Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na místě dopadu airbusu se našla paměťová karta s videem, tvrdí deníky

  10:08aktualizováno  17:15
Německý deník Bild a francouzský Paris Match informovaly o tom, že jim bylo umožněno zhlédnout video pocházející z paměťové karty nalezené na místě dopadu airbusu Germanwings. Zachycovat má podle nich okamžiky těsně před dopadem. Francouzské ani německé úřady ale existenci takového videa nepotvrdily.

Záchranné týmy pátrají po obětech pádu airbusu Germanwings na jihu Francie (29. března 2015) | foto: Reuters

„Pokud je pravdivé tvrzení, že někdo takovým videem disponuje, měl by ho bezodkladně předat vyšetřovatelům,“ vyzval podle agentury AFP francouzský prokurátor Brice Robin, který je pověřen justičním vyšetřováním. 

O nálezu paměťové karty s videem na místě činu francouzské ani německé úřady dosud oficiálně neinformovaly. Mluvčí francouzských četníků Jean-Marc Ménichini, kteří se na vyprošťovacích pracích podílejí, v reakci pro CNN označil zprávy o takovémto videu za „zcela mylné a neopodstatněné“. 

Připustil ale, že na místě tragédie našly pátrací týmy mobilní telefony. Jejich obsah podle něj ale dosud nebyl prozkoumán.

Existenci videa natočeného na palubě letadla těsně před havárií nelze ověřit. Německý Bild ani francouzský Paris Match nezveřejnily ani část z těchto záběrů.

Pád airbusu ve Francii

Deníky uvádějí, že několikavteřinové video vzniklo v okamžiku těsně před dopadem. Celkově je však podle nich záběr dění na palubě chaotický, naprosto rozmazaný a nelze z něj kohokoliv identifikovat. 

Zjevné je údajně to, že je video točené ze zadní části letadla. Není ale jasné, jestli záběry natočil někdo z cestujících, nebo personálu. Patrné není ani to, jestli dotyčný při natáčení seděl, nebo stál.

Podle Bildu však křik lidí na palubě jasně dokazuje, že cestující tušili, v jak zoufalé situaci se nacházejí. „Můj Bože!“ zaznívá na palubě v tom okamžiku v několika různých jazycích.

Video také podle Bildu potvrzuje dříve zveřejněné informace o tom, že se pilot pokoušel zablokované pancéřové dveře otevřít i pomocí sekery. Na videu je prý zřetelně slyšet nejméně tři kovově znějící údery. 

Těsně před koncem podle německého listu video zachycuje, co se zdá být nárazem letounu do úbočí hory. Kabinou se rozléhá pláč lidí těsně před tím, než se trup zjevně zcela roztříští do stran. Poté záznam končí.

Neporušenou paměťovou kartu s tímto videem podle deníků Bild a Paris Match na místě tragédie našel jeden z vyšetřovatelů.

Vyzvedávání ostatků skončilo

Týmy v terénu mezitím podle francouzské policie po týdnu dokončily vyzvedávání ostatků 150 obětí. „V zóně nárazu už nejsou žádná těla,“ řekl v úterý agentuře AFP zástupce četnictva Jean-Marc Ménichini.

Z nalezených vzorků se dosud podařilo získat genetické informace 78 mrtvých. Identifikace obětí, kvůli níž nyní musí vzorky pro analýzu DNA poskytnout vyšetřovatelům pozůstalí, má být podle francouzského prezidenta Françoise Hollandea hotová do konce týdne.

Týmy dále také pokračují v pátrání po černé skřínce s technickými údaji o letu. 

Nasazení příslušníci záchranných složek v oblasti pádu stroje nalezli podle agentury AFP dosud na čtyři tisíce kusů a úlomků stroje. Skříňku zaznamenávající technické údaje letu se podle něj zatím nepodařilo nalézt a je pravděpodobné, že se nalézá pod viditelnou úrovní terénu.

Fotogalerie

K místu neštěstí ve středu vrtulníkem přiletěli šéfové leteckých společností Lufthansa Carsten Spohr a Germanwings Thomas Winkelmann.

Nejdříve se v obci Seyne-les-Alpes nedaleko místa dopadu letounu setkali se záchranáři, aby jim poděkovali za práci. Namířeno mají také do obce Le Vernet k pietnímu místu, které tam bylo na památku obětí nedávno odhaleno, a do Marseille, kde mají na programu setkání s pozůstalými.

Spohr v Le Vernetu odmítl odpovídat na dotazy novinářů. Ti chtěli znát především odpověď na to, kolik toho Lufthansa věděla o psychických problémech kopilota Lubitze, který se strojem podle všeho úmyslně havaroval. Śéf Lufthansy se od novinářů však vzdálil poté, co přečetl předem připravené prohlášení.

V úterý Lufthansa připustila, že Lubitz v roce 2009 po půlročním přerušení výcviku o svých předchozích problémech s depresemi informoval leteckou školu Lufthansy v Brémách.

Podle deníku Die Welt musel tehdy podstoupit testy fyzického i psychického zdraví. Lékaři došli k závěru, že ve výcviku může pokračovat, ale do jeho pilotní licence zapsali poznámku, podle které trpí závažnou nemocí, které je při každoročních prohlídkách třeba věnovat mimořádnou pozornost.

Lufthansa nyní zřejmě bude vystavena požadavkům pozůstalých na finanční odškodnění. Část škod by měly nakonec uhradit pojišťovny a celková pojistná suma by se měla pohybovat ve stovkách milionů eur.

Záchranáři prohledávají trosky spadlého letounu:

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.