Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dejte jim aspoň kruhy. Záznam odhalil chaos v komunikaci s trajektem

  15:10aktualizováno  15:10
Nové přepisy rozhovorů mezi posádkou ztroskotaného trajektu a řízením lodního provozu na ostrově Činto potvrzují domněnky o tom, že dřívější evakuace mohla zachránit mnohem více lidí. Zároveň však také ukazují na fatální selhání v komunikaci mezi personálem lodi a řídícím střediskem.

Korejští záchranáři u vraku trajektu Sewol (17.dubna 2014) | foto: AP

Členové posádky trajektu Sewol zhruba půl hodiny po prvních potížích hlásili středisku lodní dopravy na ostrově Činto, že se nemohou oni ani pasažéři hnout z místa, jelikož loď je až příliš nakloněná. Zároveň už nebylo na palubě možné vysílat pokyny přes rozhlas, vyplývá z nově uveřejněných přepisů komunikace.

To znamenalo vážný problém, protože mnoho cestujících poslechlo poslední příkaz kapitána, který jim nařídil, aby zůstali ve svých kajutách místo toho, aby se začali připravovat na evakuaci v záchranných člunech (více o důvodech jeho rozhodnutí čtěte zde). Stovky lidí tak zůstaly uvězněny v potápějícím se plavidle.

Zkáza trajektu

Kapitán je už stíhán policií za neplnění svých povinností a za nedbalost, která vedla ke smrti nejméně 58 lidí, jež byli dosud vytaženi z vraku nebo chladného moře. Nové záznamy však zároveň naznačují to, že se kapitán I Čun-sok nemohl správně rozhodnout také kvůli nedostatečným informacím a jasným pokynům z pevniny.

Podle přepisu komunikace, který agentuře AP uvolnila pobřežní stráž, se nejmenovaný člen posádky třikrát za sebou ptal, zda při okamžité evakuaci je pobřežní stráž schopna pasažéry rychle zachránit.

"Dejte jim alespoň záchranné kruhy a vytáhněte je z podpalubí!" zněla odpověď.

"Jestliže trajekt evakuujeme, budete schopní je okamžitě zachránit?" zeptal se námořník znovu.

"Nenechávejte je jen tak. Dejte jim alespoň záchranné kruhy a vytáhněte je ven," zopakoval úředník na ostrově. "Kapitán se musí sám rozhodnout, jestli budete trajekt evakuovat. My přesně neznáme situaci. Kapitán by měl učinit konečné rozhodnutí."

"O tom nemluvím," zněla odpověď. "Ptám se: když loď evakuujeme okamžitě, budete nás moci včas zachránit?"

Centrála následně ohlásila, že pobřežní stráž bude na místě za deset minut, ale už se posádce trajektu nezmínila, že nedaleko havárie se pohybovala civilní loď. Ta už při tom o deset minut dříve na pevninu hlásila, že může trajektu pomoci.

I kvůli tomuto selhání se nakonec podařilo zachránit pouze 174 lidí z celkem 475, kteří se plavili na trajektu Sewol. Mrtvých už je oficiálně přes padesát, dalších 250 se dosud pohřešuje.

Videa z potápějícího se trajektu:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.