Při srážce dvou tramvají zemřeli tři lidé a několik desítek jich bylo zraněno.

Při srážce dvou tramvají zemřeli tři lidé a několik desítek jich bylo zraněno. | foto: Alexandr Satinský, MF DNES

Řidič, který zavinil srážku tramvají v Ostravě, půjde před soud

  • 56
Loni v dubnu se na trati u Vřesiny poblíž Ostravy-Poruby srazily dvě tramvaje. V pomačkaných vozech přišli o život tři lidé, dalších jedenáct jich bylo vážně zraněno a několik desítek lidí utrpělo lehká zranění. Před soudem poprvé stane řidič tramvaje Petr Hroch, který tragickou nehodu zavinil. Hrozí mu až deset let.

Novojičínský okresní soud, kde se líčení koná, protože se nehoda stala v samém cípu okresu Nový Jičín, vyhradil pro jednání o tragické nehodě čtyři dny.

Tramvaják Petr Hroch vyjel na trať, přestože měl počkat, až jej mine protijedoucí souprava. Jedenáctého dubna loňského roku proto přišli o život tři lidé a desítky dalších utrpěly zranění. - přečtěte si Po čelní srážce tramvají v Ostravě zemřeli tři lidé

Řidiči hrozí tři až deset let vězení

Řidič tramvaje Petr Hroch už je doma z nemocniceČtyřiadvacetiletému řidiči tramvaje hrozí vězení v době od tří do deseti let. "Petr Hroch se k vině doznal. Budeme však po soudu požadovat hodnocení jeho činu v mírnější rovině, podle našeho mínění lze připsat jistou spoluvinu i Dopravnímu podniku Ostrava, který trať lépe nezabezpečil," řekl Hrochův právník Tibor Rovňák. Bude usilovat o podmínečný trest nebo alespoň o trest na spodní hranici celkové sazby.

"Věnuji se kauzám v oblasti dopravy už třicet let, ale mnoho s takovými následky jsem jich nezažil. V jednom případě se nám ale podařilo pro člověka, který zavinil podobně vážnou nehodu, vymoci podmínečný trest," říká právník Tibor Rovňák.

František Kořínek, pověřený řízením Dopravního podniku Ostrava, spoluvinu odmítá. "Na trati platil jasný řád a pokyny, kterými se měli šoféři řídit. Kdyby je Petr Hroch dodržel, nic by se nestalo," tvrdí František Kořínek.

Novojičínský státní zástupce Aleš Kopal, který bude u soudu pro Hrocha navrhovat trest, říká, že zohlední řidičovo doznání a bezúhonnost, ale na druhé straně také rozsah celkových následků nehody.

Státní zástupce: Podmínka to asi nebude

Dokáže si státní zástupce představit, že řidič Petr Hroch odejde od novojičínského soudu s podmínečným trestem? "Já nemohu hovořit za soud. Ale pokud jde o můj názor, pak se přikláním spíše k nepodmíněnému trestu, snad někde na spodní hranici celkové sazby," sdělil Kopal.

Petr Hroch odešel loni v srpnu z Dopravního podniku Ostrava, našel si novou práci - živí se jako krupiér - a oženil se.

"S manželkou jsme si řekli, že počkáme s dětmi na výrok soudu. Pokud půjdu na osm let do vězení, jak jsem už někde zaslechl, že bych mohl takový trest zhruba dostat, pak nemá smysl plánovat teď založení rodiny," říká Petr Hroch, který je podle svých slov připraven nést jakýkoli trest.

Tvrdí, že se mu osudná nehoda stále v myšlenkách vrací zpět. "Pořád na to musím myslet, na to nelze zapomenout. Od té nehody jsem nejel tramvají, mám v sobě nějaký blok, který zatím nemůžu překonat." - čtěte Setkání s pozůstalými ještě odkládám, říká řidič ostravské tramvaje

Podle Hrochova právníka je pravděpodobné, že soud po čtyřech dnech líčení ukončí. "Žádné problémy v tomto směru neočekáváme, nehodláme líčení protahovat. Bude záležet na soudu, zda se spokojí s tím, že někteří svědci nebyli vyslechnuti, ale jen podali na policii vysvětlení," říká Tibor Rovňák.

Státní zástupce Aleš Kopal také věří, že soudní jednání nebude trvat déle, než čtyři dny, jak je naplánováno. "Věřím, že se to stihne."

Dopravní podnik Ostrava na tramvajové trati číslo pět, kde se tragická nehoda stala, zavedl ihned poté přísnější bezpečnostní opatření, která však teoreticky nemohou řidičům zabránit, aby vyjeli proti sobě. - čtěte Zabezpečení ostravské jednokolejky zůstává v nedohlednu

Dopravní podnik tak přislíbil, že tomu zabrání nové bezpečnostní zařízení, které mělo být nainstalováno na trať do konce minulého roku. To se však nestalo, přestože podnik podepsal smlouvu o dílo loni v říjnu. Výstavbu totiž zdržuje stavební řízení s vlastníky pozemků, které jsou na trase.


Video