ním má, nedal ani korunu (více čtěte zde).

„Jde tedy o logický novinářský postup, kdy není možné do hlavní zpravodajské relace vybrat zrovna výrok, který někoho nevinného obviňuje a staví na rovinu s pravomocně odsouzeným pachatelem, aniž bychom zároveň nedodali protireakci. Pokud bychom relaci odvysílali takto, mohli bychom být napadeni z nevyváženosti a zřejmě čelit i právním krokům,“ dodal správce. Podle mluvčí ČT Alžběty Plívové je tato reakce neoficiální.

Třetí vysvětlení nabídla jednomu z rozhořčených diváků Miroslava Pevná z Diváckého centra ČT. „Vzhledem k tomu, že šlo o reportáž do všeobecného zpravodajského pořadu, který má určitá specifika, jako je omezený časový rozsah reportáže a skutečnost, že způsob sdělování informací se musí dít způsobem srozumitelným pro co nejširší veřejnosti, byla reportáž sestříhána,“ uvedla Pevná v mailu.

„Z projevu prezidenta České republiky pana Miloše Zemana stejně jako z projevu pana Václava Klause tedy zazněla v reportáži pouze klíčová slova, z nichž bylo zřejmé jejich hodnocení vývoje podnikání v České republice. Nešlo tedy o ‚cenzorský‘ zásah, jak se domníváte, ale o zkracovací střih z časových důvodů,“ dodala manažerka Diváckého centra.

Bakala věc nekomentuje, mluvčí Hradu označil ČT za cenzora

Bakala se k postupu ČT vyjadřovat nechce. „Ke zmiňované záležitosti, o které jsme se dozvěděli až nyní prostřednictvím médií, se nebudeme vyjadřovat,“ uvedl jeho mluvčí Tomáš Pavlík.

Ostrou reakci poslal médiím mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. „Střihový zásah do projevu prezidenta republiky je zcela nepřijatelný postup. ČT není Federální úřad pro tisk a informace, aby takto hrubě zasahovala do výroků kteréhokoliv politika,“ uvedl (jeho celou reakci si přečtěte zde).

ČT nařkli z cenzury už dříve její zaměstnanci

ČT čelí kritice kvůli zásahům do zpravodajství opakovaně. Loni v říjnu se 23 redaktorů, moderátorů a reportérů obrátilo na Radu ČT, aby se zabývala možnou cenzurou obsahu ze strany vedení televize (více čtěte zde). 

Reakce Hradu

ČT není cenzurní úřad, odsoudil mluvčí Hradu sestříhání Zemana

Podnět byl bez uvedení jmen, ty ale znal tehdejší předseda Rady ČT Milan Uhde. Později se k podnětu veřejně přihlásili Daniela Drtinová, Nora Fridrichová a Adam Komers.

Vedení televize zároveň došel dopis 61 zaměstnanců, kteří uvedli, že obsah není manipulovaný (více čtěte zde).

Rada ČT stížnost zamítla s tím, že zpravodajství je vyvážené (více čtěte zde). Tomu předcházela snaha ředitele ČT sestavit panel odborníků, ten se ale rozpadl dříve, než stačil zahájit činnost (více čtěte zde). Po rozhodnutí rady následoval odchod moderátorky Daniely Drtinové, moderátora Martina Veselovského a části týmu, který připravoval pořad Události, komentáře.

Na druhé straně média jsou v poslední době při Zemanových projevech v pozoru. Zeman totiž při živém rozhlasovém vysílání Hovorů z Lán sprostě nadával a ČT i Český rozhlas si za to vysloužily pokárání od vysílací rady, protože porušily zákon (více čtěte zde).

Měla Česká televize odvysílat výrok prezidenta Miloše Zemana celý?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 1. prosince 2014. Anketa je uzavřena.

ANO 6724
NE 544






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.