Na místě nehody zemřelo čtyřleté dítě a devětasedmdesátiletý muž.
Podle mluvčího krajské záchranné služby Lukáše Humpla bylo dalších třicet devět lidí zraněno. "Třináct pacientů utrpělo podle zasahujících lékařů těžká poranění. Středně těžce a lehce bylo zraněno dvacet šest dalších osob," sdělil Humpl
Jedna těžce zraněná žena později zemřela v nemocnici. Nehoda si tak do sobotního rána vyžádala tři oběti. Jen devět cestujících z padesáti vyvázlo bez zranění.
Původní informace hovořily dokonce o čtyřech mrtvých, ale nepotvrdily se. Řidič, o kterém se mluvilo jako o dalším mrtvém, je těžce zraněn.
Těhotná žena porodila císařským řezem
"Hasiči se zdravotníky vyprošťovali i vážně zraněnou těhotnou ženu, která se pak v nemocnici podrobila císařskému řezu. Dítě je v pořádku, žena údajně stabilizovaná," uvedl mluvčí krajských hasičů Petr Kůdela.
V souvislosti s dopravní nehodou byla zřízena krizová telefonní linka pro poskytování informací rodinným příslušníkům zraněných osob. Její číslo je 974 723 202. |
"Stalo se to za deset minut šest. Seděla jsem vzadu, najednou to s námi silně trhlo dopředu a pak zase zpátky," popsala srážku jednadvacetiletá Aneta Holubová.
Na místo nehody dorazilo kromě letecké záchranky a sanitek sedm jednotek hasičů a policie. "Všude jsou trosky, na nosítkách na zemi leží desítky lidí, viděl jsem nejméně jednoho mrtvého, kterého záchranáři zabalili do pytle. Neustále jezdí sanitky pro další zraněné, stejně tak vrtulník," popsal místo nehody fotoreportér MF DNES Alexandr Satinský.
Policisté okamžitě uzavřeli okolí tragédie. Na místě byly zřízeny ambulantní ošetřovny. Na zřízenou tísňovou linku jen do půl šesté ráno volalo devadesát lidí.
Křížek na mapě označuje stanici Poruba koupaliště, šipka pak směr ke stanici Vřesina. V tomto úseku se tramvaje srazily.
Zdroj: mapy.idnes.cz, © PLANstudio
Tři do sebe zapasované tramvajové vozy vytvořily několik desítek metrů dlouhou změť kovových trosek. Z nich se údajně ozýval nářek a pláč lidí, které uvěznily například sedačky nebo uvolněné plechy. Podle ČT byly těsně po nehodě všechny ostravské nemocnice v plné pohotovosti.
Hasiči vyprošťovali zraněné téměř tři hodiny. Podle dostupných informací jich museli z trosek dostat třináct. Používali motorové pily na řezání kovů, hydraulické vyprošťovací nářadí, rozpínáky, nůžky i žebříky. Podle velitele hasičů Vladimíra Vlčka to byl velmi náročný zásah, fyzicky i psychicky.
Na místě zasahovali tři lékaři, jedenáct sanitek a záchranářský vrtulník, který absolvoval sedm letů. Přijelo celkem třináct hasičských vozů. Záchranářům v ošetřování pomáhali i policisté.
Výše škody je podle Neusara předběžně dva miliony korun. Provoz na trati bude obnoven během soboty.
Řidiči se řídí časem a vizuálním kontaktem
"Jeden z řidičů tramvají zřejmě nerespektoval zákaz vjezdu na jednokolejnou trať, nepočkal na pravidelné křížení a jeho souprava se střetla s další tramvají," sdělil krátce po nehodě mluvčí drážní inspekce Zdeněk Neusar iDNES.cz.
Tramvajáci se podle Neusara zahlédli sedmdesát metrů od střetu, kterému i přes okamžité brzdění nedokázali zabránit.
Na jednokolejné trati nejsou žádné semafory ani jiná elektronická zabezpečení. Podle ostravského primátora Petra Kajnara se řidiči řídí pouze časy jízdního řádu a vizuálním kontaktem.
Je to podle něj jediné takové místo v Ostravě. Primátor chce trať vybavit elektronickou signalizací a bezpečnostním systémem. Vedení Dopravního podniku Ostrava svolalo na sobotní ráno vyšetřovací komisi, která se bude tragickou nehodou zabývat.
"Připadá mi zvláštní, že na počátku 3. tisíciletí ještě existují taková místa," řekl primátor a nepřímo naznačil, že za to je odpovědný v lednu odvolaný ředitel Dopravního podniku Ostrava František Vaštík.
"Křižování tramvají ve výhybně Vřesina řídí svými pokyny dispečer, který sídlí na konečné tramvajové linky v Porubě. Jednokolejný úsek je dále řízený jízdním řádem," vysvětlil ČTK mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht.
Nejhorší tramvajová nehoda nejen v Česku, ale podle dostupných informací v celé Evropě, se stala 13. července 1947 v Ústí nad Labem, kdy po vykolejení přetížené soupravy zahynulo třicet lidí.
. Tragické nehody tramvají v Česku16. března 2005 - Pražská tramvaj číslo 22 vykolejila na křižovatce ulic Ječné a Resslovy a Karlova náměstí. Zadní vůz tramvaje narazil do lidí čekajících na ostrůvku, porazil devětapadesátiletého muže a o pět let starší ženu odhodil pod projíždějící avii. Oba na místě zemřeli. Vykolejení tramvaje si vyžádalo i tři zraněné. Příčinou byla nepřiměřená rychlost. |
Omlouváme se všem slušným čtenářům za to, že jsme zrušili diskusi pod článkem. Někteří jiní ji bohužel zneužívali k opakovaným rasistickým a vulgárním výpadům, které už nešlo mazat jednotlivě. |