Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zastřelená dívka v Doněcku? Nikdy neexistovala, přiznali ruští reportéři

  16:42aktualizováno  16:42
Ruské televizní stanice před několika dny informovaly o smrti desetileté holčičky, kterou podle povstalců zabila střelba ukrajinské armády v Doněcku. Když se však zprávu rozhodla prověřit BBC, zjistila, že se v daný den v Doněcku ani nestřílelo.

Bojovníci dobrovolnického praporu Azov v obci Šyrokyne u Mariupolu. (22. března 2015) | foto: AP

Ruská média původně zprávu převzala od tiskových orgánů separatistů a mluvčího Eduarda Basurina. Ten sice BBC řekl, že dívka zemřela na místě, dále se však zdráhal případ komentovat. 

„Žádné detaily vám za žádných okolností nesdělím,“ řekl reportérce Basurin. „Pro zdejší lidi je to obrovská tragédie,“ uvedl na vysvětlenou.

Krize na Ukrajině

Mezi obyvateli Petrovského rajónu, kde podle Basurina k neštěstí došlo, BBC žádné svědky neštěstí nenašla. 

„Slyšeli jsme o tom v televizi, ale nevíme, kde se to stalo,“ odpovídali reportérům místní.

Ve zdejším obchodě, kde mají otevřeno od osmi do čtyř, prodavačka také kromě zprávy v televizi neměla o smrti holčičky žádné jiné informace.  „Neslyšeli jsme ani střelbu,“ řekla.

Zprávy o zabité holčičce nebyl schopný potvrdit ani nikdo další z oslovených. „Možná se to stalo někde jinde? Tady se zprávy šíří rychle, věděli bychom, kdyby se něco stalo,“ řekly ženy, které před svými domy hrabaly listí. Ani ony nezaznamenaly žádnou střelbu v den, kdy měla holčička zemřít.

Tým BBC dokonce navštívil i místní márnici, aby zjistil, jestli sem bylo převezeno nějaké tělo mrtvé dívky. Ani tamní ředitel neměl žádné informace, ačkoli sem obvykle směřují těla všech obětí.

Zprávu o smrti holčičky odvysílaly tři ruské televizní stanice. Na dotaz, kde čerpaly informace, odpověděla pouze NTV, která se odkázala na mluvčí separatistů. Když reportérka BBC osobně konfrontovala novináře těchto stanic, dostalo se jí překvapivého sdělení. „Neexistuje,“ řekli o zesnulé dívce. „Dostali jsme příkaz, abychom tu zprávu odvysílali.“

Ruská média čelí zejména z ukrajinské strany ostré kritice za způsob, jakým informují o krizi v Donbasu. Několikrát například změnila svou verzi toho, jak se v červenci zřítilo letadlo malajsijských aerolinek (více čtěte zde). Ukrajinská vláda se v reakci na ruské zpravodajství dokonce rozhodla zřídit televizní kanál, který má čelit propagandistickým kampaním Ruska namířeným proti Kyjevu (více zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

El Helicoide je dnes sídlem tajné služby SEBID a je obklopen slumy
Věž hrůzy nad Caracasem. Z perly architektury je mučírna tajné policie

Spirálovitá budova El Helicoide měla být ozdobou Caracasu a symbolem pokroku země s největšími zásobami ropy na světě. Odvážná architektonická vize se však...  celý článek

V moskevské Aleji vůdců přibyly busty sovětských ikon včetně Stalina (22. září...
Moskva má novou bustu Stalina, odhalení provázela kritika

Série bust sovětských čelních představitelů doplnila stávající moskevskou „Alej vůdců“, mezi nimi i socha komunistického diktátora Josifa Stalina. Sochy do...  celý článek

Osmnáctiletá vítězka turecké soutěže o královnu krásy Itir Esenová (21. října...
Turecká miss přirovnala krev obětí puče k menstruaci, přišla o korunku

Osmnáctiletá vítězka turecké soutěže o královnu krásy přišla v pátek o svůj čerstvý titul kvůli prohlášení na adresu lidí zabitých během loňského zmařeného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.