Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Žerty, pak strach. Jsme další Titanic? ptali se žáci v kajutě trajektu

  9:44aktualizováno  9:44
Když se jihokorejský trajekt začal potápět, studenti na palubě brali situaci s humorem. "To bude sranda, až se to dostane na Facebook," žertovali mezi sebou a natáčeli se. Postupně však nervozita stoupala, jak jim začala docházet vážnost situace a panika narůstala. Dokládají to videa, která žáci pořídili mobilními telefony.

Na své mobilní telefony a fotoaparáty tak studenti zachytili poslední chvíle života některých z nich, píše deník The Times.

Například patnáctiminutové video z mobilu jednoho ze žáků zachycuje, jak se tragédie odvíjela uvnitř přeplněné lodní kajuty. Zpočátku nervozní smích skupiny středoškoláků se postupem času mění v paniku, zoufalství a nakonec v hrozivé vědomí, že jejich osud může být zpečetěn.

Zkáza trajektu

"To je sranda," říká jeden z 325 žáků na palubě v počátcích tragédie, když se 16. dubna v 8:52 začal trajekt potápět. Video ukazuje zmatené teenagery v bačkorách, kteří se pohybují v kajutě.

Jejich vtípky jsou nervózní a je z nich cítit, jak se někteří mladíci snaží s humorem bojovat proti narůstajícímu strachu.

Během několika minut se však atmosféra uvnitř kajuty B19 dramaticky mění. "Měl bych zavolat mámě?" ptá mladík. "Mami, mám tě ráda!" vzlyká jedna z dívek s vědomím, že záznam z mobilního telefonu jejího spolužáka může být posledním vzkazem její rodině.

"Zemřeme?" ptá se další. "Jsme snad další Titanik?" přidává se třetí.

V pozadí narůstajícího chaosu je po celou dobu slyšet opakující se instrukce posádky, aby pasažéři zůstali na svých místech. Někteří studenti však výzvu chtějí ignorovat. "Blbost. Chci odsud vypadnout, vážně," říká jeden.

Výzva se stále opakuje i později, kdy už je jasné, že posádka situace nemá tak docela pod kontrolou.

"Co to dělá?" diví se studenti, když kapitán prchá z lodi

Trajekt Sewol se 476 lidmi na palubě se potopil u břehů Korejského poloostrova během rutinní plavby na výletní ostrov Čedžu 16. dubna. Neštěstí přežilo jen 174 cestujících. Záchranáři zatím nalezli těla 213 pasažérů, která byla dopravena do provizorní márnice v přístavu na ostrově Džindo, kde rodiče obětí vyzvedli jejich ostatky.

Fotogalerie

Řada žáků byla nalezena s mobily nebo fotoaparáty. Jedno z pořízených videí zaznamenávalo radost žáků poté, co zaslechli zvuk záchranné helikoptéry.

Ovšem atmosféru v potápějící se lodi zachycuje do největších detailů video, které pořídil sedmnáctiletý Park Su Hyeon. Jasně patrné jsou z něho zmatené pokyny, které posádka vydávala, když loď začala jít ke dnu. Video zveřejnil Hyeonův otec. "Všichni Jihokorejci to musí vidět, aby věděli, co bylo špatně," vysvětluje.

Záznam začíná krátce poté, co se loď začala naklánět, tři minuty předtím, než byl vydán varovný signál. Řada lidí poukazuje na to, že žáci měli dostatek času dostat se včas na palubu a zvýšit tak šance na svoji záchranu, ovšem instrukce posádky je vyzývaly, aby zůstali na místě.

Instrukce posádky byly zmatené

Takže namísto toho, aby se žáci snažili dostat k východu, zůstávají v kajutě a  žertují o své situaci. "To bude sranda, až se tohle dostane na Facebook," směje se jeden ze studentů ze své palandy.

Po krátké přestávce video pokračuje. Osm minut poté, co se loď začala naklánět, si již studenti oblékají záchranné vesty a navzájem si pomáhají se zapínáním. "Nechci umřít. Musím ještě dokoukat seriály," říká jeden z nich.

Video, které zveřejnila pobřežní stráž, zachycuje kapitána lodi, který ve spodním prádle prchá z potápějící se lodi, zatímco stovky teenagerů zůstávají na palubě. "Co to kapitán dělá," podivuje se jeden ze studentů na dalším záznamu (o útěku kapitána čtěte zde).

Záznamy ještě prohloubily trápení i vztek rodičů, jejichž děti přišly o život při cestě, která měla být jen bezstarostným poznávacím výletem.

Podle posledních zpráv za potopením plavidla mohou být také technické nedostatky, na které před tragickou událostí upozorňoval dřívější kapitán plavidla. Trajekt prý byl po nedávné rekonstrukci velmi nestabilní a přetížený (více čtěte zde).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.