Humanitní obory: umět mluvit

Na humanitní obory je většinou "tlačenice", a proto se po uchazečích vyžadují vědomosti, které se na středních školách nezískají. Na fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy se ovšem snažíme zkoumat nikoli vědomosti, ale předpoklady ke studiu. Zkouška se skládá ze tří věcí: je to překlad textu z cizího jazyka, krátká interpretace tohoto textu v českém jazyce a seznam četby, o němž se hovoří při ústní části zkoušky.

Další články z přílohy Vysoké školy aneb Jak složit přijímací zkoušky

Šanci mají čtyři z deseti
Co byste měli vědět, než půjdete ke zkouškám
Ekonomie: stále hodně uchazečů
Pedagogika: učit chce málokdo
Biologie: držet krok s vývojem
Medicína: těžké zkoušky i studium
Technika: látka ze střední školy stačí
Je třeba umět číst a interpretovat text
I na takový typ zkoušky se lze doma připravit. Jde o to zvyknout si pozorně číst - o schopnost přečíst stránku textu a říci ve třech větách, co tam bylo. To se však většinou na středních školách neučí, ač je to hrozně důležité.

Studenty nezkoušíme z obecného přehledu - jde o vědomosti, které se na středních školách také neučí. Můžeme je tomu naučit u nás, pokud jsou schopni se učit. To znamená, že umějí číst a vyjadřovat se v českém a cizím jazyce.

Uchazeč musí mít přečtené knížky, které jsou ke zvolenému oboru relevantní. Přijímací komise z jeho seznamu četby potom zjistí, zda opravdu chce na škole studovat, zda to myslí vážně. Neptáme se, zda ví to nebo ono, protože to jsou vlastně nahodilé vědomosti. Předpoklady ke studiu člověka legitimují k tomu moci studovat.

Začít se učit až po maturitě nestačí
Začít se učit až po složení maturitní zkoušky je rozhodně pozdě. Když se někdo hlásí na obor, kde je ona tlačenice - což je většina humanitních oborů -, předpokládá se, že už se tomu nějakou dobu věnoval.

Důležité je vyjadřování i řeč těla
U nás tento zájem student prokazuje právě seznamem četby. My už pak jen kontrolujeme, zda knihy opravdu četl a zda jim rozumí. Dobří uchazeči u nás většinou mají zvlášť seznam relevantní beletrie a zvlášť odbornou literaturu. U beletrie se ho pak zeptáme třeba na nějakou postavu a co si o ní uchazeč myslí. U odborné literatury se většinou ptáme, co autor soudí o nějakém problému.

Nonverbální komunikace je při ústní zkoušce samozřejmě důležitá, ale od toho, jestli má student flanelovou košili nebo je takový či onaký, jsme se naučili odhlížet.
Důležité je, jestli projeví skutečný zájem o studium.

Páčit každé slovo, to komisi odradí
Musí umět něco říci, vyjádřit se. Člověk, který něco ví, ale neumí to říct, je jistě v nevýhodě. Často skutečně ze studentů slova páčíme, jako by je měli rodit.
Je však pravda, že to, jak se uchazeči chovají, může nějakou roli sehrát. Když se někdo nechová slušně, je arogantní, komisi to nejspíše obrátí proti němu.

Ještě jedna věc je u nás důležitá: vzít si s sebou kvalitní slovník. Když někdo přijde na zkoušku a má s sebou takový malý kapesní slovníček, je mi ho úplně líto. Protože k textu, který dostane, mu bude úplně zbytečný.

Na právech v Brně nehledí na výsledky maturity
Přijímací zkouška ke studiu právních oborů je poměrně náročná. Vyžaduje svědomitou přípravu v průběhu středoškolského studia a skutečný zájem o budoucí studovanou materii. Určitou výhodou pro uchazeče je vybrat si již na střední škole k maturitě předměty, ze kterých se vychází u přijímací zkoušky.

Právnická fakulta v Brně ovšem v rámci přijímacího řízení již tradičně nepřihlíží k vybraným předmětům a výsledkům maturitní zkoušky. Základním důvodem je všeobecně známá rozdílná úroveň středních škol a maturitních zkoušek.

Budoucí právníci píší testy z pěti oborů
K tomu, aby se člověk mohl dobře připravit, je samozřejmě nutné vědět, co lze u zkoušek očekávat. Právnická fakulta v Brně proto každoročně vydává Příručku k přijímacímu řízení. Ta obsahuje jednak okruhy problémů vztahujících se k otázkám uplatněným v testech, jednak i literaturu, ze které je doporučeno čerpat pro přípravu.

Na uchazeče čeká písemný test z dějepisu, občanské nauky, všeobecného přehledu, logiky a jednoho světového jazyka vyučovaného na fakultě (němčina, angličtina, ruština nebo francouzština).

Ukázka zkoušky logického a právnického myšlení
(ukázky z publikace Model přijímací zkoušky k pregraduálnímu studiu na fakultách UK)

Příklad 1.
Která/é z dále uvedených vět je/jsou negací věty: "Některé stavby na cizím pozemku jsou oprávněné."?
a) Žádná stavba na cizím pozemku není oprávněná.
b) Žádná stavba na cizím pozemku není neoprávněná.
c) Některé stavby na cizím pozemku nejsou oprávněné.
d) Každá stavba na cizím pozemku je neoprávněná.
    
Příklad 2.
Která/é z dále uvedených vět vyplývá/ají z těchto tvrzení? (Předpokládáme, že všechny pojmy jsou neprázdné.)
"Všechny právní úkony jsou právními skutečnostmi."
"Žádný právní úkon není právní událostí."
a) Žádná právní skutečnost není právní událostí
b) Všechny právní skutečnosti jsou právními úkony.
c) Některé právní skutečnosti nejsou právními událostmi.
d) Některé právní události nejsou právními skutečnostmi.

Příklad 3.
Za komunální odpady nese odpovědnost vždy obec, pokud se odpady nacházejí na pozemcích v jejím vlastnictví, či byly odloženy na obcí vyhražená místa.
Z uvedeného textu lze dovodit, že...
a) Obec nese odpovědnost za odpady jen na svých pozemcích.
b) Pokud byly komunální odpady odloženy na místa vyhražená obcí, obec za ně přebírá odpovědnost.
c) Za určitých okolností nenese obec odpovědnost za komunální odpady.
d) Pokud se komunální odpady nalézají na pozemcích ve vlastnictví obce, odpovídá za ně obec.
 
Z uvedeného textu nelze dovodit, že...
a) Nenacházejí-li se komunální odpady na pozemcích obce, obec za ně nikdy nenese odpovědnost.
b) Mohou existovat odložené komunální odpady, za něž obec nenese odpovědnosti.
c) Každá obec nese odpovědnost za komunální odpady nacházející se na jejich pozemcích.
d) Jestliže se prokáže, že komunální odpady nebyly odloženy na místa vydražená obcí a ani na pozemky ve vlastnictví obce, obec za ně neodpovídá.

Humanitní obory
(ukázky z publikace Model přijímací zkoušky k pregraduálnímu studiu na fakultách UK)

I. kulturně  historický test

1. Posledním českým korunovaným králem byl:
a) Josef II.
b) Ferdinand V.
c) František Josef I.

2. Svatý Jan Nepomucký byl umučen:
a) roku 1393
b) roku 1620
c) roku 1729

3. Která ze Shakespearových her se odehrává v Čechách?
a) Zimní pohádka
b) Večer tříkrálový
c) Bouře

II. politologický test

1. První psaná ústava v Evropě vznikla:
a) ve Velké Británii
b) v Norsku
c) ve Francii

2. Volební systém do dolní komory parlamentu ve Francii je:
a) většinový jednokolový
b) většinový dvoukolový
c) proporční

3. Kdo nebyl prezidentem SRN?
a) Wilhelm Pieck
b) Heinrich Luebke
c) Richard v. Weiszaecker
d) Roman Herzog

4. Označte nesprávné tvrzení. Švýcarská konfederace:
a) je neutrální
b) není v Západoevropské unii
c) je členem EU
d) není členem CEFTA


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video