Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proboha, otevři ty dveře! křičel zoufalý kapitán na kopilota před pádem

  10:54aktualizováno  16:50
Poslední minuty před úterní havárií airbusu Germanwings se kapitán letu zoufale dobýval do kokpitu a prosil kopilota, aby otevřel dveře, zatímco pasažéři propukali v paniku. Vyplývá to z přepisu zvukového záznamu z pilotní kabiny, který v neděli zveřejnil německý deník Bild. Další neměcký list Die Welt uvedl, že policie našla při prohlídce kopilotova bytu množství různých léků

Vyšetřovatelé na místě tragické nehody airbusu ve francouzských Alpách (26. března 2015). | foto: Reuters

„Proboha, otevři ty dveře! Otevři ty zatracené dveře!“ křičel kapitán letu z Barcelony do Düsseldorfu Patrick Sondheimer na druhého pilota, když se pokoušel dostat do kokpitu. Andreas Lubitz ale na jeho výzvy nereagoval. Dopolední let přitom až do odchodu kapitána na toaletu probíhal naprosto rutinně.

Pád airbusu ve Francii

Podle deníku Bild je na záznamu nejdříve slyšet, jak se Sondheimer cestujícím omlouvá za to, že letadlo odstartovalo s 26minutovým zpožděním, a slibuje jim, že se ho během letu bude snažit dohnat. Pak dvacet minut klidně konverzuje s Lubitzem, který mu nabízí, že si může kdykoli odskočit, když to nestihl v Barceloně.

V 10:27 letadlo vystoupalo do cestovní výšky 38 000 stop (11 600 metrů) a kapitán Lubitze vyzval, aby se začal připravovat na přistání v Düsseldorfu. Když druhý pilot dokončil kontrolní proceduru, ujistil kapitána, že může kokpit opustit. Po dvou minutách je pak slyšet Sondheimera, jak předává Lubitzovi velení se slovy „Můžeš to převzít“.

V 10:29 letové radary zaznamenaly, že letadlo začalo klesat. Během první minuty sestoupilo o 316 stop (100 metrů), během další minuty už ztratilo 1 800 stop (550 metrů) z původní výšky. 

V 10:32 se letadlo snažili kontaktovat letoví dispečeři, ale nedostali žádnou odpověď. V tu chvíli se v kokpitu rozezněl i automatický alarm, upozorňující na náhlé klesání.

Vzápětí je slyšet hlasité rány, pravděpodobně důsledek toho, jak se kapitán snaží dostat do kabiny. „Proboha, otevři ty dveře!“ křičí kapitán a v záznamu lze rozeznat i první výkřiky cestujících. 

Letadlo za křiku cestujících narazilo do horského úbočí

V 10:35, kdy je letadlo ve výšce 7 000 stop (2 100 metrů), je na záznamu podle německého listu slyšet sérii hlasitých, kovově znějících zvuků. Francouzští vyšetřovatelé už dříve uvedli, že kapitán se pokoušel zablokované pancéřové dveře otevřít i pomocí sekery. Po minutě a půl se v kokpitu rozeznělo další automatické varování vyzývající piloty, aby začali stoupat.

V 10:38 je kromě motorů na záznamu rozpoznatelný dech druhého pilota, který je jinak zcela potichu. 

O dvě minuty později letadlo za křiku cestujících naráží křídlem do horského úbočí. Nezůstává z něj prakticky nic. Náraz o rychlosti více než 700 kilometrů v hodině nemá nikdo šanci přežít.

Fotogalerie

Vyšetřování pádu letadla, při němž zahynulo všech 150 lidí na palubě, se v posledních dnech soustředilo zejména na osobu druhého pilota Lubitze. Německá prokuratura v pátek uvedla, že mladý muž trpěl nespecifikovanými zdravotními obtížemi, byl v trvalé péči lékařů, ale svou chorobu před zaměstnavatelem skrýval.

Německá média s poukazem na své zdroje informovala, že se Lubitz léčil u psychiatrů a neurologů a údajně měl také problémy se zrakem, a měl tak přijít o oprávnění pilotovat letadla. Oficiálně však vyšetřovatelé ani jednu z těchto informací nepotvrdili. 

Policie našla podle německého listu při prohlídce množství léků

Německý list Die Welt v neděli s odvoláním na blíže neupřesněného vyšetřovatele uvedl, že policie našla při prohlídce Lubitzova düsseldorfského bytu množství různých léků. Podle jeho slov existují nezvratné důkazy, že muž trpěl vážným psychosomatickým onemocněním. „Léčil se u několika neurologů a psychiatrů,“ uvedl pro německý deník jeden z vedoucích vyšetřovatelů pod podmínkou zachování anonymity.

Lubitz podle něj trpěl silným subjektivním syndromem vyhoření a těžkou depresí. Vyplývá to z dokumentů, které policie u něj doma zabavila. Různé zápisky a obsah zabavených počítačů budou nyní vyšetřovatelé dále zkoumat.

Při čtvrteční domovní prohlídce v Lubitzově düsseldorfském bytě našli vyšetřovatelé mimo jiné také neschopenku platnou i v den havárie (podrobnosti se dočtete zde). Die Welt v neděli upřesnil, že byla vypsaná na období od 19. do 26. března. Lubitzem pilotovaný stroj se zřítil 24. března.

Lubitzova bývalá partnerka v rozhovoru pro Bild popsala, že se jí v minulosti svěřil s tím, že jednou udělá něco, co změní celý systém, a že každý bude znát jeho jméno. Právě tato věta jí prý vytanula na mysli, když se o leteckém neštěstí dozvěděla. Podle Bildu je Maria, jak se údajná někdejší přítelkyně Lubitze jmenuje, letuškou a pár spolu loni pět měsíců společně létal (další detaily včetně toho, proč se pár rozešel, najdete zde).

Ačkoli panuje podezření, že druhý pilot navedl airbus k zemi úmyslně, vyšetřovatelé stále nevyloučili jako příčinu pádu technickou závadu. Střípky o životě Lubitze a možných dalších příčinách havárie nyní podle německého Weltu skládá dohromady na 200 vyšetřovatelů.

Odborníci shromažďují ostatky

Na místě tragédie ve francouzských Alpách mezitím odborníci z ostatků obětí izolovali 78 jednotlivých profilů DNA, pomocí nichž budou provádět identifikaci. Uvedli to v neděli zástupci prokuratury v Marseille, které citovala agentura AFP. Všechny ostatky by podle nich měly být shromážděny do konce následujícího týdne. Práci navzdory obrovskému počtu nasazených členů pátracích sborů komplikuje nepřístupný alpský terén.

Teprve poté, co forenzní experti dostanou do ruky ostatky obětí, začnou odborné týmy na místě nehody zajišťovat trosky letadla kvůli dalšímu vyšetřování příčin havárie. Obzvláště pečlivě budou pátrat po druhé černé skříňce s letovými záznamy, kterou se podle státního zástupce Brice Robina dosud najít nepodařilo.

Francouzská prokuratura v neděli rovněž vyvrátila zprávy některých médií, podle nichž se už podařilo identifikovat tělo kopilota Lubitze.„Ještě jsme neidentifikovali žádné oběti, jen stopy DNA,“ uvedl prokurátor Robin. Získané profily se nyní budou porovnávat se vzorky DNA od příbuzných obětí.

Záchranný tým, který pracuje na místě nehody poblíž obce Prads-Haute-Bléone, se nyní snaží vybudovat sjízdnou cestu, kterou by se bylo možné k troskám dostat auty. Nyní je to možné jen pěšky. Nalezený materiál pátrací týmy předávají na lanech spuštěných z vrtulníků. Ani ty totiž nemohou v příkrých svazích přistát.

Záchranáři prohledávají místo dopadu zříceného letounu:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.