Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sewol je přetížený a nestabilní, varoval kapitán před katastrofou

  19:29aktualizováno  19:29
Za potopením jihokorejského trajektu Sewol mohou být také technické nedostatky, na které před tragickou událostí upozorňoval původní kapitán plavidla. Trajekt prý byl podle něj po nedávné rekonstrukci velmi nestabilní a přetížený.

U korejských břehů se potápí trajekt se 470 lidmi na palubě. (16. dubna 2014) | foto: Reuters

Původní kapitán trajektu Sewol, který byl v době neštěstí na dovolené a za kormidlem ho nahradil méně zkušený kolega, při výslechu vypověděl, že provozovatelé trajektu přehlíželi jeho upozornění na technický stav plavidla.

Zkáza trajektu

To mělo být po říjnové rekonstrukci, která přidala kajuty na několika palubách, přetížené. Trajekt se kvůli tomu stal podle testů méně stabilním, což ještě zhoršil nadměrný a špatně ukotvený náklad, na který již dříve poukázali vyšetřovatelé, píše server telegraph.co.uk.

Jang Jung-jin, velitel vyšetřovacího týmu, o výpovědi kapitána odmítl poskytnout bližší podrobnosti. Neuvedl ani, kdy přesně si kapitán stěžoval na technický stav plavidla, ani zda tak činil opakovaně.

Plavidlo se 476 lidmi na palubě se potopilo u břehů Korejského poloostrova během rutinní plavby na výletní ostrov Čedžu 16. dubna. Většina cestujících byli středoškolští studenti na školním výletě. K vysokému počtu obětí přispělo to, že posádka potápějící se lodi zprvu pasažérům nařídila, aby setrvali na místech. Plavidlo se však rychle převrátilo a lidé se už pak nestihli dostat z podpalubí (více o problematické evakuaci plavidla se dočtete zde).

Pomalá záchrana a zatýkání posádky

Veřejnost kritizovala vládu také za pomalé tempo záchranných operací a informační chaos. Místní úřady mimo jiné krátce po nehodě chybně oznámily, že všichni žáci na lodi byli zachráněni. Potopení trajektu přitom přežilo jen 174 cestujících, potvrzených je pak 212 mrtvých, zbylí cestující jsou stále nezvěstní.

Fotogalerie

Kapitán trajektu I Čun-sok před televizními kamerami řekl, že s rozkazem k opuštění plavidla váhal kvůli tomu, že oceán byl v místě nehody velmi studený a on se bál, že pasažéry na volném moři strhnou silné proudy.

Kapitán, který se opakovaně omluvil cestujícím a rodinám obětí, čelí trestnímu stíhání mimo jiné kvůli údajnému zanedbání povinností ve službě a porušení zákonů o námořní plavbě. V policejní cele skončil i kormidelník a třetí palubní důstojnice, která lodi v době havárie velela, i když byla pokládána za nováčka a loď plula v pro ni neznámých vodách vyžadujících složitou navigaci. Celkem policie zadržela 20 členů posádky.

Kapitán uprchl z potápějícího se trajektu mezi prvními:

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
Boj za velštinu. Školy ve Walesu ruší angličtinu i přes odpor rodičů

Rozštěpenost Velké Británie je patrná i na školách. Rodiče řeší poslední měsíce kauzu třetiny velšských škol, kde se má začít vyučovat pouze ve velštině....  celý článek

John Franzese u soudu v roce 1967
V USA propustili nejstaršího trestance, na svobodu vyšel ve 100 letech

Nejstarší vězeň ve Spojených státech, někdejší člen jednoho z mafiánských klanů působícího v New Yorku, byl v pátek ve věku 100 let propuštěn z vězení ve státě...  celý článek

Katarské hlavní město Dauhá na archivním snímku z roku 2012.
Neproveditelné a nerozumné, odmítá Katar požadavky sousedů

Katar odmítá požadavky čtveřice arabských zemí, které po něm chtějí přerušení styků s Íránem, zastavení vysílání televize Al-Džazíra nebo okamžité uzavření...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.