Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kapitán se snažil do kokpitu prosekat skrz dveře sekyrou, tvrdí deník

  9:39aktualizováno  11:08
Kapitán německého airbusu A320, který se v úterý zřítil ve Francii, se snažil dostat do pilotní kabiny, kam ho nechtěl pustit druhý pilot, i pomocí sekyry. S odvoláním na bezpečnostní zdroje to v pátek uvedl německý bulvární list Bild.

Palubní bezpečnostní sekera (ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Z rozboru záznamníku hovorů v pilotní kabině podle vyšetřovatelů vyplývá, že druhý pilot využil okamžiku, kdy kapitán odešel na toaletu. Zpět ho navzdory opakovaným výzvám a bušení na dveře z neznámých důvodů nepustil a zahájil klesání, které skončilo pádem stroje v Alpách a smrtí všech 150 lidí na palubě.

Posledních deset minut

9:30 Poslední kontakt s řídící věží. Kapitán již zřejmě opustil kabinu, aby si zašel na toaletu.

9:30:55 Nastavení autopilota je ručně změněno z 38 tisíc stop (11,6 km) na 100 stop (30,5 m).

9:31 Letadlo začíná klesat, v kabině je jen kopilot Andreas Lubitz

9:35 Řízení letového provozu se marně snaží navázat kontakt s letadlem. Kapitán se mezitím neúspěšně pokouší dostat do kabiny. Na letových záznamech je slyšet, jak pilot Lubitz klidně dýchá. 

9:40:47 Radary naposledy zachytily letadlo ve výšce 6 175 stop (zhruba 1800 m) nad francouzskými Alpami. Na záznamu jsou slyšet zděšené výkřiky cestujících. 

Kapitán letu společnosti Germanwings použil bezpečnostní sekyru, která se standardně nachází na palubě stroje, a pokoušel se s její pomocí prorazit pancéřované dveře a zabránit katastrofě, píše Bild.

Mluvčí německé společnosti listu potvrdila, že sekyra bývá na palubě každého podobného letounu. „Je součástí bezpečnostního vybavení letounů A320,“ řekla mluvčí.

Bild s odvoláním na interní dokument společnosti Lufthansa také tvrdí, že druhý pilot trpěl dlouhodobými psychickými obtížemi. Ty podle bulvárního listu mohly vygradovat kvůli krizi ve vztahu s přítelkyní, který prý spěl k rozchodu. Místní list Westerwälder Zeitung napsal, že Andreas Lubitz s přítelkyní žil sedm let a že společně bydleli.

Podívejte se, jak funguje zamykání kokpitu:

Němečtí vyšetřovatelé ve čtvrtek prohledali Lubitzův byt na předměstí Düsseldorfu a dům jeho rodičů v městečku Montabaur, kde prý našli „významnou stopu“. Nic bližšího ale neuvedli. Z fotografií je zřejmé, že policisté na expertizy odvezli dokumenty a také počítače, uvedli ale, že neobjevili žádný sebevražedný vzkaz (více o tom čtěte zde).

Z údajů leteckého portálu Flightradar24, který sleduje údaje z automatických odpovídačů jednotlivých letounů, vyplývá, že před nehodou airbusu byl přeprogramován jeho autopilot. Letecká hladina údajně byla snížena z 38 000 stop (11 600 metrů) na minimální možnou výšku 100 stop (30 metrů).

Místo pádu airbusu A320 nízkonákladové společnosti Germanwings.

Místo pádu airbusu A320 nízkonákladové společnosti Germanwings.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Katalánská krize vrcholí. Většina regionu je pro předčasné volby

Katalánská krize vstupuje do rozhodujícího týdne. Zastavit převzetí místní autonomie španělskou vládou by mohlo vyhlášení regionálních voleb, což by si podle...  celý článek

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.