Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letecký lékař: Testy nic neřeší. Pokud pilot nechce, deprese nepoznáme

  4:01aktualizováno  4:01
Pilot, který pravděpodobně zavinil pád airbusu Germanwings, mohl trpět depresemi. Podle leteckého lékaře Davida Melechovského je akutní depresi těžké rozpoznat a na psychologické testy se podle něj nedá spoléhat. „I kdybychom je testovali před každým letem, tak to fungovat nebude,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz.

Francouzští policisté prohledávají trosky letadla společnosti Germanwings, které havarovalo poblíž vesnice Seyne-les-Alpes (26. března 2015). | foto: Reuters

Kterými vyšetřeními musí projít pilot, než se může posadit do kokpitu velkého letadla? 
Především musí projít komplikovaným leteckým výcvikem. Je zkoušen mnoha leteckými instruktory a examinátory, kteří ověřují jeho schopnosti a dovednosti. Výcvik je dlouhý a musí toho prokázat mnoho, takže pokud by měl vážné psychologické nebo psychiatrické problémy, tak tohle je první síto.

Fotogalerie

Jak velkým sítem jsou psychotesty? 
Podle platné evropské legislativy nemají piloti nařízené psychologické testy, pokud neměli v minulosti nějaké potíže. Testování je povinné pouze pro ty, kteří měli problémy, nebo je podezření, že by je mohli mít. Naprostá většina zaměstnavatelů piloty sice testuje, ale je to jen jejich věc.

Je tedy možné, že kopilot vůbec nemusel projít psychotesty?
Teoreticky ano.

Víte, jak probíhá testování u Lufthansy, která vlastní společnost Germanwings?
Lufthansa své zaměstnance testuje velmi podrobně. Je to zaměstnavatel, který má dobrou pověst a zaměstnance si vybírá pečlivě. Přesto i když pilot projde psychologickým testováním, tak to nemusí v budoucnu zabránit vzniku deprese a nehodě. Zatím nemáme dostatek informací, abychom tvrdili, že by to byl i tento případ.

David Melechovský

Vystudoval 1. lékařskou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Je pověřeným leteckým lékařem s rozšířenými právy jmenovaný Úřadem pro civilní letectví. Pověření má i od Letecké agentury ministerstva dopravy Spojených států (FAA). Sám pilotuje ultralehká letadla či kluzáky a vyučuje v letecké škole. 

Pokud společnost psychotesty dělá, prochází jimi pilot pravidelně? 
Pilot projde testem nejprve před zahájením pilotního výcviku, potom obvykle předtím, než jej zaměstnavatel přijme. Následují pravidelné letecké prohlídky. Není však reálné provádět podrobné psychologické testování u každého pilota v nějakých intervalech.

Proč nejsou psychologické testy povinné?
V minulosti se testy plošně prováděly, ale výsledky nebyly uspokojivé. Většina evropských zemí i Spojené státy už od paušálního testování upustily, protože nebyly spolehlivé. Rozeznat akutní depresi u člověka, který nechce, aby to lékař poznal, je velmi těžké.

Je potřeba si uvědomit, že přiznání deprese může znamenat pro piloty ztrátu zaměstnání, existenční problémy a ohrožení rodiny. Navíc stejně nemůžeme vědět, jestli pilot kdykoliv během kariéry nepropadne depresím, když se dostane do obtížné životní situace. I kdybychom je testovali před každým letem, tak to fungovat nebude. 

Pád airbusu ve Francii

Co by podle vás fungovalo? 
Cestou je věnovat se jim a zjistit, jestli nejsou ve svízelné životní situaci nebo přetížení a řešit to s nimi aniž bychom je přitom nějak ohrožovali. Pokud chceme, aby piloti nelétali depresivní, měli bychom se o ně víc zajímat.

Myslíte, že pokud by se dovolilo pilotům létat s lehčími formami depresí, tak by se ke svému stavu spíš přiznali? 
To je bagatelizace, ale v podstatě to tak je. V tuhle chvíli legislativa nedovoluje létat s depresemi, ale ta zbraň je dvousečná. Důsledkem je, že mohou létat piloti s neléčenou depresí.

Proto se v odborných kruzích dlouho diskutuje o tom, že bychom mohli aktivním pilotům do určité míry léčbu deprese povolit. Některé země jako Austrálie nebo Velká Británie s tím už experimentují. V Česku a v ostatních evropských zemích se zatím s antidepresivy létat nesmí.

Trosky zříceného airbusu prohledávají záchranáři:

 







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.