Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dvořák zrušil komisi řešící spor v ČT, šéfové prý nepochybili

  16:06aktualizováno  12. prosince 0:43
Ředitel České televize Petr Dvořák uzavřel přezkoumání sporu o nezávislost redakce zpravodajství. Vedení podle něj nepochybilo a hlavy padat nebudou. Zpravodajství ale čekají změny. Dvořák také zrušil odbornou komisi, která měla konflikt řešit. Případné další neshody bude zkoumat nový interní arbitr.

Předseda Rady ČT Milan Uhde a generální ředitel ČT Petr Dvořák (11. prosince 2013) | foto:  Petr Topič, MAFRA

"Ředitel zpravodajství má i nadále moji plnou důvěru," uvedl Petr Dvořák.

"Na základě všech mně dostupných informací nedošlo k porušení zákona o České televizi, ani etického kodexu a nedošlo k vážnému narušení vyváženosti a korektnosti zpravodajství ČT. Z tohoto pohledu považuji podnět části pracovníků zpravodajství za neoprávněný," řekl Dvořák na středečním veřejném zasedání Rady ČT (jeho celé stanovisko najdete zde).

Spor v ČT

Na nesrovnalosti ve zpravodajství televize upozornila skupina třiadvaceti redaktorů ČT v říjnu. Na Radu ČT se obrátili s podnětem, aby se zabývala možnou cenzurou a porušováním objektivity ze strany vedení. Jako důvod uváděli zásahy ve prospěch prezidenta Miloše Zemana (více o podnětu čtěte zde).

ČT kontrovala peticí na podporu šéfa zpravodajství Zdeňka Šámala, kde 61 redaktorů uvádí, že jejich práci nikdo neovlivňuje. Dvořák nicméně uvedl, že případ nechá prověřit auditorem. Později oznámil založení pětičlenné komise, která má objektivitu zpravodajství posoudit. Komise se však částečně rozpadla (více zde).

Dvořák také radní informoval, že žádnou ze stran sporu nebude televize trestat. "Nebudou vyvozovány žádná personální opatření ani sankce," uvedl s tím, že přihlédl k pracovnímu nasazení zaměstnanců při informování o volbách na Hrad či do Sněmovny.

Zároveň Radě ČT řekl, že rozpustil panel odborníků, který nedávno ustanovil a který měl přinést vlastní pohled na věc. Z pětičlenné komise ale nakonec odešli Dana Schmidt a Michal Šobr (více čtěte zde).

Radní proti takovému postupu neměli námitky. "My jsme ředitele požádali o prověření podnětu, pan ředitel nám dal nadstandardní množství informací," reagovala místopředsedkyně rady Dana Eklová.

"Můj názor podpořený i stanoviskem ostatních členů Komise pro etiku při Syndikátu novinářů ČR je, že nutným řešením je úprava zákona o ČT stejně jako Etického kodexu ČT. Domnívám se, že je nezbytné stanovit nezávislého ombudsmana, který by spory v ČT řešil," uvedla Barbora Osvaldová, která byla členkou Dvořákova panelu a je šéfkou etické komise Syndikátu novinářů.

"Považuji to za racionální krok, který jsem v posledních deseti 
dnech podporoval. Stížnost byla adresována Radě ČT a bylo by jistě 
vhodnější, kdyby  otázka, zda se ve zpravodajství ČT děje cosi, co 
překračuje normy, pravidla či jen očekávání vztahovaná na chování 
média veřejné služby, byla diskutována na půdě Rady ČT. Ta by měla v 
daném konfliktu vystupovat jako arbitr, který by komunikoval s oběma 
stranami sporu," uvedl další člen komise," uvedl další člen zrušeného panelu, sociolog a mediální teoretik Jaromír Volek z Masarykovy univerzity.

Skončí praxe, kdy jeden redaktor dělá zpravodajství i publicistiku

Podle generálního ředitele podnět, ke kterému se veřejně přihlásili jen tehdejší zástupce šéfredaktora zpravodajství Adam Komers a moderátorka Daniela Drtinová, poukázal na neujasněnost postupů v případu vzniku a řešení sporů uvnitř redakce. Chce proto změnu organizační struktury redakce zpravodajství a aktuální publicistiky.

"To je krok dobrým směrem, protože právě změny v chodu redakce chceme. Je standard v civilizovaných televizích, že existuje redakční kodex či vnitřní arbitr. To je ale jedna věc, druhou je náš podnět. Ten směřoval na Radu ČT a ta se k tomu musí vyjádřit a postavit, což se zatím nestalo," řekl iDNES.cz Komers.

"Dojde k jednoznačnému oddělení redaktorských a editorských pravomocí, a to tím způsobem, aby nedocházelo ke kumulaci rozhodovacích pravomocí," popsal radním Dvořák.

"Předpokládám zefektivnění systému klíčových porad a nastavení detailního systému hodnocení kvality reportérské, moderátorské i editorské práce," dodal generální ředitel s tím, že požaduje jasné vyprofilování stěžejních zpravodajských a publicistických pořadů a vyprofilování nových moderátosko-editorských týmů.

Nejspíš tak skončí praxe, že jeden redaktor natáčí do zpravodajských Událostí a zároveň například do publicistického pořadu 168 hodin.

Spory posoudí panel editorů, ven je ČT nepustí

Ředitel také uvedl, že každý ve zpravodajství bude mít možnost předat případný spor k "nezávislému expertnímu posouzení nově vzniklému internímu editoriálnímu panelu". Rozhodnutí panelu by tak mělo být závazné a dostupné Radě ČT. Spory by se ale už neměly dostávat na veřejnost.

"V rámci zpravodajství bude jasně zdokumentované, že spor vznikl, kdo byl jeho aktérem, o co ve sporu šlo a jaké je finální, závazné rozhodnutí. To bude navíc precedentní a doplní pravidla editoriální praxe pro každou další podobnou situaci," popsal Dvořák. Až budou pravidla nastavena, jejich nedodržování bude podle něj hrubým porušením pracovních povinností.

Jak přesně bude panel vypadat a kolik bude mít například členů, zatím není dáno. Dvořák iDNES.cz řekl, že tuto věc bude ještě dolaďovat spolu s vedením zpravodajství. Radu informoval o tom, že podobu řešení mu ředitel zpravodajství předloží do poloviny ledna. Nový systém a organizační struktura by měla začít platit 1. února 2014.

Rada se k materiálu od Dvořáka ještě vrátí na jednání 8. ledna, kdy k němu zaujme stanovisko a zároveň od něj dostane detailnější popis, jak vše bude fungovat v praxi. Podle Dvořáka nové postupy přispějí ke zvýšení transparentnosti a kvality zpravodajství.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.