Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pátrání po zmizelém letadle Air France pokračuje

  7:18aktualizováno  14:56
Pátrání po airbusu společnosti Air France, který zmizel včera nad Atlantikem, pokračuje. Po mnohahodinovém intenzivním pátrání našlo brazilské letectvo kovové trosky, mezi nimiž byly i sedačky z letadla. Nyní se snaží ověřit, zda patřily zmizelému airbusu. Na palubě letu z Rio de Janeira do Paříže cestovalo 228 lidí.

Po zbytcích francouzského airbusu pátrají už od včerejška vojenská letadla a lodě Brazílie, Francie, Španělska, zapojil se i Senegal. Ve snaze nalézt nějaké přeživší neustaly ani v noci. Francie také požádala o pomoc v pátrání Spojené státy, které mohou využít informace získané ze satelitů.

Generální ředitel Air France Pierre-Henry Gourgeon včera řekl, že se oblast zmizení letadla podařilo určit s přesností několika desítek námořních mil (jedna námořní míle odpovídá 1,85 kilometru). Dodal, že letoun byl vybaven "bójemi schopnými vysílat signál několik dní".

ZMIZENÍ LETADLA AIR FRANCE

Manželův telefon stále zvoní, tvrdí pasažérova žena
Pilot: Přistání na vodě je riskantní, vadí i metrové vlny
Pád airbusu ukázal na technologické hranice letadel
Chat s leteckým publicistou Martinem Velkem

Agentura Reuters nicméně uvedla, že vojáci pátrají po stroji v oblasti mezi Brazílií a západním břehem Afriky. Úřady vyzvaly všechna obchodní plavidla v oblasti asi 1 200 kilometrů severovýchodně od přístavního města Natal v severovýchodním cípu Brazílie, aby při pátrání pomohla.

Vojáci ale dlouho nemohli nic najít. Neprokázalo se ani hlášení pilota letounu brazilské společnosti TAM, který v noci z neděle na pondělí při cestě z Paříže do Rio de Janeira spatřil na hladině Atlantiku "zářivé body". O nich si mnozí mysleli, že to mohly být kusy hořícího letadla. Loď, která oblast prozkoumala, nic nenašla.

Až po mnoha hodinách intenzivního pátrání spatřilo brazilské letectvo na vodě kovové trosky a mezi nimi i sedačky z letadla. - přečtěte si V Atlantiku objevili sedačky z letadla, mohou být ze ztraceného airbusu

Černé skříňky vysílají signály jen 30 dní

Ministr pro udržitelný rozvoj v dopravě Jean-Louis Borloo dnes podle deníku Le Figaro prohlásil, že je nezbytné získat černé skříňky co nejdříve. Ty jsou podle něj nejspíše v extrémní hloubce. "Bojujeme s časem, protože (dvě černé skřínky) vydávají detekční signál 30 dní," vysvětlil Borloo s tím, že vyzvednutí bude nesmírně komplikované.

Skříňky se obvykle aktivují, jakmile se k nim dostane voda. Pátrací týmy by se jim ale musely přiblížit na zhruba 1,2 až 1,5 kilometru, aby mohly jejich signál zachytit.

ahoj v paříži

"Uvidíme se v Paříži," loučil se v neděli Francouz Roland Barthélémy se svými kamarády. Odlétali z Ria dřívějším spojem. On se už do letadla nevešel, musel počkat na další. Když včera odpoledne vystoupil na pařížském letišti v Roissy, zažil šok. "Před odletem jsme spolu obědvali a řekli jsme si, že se sejdeme v Paříži. Když jsem zapnul mobil po přistání, byl plný esemesek. Všichni se mě ptali, jestli jsem letěl tím letadlem. Je to šílené a pak si říkáte: Proč oni? A proč ne já?" svěřoval se v slzách francouzskému rádiu RMC. "Čekám na seznam pasažérů, ale jestli je ještě nenašli, je po všem. Víte, někdy jsou přátelé daleko důležitější než rodina," dodal se staženým hrdlem.
Seznam pohřešovaných zůstával dlouho v utajení. Společnost Michelin oznámila, že na palubě cestovali i tři její zaměstnanci.

Oblast předpokládaného dopadu letadla je rozlehlá a Atlantik je tam hluboký místy bezmála pět kilometrů, je tedy otázka, zda se odborníci k vraku letadla vůbec dostanou.

Někteří experti říkají, že s ohledem na rozlohu oceánu se místo neštěstí vůbec nemusí podařit najít. "Pokud se letadlo zřítilo v polovině Atlantiku, pak bude velmi těžké najít jakékoli hmatatelné trosky," soudí John Hansman, profesor aeronautiky a astronautiky z technického institutu v Massachusetts.

Let AF 447 zamířil v neděli v noci z Rio de Janeira do Paříže. Po zhruba třech až čtyřech hodinách však přestal komunikovat s letovými kontrolory a zmizel z radarů. V té době byl přes pět set kilometrů od pobřeží.

Čeká se nejhorší

Co přesně se stalo, není zatím jisté. Podle dosavadních informací letoun nad Atlantikem vletěl do silné bouře a zasáhly ho turbulence, po patnácti minutách vyslal stroj automatickou zprávu hlásící elektrické zkraty.

Air France uvádí, že roli sehrál také úder blesku. Ten by však neměl letadlo ve vzduchu ohrozit. Podle leteckých expertů je zásah bleskem běžný jev a samotný by neměl způsobit neštěstí. - přečtěte si Letoun Air France s 228 lidmi se ztratil v bouři nad Atlantikem

Podle odborníků skutečnost, že letoun nevyslal nouzový signál, naznačuje, že se odehrálo něco velmi rychlého. "Na palubě se muselo stát něco katastrofálního, co přinutilo letadlo sletět na moře, ať už při kontrolovaném nebo nekontrolovaném pokusu," poznamenal letecký analytik Chris Yates. "Zřejmě šel dolů velmi rychle, a to tak rychle, že pilot neměl šanci vyslat nouzové volání."

Francie podle některých světových médií už vyloučila teroristický útok. Francouzský ministr obrany Hervé Morin dnes ale podle deníku Le Figaro uvedl, že nemá žádné důkazy o teroristickém útoku. Dodal, že "všechny domněnky musí být zváženy".

Úřady už včera daly najevo, že počítají s nejhorším. Pokud vojáci nenajdou žádné přeživší, bude to nejhorší letecké neštěstí v 75leté historii Air France. Na palubě stroje bylo 216 pasažérů a 12 členů posádky, dohromady 32 národností. Nejvíce letělo Francouzů, Brazilců, Němců, ale také tři Slováci. Příbuzným cestujících v Brazílii i Francii pomáhali včera psychologové.

"Bílé zóny" nad oceány

Všechny stroje v letu sledují pozemní radary. Jejich dosah je ale omezený a neumožňuje stálý kontakt s letadly v letu přes oceán.  "Země je pokrytá nespočetnými radary, jejichž zóny pokrytí se překrývají a letadla přecházejí z jedné do druhé. Jsou to malé televizní obrazovky, na nichž se letadla pohybují v podobě puntíků," říká Stéphane Durand, tajemník Národního syndikátu letištních kontrolorů.

Ale dosah radaru je limitovaný na vzdálenost odhadem 500 km. Dále, uprostřed Atlantiku, už není kontakt s radarem možný. "Jsou to bílé zóny," pokračuje. Letadla však nezůstanou napospas. Na cestě mají několik míst, ze kterých se hlásí přes krátké vlny a v pravidelných intervalech, jde o něco jako leteckou SMS. Ve chvíli, kdy letadlo tyto signály nepošle, vyhlásí se pohotovost.

(Zdroj: Le Figaro)

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
Policie vyslechla Maročana, kterého podezírá z útoku ve finském Turku

Finští policisté v neděli v nemocnici vyslechli postřeleného osmnáctiletého Maročana, který je podezřelý ze spáchání pátečního útoku ve městě Turku....  celý článek

Donald Trump a jeho nejbližší spolupracovníci na snímku z 28. ledna 2017....
Chaos v Bílém domě. Z Trumpova původního týmu zbyl jediný muž

Konec Steva Bannona ve funkci hlavního poradce Donalda Trumpa opět ukázal, že udržet si místo v Bílém domě není jen tak. Americký prezident se během necelých...  celý článek

V Charlottesville řádili bílí extremisté. Trump je pod palbou kritiky (12....
Znepokojuje nás Trumpův duševní stav, uvádí členové Kongresu

Stále více mě i mé kolegy znepokojuje duševní tav prezidenta Donalda Trumpa, svěřil se v neděli Adam Schiff, člen výboru pro zpravodajské služby americké...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.