Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhlas, Nova a ČT porušily zákon sprostým Zemanem, tvrdí vysílací rada

  14:33aktualizováno  15:48
Český rozhlas, Česká televize a televize Nova porušily zákon, protože odvysílaly v plném znění sprostá slova prezidenta Miloše Zemana. Tvrdí to vysílací rada. Sankce jim ale nehrozí, protože nedošlo k ohrožení mravního vývoje dětí a mládeže. Zeman si zanadával na začátku listopadu v rozhlasových Hovorech z Lán.

Logo Českého rozhlasu | foto: český rozhlas

„Upozornili jsme Český rozhlas, Českou televizi a televizi Nova na porušení zákona kvůli vulgaritám, protože za obsah vysílání je zodpovědný provozovatel,“ řekl iDNES.cz Ivan Krejčí, předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

Porušení zákona

Podle RRTV média porušila zákon číslo 231 o provozování rozhlasového a televizního vysílání, konkrétně paragraf 31, ostavec 1, písemo j:

§ 32
Základní povinnosti provozovatelů vysílání a provozovatelů převzatého vysílání
(1) Provozovatel vysílání je povinen
j) nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých
děl
, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22.00 hodin do 06.00 hodin druhého dne

Zdroj: Zákon o provozování RTV

Upozornění se týká u rozhlasu živě odvysílaného interview s prezidentem. Televize výtku dostaly, protože slova následně odvysílaly ze záznamu v plném znění, tedy bez jejich částečného vypípání. „Zopakovaly jej ve zpravodajských pořadech,“ dodal Krejčí. „Nešlo o živé vysílání, měly tedy možnost se slovy naložit uvážlivěji,“ dodal.

Média porušila zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání (viz box). Žádná sankce jim za to však podle RRTV nehrozí. „Celé je to jen o upozornění. V tomto případě nedošlo k ohrožení mravního vývoje dětí a mládeže,“ dodal předseda vysílací rady.

Zeman: Ať si rada přečte Haška

Prezident Miloš Zeman se nad rozhodnutím RRTV pozastavil. „Implikuje geniální předvídavost reportéra, ať už Českého rozhlasu nebo České televize, kdo v následující minutě jakékoliv slovo řekne,“ uvedl Zeman.

Podle něj žádná sprostá slova neřekl. „Ze tří údajných vulgarismů, které jsem pronesl, byly dvě citace. V prvním případě český překlad názvu jedné pornografické skupiny, v druhém případě citace pana Karla Schwarzenberga. Třetí údajný vulgarismus je uveden ve slovníku spisovné češtiny profesora Trávníčka a mimo jiné se vyskytuje i v básních Františka Halase, takže se dost divím tomu, že RRTV si osvojuje právo posuzovat co je a co není vulgarismus,“ dodal Zeman.

„Musím připomenout dvě věci. Jaroslav Hašek napsal půvabnou předmluvu k Dobrému vojáku Švejkovi o adekvátnosti užívání vulgarismů v textu a doporučuji radě, aby si ji přečetla. Za druhé když jsem teď byl na Fed Cupu, tak si ke mně přisedl šéf Českého tenisového svazu pan Kaderka a říkal mi: Pane prezidente, vulgarismus je nejlepší cesta, jak zkrátit diskuzi s blbcem,“ dodal Zeman.

Kontroverní Hovory z Lán

Rozhlas bude vysvětlovat

Vysílací rada také žádá vysvětlení do Českého rozhlasu (ČRo). „Požádali jsme ČRo o podání vysvětlení. Chceme vědět, zda moderátor nemohl živé vysílání lépe korigovat a také to, jaký je postoj rozhlasu a jak Hovory z Lán vyhodnotil,“ dodal Krejčí.

Až vysvětlení rada obdrží, projedná ho. Nebude ovšem rozhlasu radit, jak by se příště měl chovat, aby podobným situacím zabránil. To chce udělat Rada ČRo, která bude jednat 26. listopadu a přijme závazné usnesení. V něm může například navrhnout, aby moderátor dostal svolení rozhovor v podobné situaci utnout (více o možnostech Rady ČRo čtěte zde).

„ČRo respektuje rozhodnutí RRTV a požadované informace doplní. ČRo je přesvědčený, že svůj kodex neporušil. Hovory z Lán chce vysílat i nadále v nezměněném formátu a věří, že se již podobná situace, jaká nastala ve vysílání 2.11., nebude opakovat,“ uvedl v reakci na středeční rozhodnutí mluvčí rozhlasu Jiří Hošna.

„Úkolem zpravodajství je informovat o aktuálním dění, nikoliv zkreslovat skutečnost. Proto nepovažujeme za šťastné zasahovat do oficiálního projevu jakéhokoliv ústavního činitele. Jsme přesvědčeni, že je naším ústavním právem odvysílat tento i podobný oficiální rozhovor v plném znění,“ uvedla mluvčí Novy Anna Suchá.

ČT rozhodnutí rady nekomentovala.

Více než 200 stížností

RRTV obdržela kvůli Hovorům z Lán celkem 240 stížností od diváků a posluchačů.

Výše uvedenými opatřeními jsou podle RRTV stížnosti v podstatě vyřízené. „Jsme dozorový orgán a nemůžeme ČRo říkat, co má dělat. Ale můžeme jim říkat, že to, co dělají, není správné. Jde spíše o preventivní prvek, abychom si řekli, co je možné a co už nikoliv, abychom se třeba u příštích Hovorů z Lán nedočkali podobné situace,“ vysvětlil předseda RRTV Ivan Krejčí.

Prezident Miloš Zeman použil opakovaně vulgární slova v živém rozhlasovém rozhovoru vysílaném v neděli 2. listopadu (více čtěte zde).

Poslechněte si část záznamu:







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.