Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kapitán se snažil do kokpitu prosekat skrz dveře sekyrou, tvrdí deník

  9:39aktualizováno  11:08
Kapitán německého airbusu A320, který se v úterý zřítil ve Francii, se snažil dostat do pilotní kabiny, kam ho nechtěl pustit druhý pilot, i pomocí sekyry. S odvoláním na bezpečnostní zdroje to v pátek uvedl německý bulvární list Bild.

Palubní bezpečnostní sekera (ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Z rozboru záznamníku hovorů v pilotní kabině podle vyšetřovatelů vyplývá, že druhý pilot využil okamžiku, kdy kapitán odešel na toaletu. Zpět ho navzdory opakovaným výzvám a bušení na dveře z neznámých důvodů nepustil a zahájil klesání, které skončilo pádem stroje v Alpách a smrtí všech 150 lidí na palubě.

Posledních deset minut

9:30 Poslední kontakt s řídící věží. Kapitán již zřejmě opustil kabinu, aby si zašel na toaletu.

9:30:55 Nastavení autopilota je ručně změněno z 38 tisíc stop (11,6 km) na 100 stop (30,5 m).

9:31 Letadlo začíná klesat, v kabině je jen kopilot Andreas Lubitz

9:35 Řízení letového provozu se marně snaží navázat kontakt s letadlem. Kapitán se mezitím neúspěšně pokouší dostat do kabiny. Na letových záznamech je slyšet, jak pilot Lubitz klidně dýchá. 

9:40:47 Radary naposledy zachytily letadlo ve výšce 6 175 stop (zhruba 1800 m) nad francouzskými Alpami. Na záznamu jsou slyšet zděšené výkřiky cestujících. 

Kapitán letu společnosti Germanwings použil bezpečnostní sekyru, která se standardně nachází na palubě stroje, a pokoušel se s její pomocí prorazit pancéřované dveře a zabránit katastrofě, píše Bild.

Mluvčí německé společnosti listu potvrdila, že sekyra bývá na palubě každého podobného letounu. „Je součástí bezpečnostního vybavení letounů A320,“ řekla mluvčí.

Bild s odvoláním na interní dokument společnosti Lufthansa také tvrdí, že druhý pilot trpěl dlouhodobými psychickými obtížemi. Ty podle bulvárního listu mohly vygradovat kvůli krizi ve vztahu s přítelkyní, který prý spěl k rozchodu. Místní list Westerwälder Zeitung napsal, že Andreas Lubitz s přítelkyní žil sedm let a že společně bydleli.

Podívejte se, jak funguje zamykání kokpitu:

Němečtí vyšetřovatelé ve čtvrtek prohledali Lubitzův byt na předměstí Düsseldorfu a dům jeho rodičů v městečku Montabaur, kde prý našli „významnou stopu“. Nic bližšího ale neuvedli. Z fotografií je zřejmé, že policisté na expertizy odvezli dokumenty a také počítače, uvedli ale, že neobjevili žádný sebevražedný vzkaz (více o tom čtěte zde).

Z údajů leteckého portálu Flightradar24, který sleduje údaje z automatických odpovídačů jednotlivých letounů, vyplývá, že před nehodou airbusu byl přeprogramován jeho autopilot. Letecká hladina údajně byla snížena z 38 000 stop (11 600 metrů) na minimální možnou výšku 100 stop (30 metrů).

Místo pádu airbusu A320 nízkonákladové společnosti Germanwings.

Místo pádu airbusu A320 nízkonákladové společnosti Germanwings.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.