Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mladý pilot, který namířil airbus do země, trpěl podle tisku depresemi

  14:00aktualizováno  15:05
Osmadvacetiletý kopilot Andreas Lubitz pracoval u Germanwings od roku 2013. Podle německých médií se u něj před šesti lety projevil syndrom vyhoření a deprese. Musel kvůli tomu na několik měsíců přerušit svůj výcvik. Podle mateřské společnosti Lufthansa byl stoprocentně připravený a měl nalétáno 630 hodin.

Andreas Lubitz na archivním snímku | foto: Reuters

Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung zjistil od známé Andrease Lubitze, že muž přerušil před šesti lety letecký výcvik kvůli depresím. „Trpěl syndromem vyhoření a byl v depresi,“ uvedla žena.

S Lubitzem se naposledy viděla o Vánocích, kdy se choval normálně. Stejnou informaci zveřejnil na svém Twitteru novinář z týdeníku Der Spiegel Matthias Gebauer.

Vyšetřovatelé začali ve čtvrtek prohledávat Lubitzův byt v Düsseldorfu. Na žádost francouzské justice pátrají po dokumentech. Policie zapečetila také byt kapitána letadla, který žil ve stejném městě.

Lubitze přitahovalo letectví už od mládí. Ve svém domovském aeroklubu v Montabauru v Porýní-Falci se objevil naposledy loni na podzim, kdy si tam obnovoval licenci k pilotování kluzáku. Podle místních tehdy nejevil žádné známky deprese, uvedla agentura AP.

Lubitz získal licenci na kluzák už jako náctiletý, později ho Lufthansa přijala do pilotní školy v Brémách. Podle člena aeroklubu Petera Rueckera byl Lubitz „spíše tišší avšak přátelský“.

„Byl to úplně normální kluk - milý, zábavný a zdvořilý,“ řekl agentuře Reuters šéf aeroklubu Klaus Radke.

Pád airbusu ve Francii

„Andreas vstoupil do klubu už v mládí, aby si splnil svůj sen – létat,“ uvedl letecký klub na svém webu po havárii, kdy ještě nebylo jasné, že za tragický pádem stojí právě on.

Pracoval bez problémů, kolegové si nestěžovali

Certifikát k pilotování dopravních letadel získal Lubitz v září 2013. „Svůj výcvik zahájil v roce 2008, pak jedenáct měsíců pracoval jako doprovod letadel a v roce 2013 nastoupil jako první kopilot na Airbusu A320.

Před šesti lety měl delší pauzu ve výcviku, poté jej znovu zahájil. Prošel všemi lékařskými i psychologickými testy. Byl stoprocentně připraven,“ řekl na adresu Lubitze na čtvrteční tiskové konferenci Carsten Spohr, předseda představenstva Lufthansy, která Germanwings vlastní.

„Jeho práce byla bez problémů a kolegové si na něj nestěžovali,“ dodala letecká společnost. „Byl rád, že má práci u Germanwings a daří se mu tam dobře,“ komentoval člen aeroklubu Ruecker. „Měl jsem z něj dobrý pocit,“ dodal.

Podle svého facebookového profilu žil Lubitz aktivním životem. Běhal půlmaratóny, poslouchal popmusic a chodil do tanečních klubů. Podle Rueckera měl spoustu přátel, samotář nebyl.

Lubitz měl sice vlastní byt v Düsseldorfu, ale přesto bydlel u svých rodičů přímo v rodném Montabauru. Podrobné informace ohledně pilotova psychického stavu zatím vyšetřovatelé nezveřejnili.

Německý ministr vnitra Thomas de Maizière v televizním prohlášení uvedl, že bezpečnostní složky nemají žádné indicie k tomu, aby se domnívaly, že by byl Lubitz v kontaktu s teroristy. Dodal, že žádné podezření nezaznamenala ani Lufthansa během pravidelných bezpečnostních prověrek personálu.

Fotogalerie

Podle tiskové konference francouzské prokuratury Lubitz, který byl kopilotem havarovaného letadla německých aerolinií Germanwings, nepustil kapitána stroje do kokpitu, záměrně zahájil klesání a až do okamžiku nárazu byl naživu.

Ze záznamu z kokpitu podle BBC vyplývá, že druhý pilot se na počátku letu choval ke kapitánovi, který mu dával instruktáž k přistání v Düsseldorfu, uctivě, později však začal být vůči němu odměřený.

Úterní letecké neštěstí na jihu Francie si vyžádalo 150 obětí. Pasažéři až do posledního okamžiku o kritické situaci nevěděli, výkřiky jsou na letovém záznamníku patrné až těsně před dopadem (více čtěte zde).

Francouzský prokurátor oznámil, že za pád stroje Germanwings může kopilot:

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.