Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pracovníci ČT si stěžují radě na prozemanovské zásahy a cenzuru

  9:44aktualizováno  9:44
Třiadvacet moderátorů, redaktorů a editorů České televize se obrátilo na Radu ČT s podnětem, aby se zabývala možnou cenzurou a porušováním objektivity ze strany vedení. Vadí jim zejména zásahy ve prospěch prezidenta Miloše Zemana. Česká televize uvedla, že případ nechá prověřit auditorem.

Pracovníci ČT si stěžují na cenzuru. Docházelo podle nich například k zastavení přenosu krátce před jeho začátkem, vyřazování záběrů kritických k prezidentovi Zemanovi a snaze zařadit do vysílání negativní zprávu o Karlu Schwarzenbergovi. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podnět, který dorazil do Rady ČT a na který upozornil server Médiář.cz, má k dispozici i portál iDNES.cz. Autoři pod ním nejsou podepsaní s odkazem na osud kolegy Jakuba Kalenského, který si před časem postěžoval veřejně a byl propuštěn. Podnět ale anonymní není, předseda rady Milan Uhde má jména podepsaných pracovníků k dispozici.

"Jména znám a jsem garantem toho, že podnět není anonymní. Drtivá většina jmen je mi osobně známa, jsou důvěryhodná," řekl iDNES.cz předseda rady Uhde. To, že médii koluje verze bez podpisů, podle něj "svědčí o tom, že obavy z existenčního postihu existují".

Podle informací iDNES.cz má Uhde podnět k dispozici už od 8. října, nevznikl tedy narychlo v období sněmovních voleb. Dostal nicméně novou přílohu upozorňující na pochybnosti z poslední doby a signatáři stížnosti se s ním  domluvili, že se stížnost začne řešit až po volbách, aby nebyli nařčeni z možného ovlivňování voleb.

Ne problém jednotlivce, ale systému, naznačuje text

Autoři podnětu upozorňují, že zásahy do vysílání ze strany vedení redakce nemusejí být náhodným selháním jednotlivce, ale systematickým problémem. "Cenzorské zásahy či pokusy o ně, příkazy vedoucí k porušování objektivity a vyváženosti ze strany šéfredaktora zpravodajství se vystupňovaly v době kampaní před volbou prezidenta ČR a po zvolení Miloše Zemana hlavou státu," stojí v textu.

Čtěte podnět pracovníků ČT

"Všechny možnosti domoci se nápravy jsme již vyčerpali, neboť o situaci byl opakovaně informován jak ředitel zpravodajství, tak generální ředitel. Jediným výsledkem bylo zastrašování a vyhrožování všem, kteří projeví snahu se těmto praktikám postavit a ve věci se jakkoli angažovat," uvádí dále podnět.

Vystřižení vrávorajícího prezidenta

K zásahu mělo dojít například při známém případu Zemanovy "virózy" u korunovačních klenotů. Televize důsledně vystříhala z vysílání záběry, na nichž prezident Zeman se skelným pohledem vrávorá nad korunovačními klenoty. Pasáž byla vyjmuta i z pořadu 168 hodin, ale například záběry, na nichž si Zeman dělá legraci ze spícího Karla Schwarzenberga, v něm zůstaly.

Podívejte se na záběry prezidenta nad korunovačními klenoty (10. 5. 2013)

Šéfredaktor Petr Mrzena dále podle podnětu nechtěl vysílat přímý přenos tiskové konference Karla Schwarzenberga na téma Benešových dekretů, přestože na vysílání byl připraven přenosový vůz. Přenos byl zastaven krátce před vysíláním. Na dotaz editora Mrzena údajně odvětil, že "neví, co Schwarzenberg řekne".

Mrzena také chtěl z vysílání vyřadit Schwarzenbergovo prohlášení, v němž se ohradil proti lživému inzerátu v deníku Blesk (zveřejněnému v první den 2. kola prezidentské volby), a nahradit ho spotem o tom, jak Zemanův rival popletl hlasování a vhodil neplatný hlas.

Česká televize také svým koncesionářům nekriticky představila Zemanův plán vyřešit problém dolu Paskov převodem bytů OKD na Moravskoslezský kraj, který by z výnosů financoval útlum dolu. Jenže to zakazuje mimo jiné privatizační smlouva. "Prezidenta ČT prezentovala jako autora návrhu 'řešení pro Paskov', aniž by jeho myšlenku zkonfrontovala s již známými fakty," stojí v textu.

Co udělá Rada ČT

Předseda Rady ČT Milan Uhde na řádném zasedání 6. listopadu navrhne, aby se rada obrátila na generálního ředitele ČT Petra Dvořáka se žádostí o prošetření podnětu a sdělení výsledného stanoviska radě.

Předseda Rady České televize Milan Uhde (7. září 2011)

Postup je podle Milana Uhdeho standardní pro všechny podněty a stížnosti. Rada zaujme stanovisko podle toho, jakou odpověď jí ředitel ČT pošle.

Uhde podnět považuje za závažný, mimořádné svolání rady kvůli tomu ale nechystá. "Prošetření nebude krátké ani snadné, dramatizovat to tím, že by se rada honem sešla, aby odhlasovala větu, že se obrací na generálního ředitele ČT, to by bylo 'plácnutím do vody'," řekl iDNES.cz Uhde.

Když krátce před volbami televize referovala o chystaném vyznamenání agronoma Františka Čuby, neuvedla, že je členem prezidentské politické strany SPOZ, i když tak měla učinit podle pravidel předvolebního a volebního vysílání, upozorňují stěžovatelé.

Ředitel ČT mluví o auditu, šéf zpravodajství pochybení odmítá

Možnost přečíst si text podnětu měl i generální ředitel ČT Petr Dvořák, který uvedl, že o výtkách některých zaměstnanců k určitým reportážím věděl od 12. srpna (kdy se sešel s moderátorkou Danielou Drtinovou, kterou krátce předtím vedení stáhlo z pořadu Události, komentáře - více čtěte zde), respektive 16. září (tehdy se setkal s vedením zpravodajství a všemi moderátory).

"Požádal jsem je (stěžovatele - pozn. red.) o konkrétní materiál, který by jejich podněty shrnul, avšak žádný text jsem ani přes opakované přísliby nikdy neobdržel. Veškeré výhrady byly prezentovány pouze prostřednictvím různých vyjádření nebo rozhovorů v některých tiskových nebo internetových médiích," uvedl generální ředitel Dvořák.

Podnět není nepodepsaný ani pro něj, pod text, který dostal, se podepsala Daniela Drtinová a člen vedení televizních odborů Adam Komers. "Jejich výhrady, byť na první pohled zcela vytržené z kontextu, nicméně beru vážně. (...) Rozhodl jsem se, že k posouzení těchto dílčích výhrad přizvu nezávislého a důvěryhodného auditora," uvedl ředitel televize.

Ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal výtky v podnětu odmítl. "Veškeré analýzy vyváženosti a objektivity našeho zpravodajství, které máme k dispozici, jednoznačně deklarují, že v tomto směru nedochází ze strany České televize k žádným zásadním pochybením," citovala ho mluvčí televize Alžběta Plívová.

Šámal se ještě podivil, že své výtky zveřejňují i editoři, kteří podle něj sami mají za zpravodajství ČT24 velký díl zodpovědnosti. Sám je připraven v návaznosti na závěry auditorů předložit návrhy opatření vedoucích "k posílení důvěryhodnosti ČT24".

Autor:






Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.