Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Je třeba znát lépe zdraví pilotů, říká zpráva ke katastrofě Germanwings

  14:50aktualizováno  14:50
Kopilot Andreas Lubitz, který loni 24. března úmyslně havaroval s letounem aerolinek Germanwings ve francouzských Alpách, se léčil s duševními problémy. Potvrzuje to závěrečná zpráva francouzských vyšetřovatelů, ve které doporučují, aby lékaři informovali letecké společnosti o zdraví pilotů.

Kopilot zříceného airbusu Germanwings Andreas Lubitz na snímku z 13. září 2009, kdy se na letišti v Hamburku zúčastnil běžeckého závodu. | foto: AP

Autoři zprávy vyzvali letecké a další úřady, aby zavedly nová pravidla, která by zajistila, že přinejmenším letecké společnosti budou dobře informovány o vážných zdravotních potížích pilotů. Především v případě psychických problémů nějakého pilota by podle BEA nemělo platit lékařské tajemství.

Experti potvrdili, že se německý kopilot léčil s duševními problémy a že zřícení stroje způsobil úmyslně. Lubitz podle vyšetřovatelů využil toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny, navedl stroj na klesání a nechal zvyšovat jeho rychlost. Letadlo narazilo do horského masivu v rychlosti 700 kilometrů v hodině. Kromě sebe zabil všech 149 lidí na palubě (vše o tragédii ve francouzských Alpách naleznete zde).

Pád airbusu ve Francii

Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA ve zprávě podle agentury Reuters uvedl, že Lubitz měl deprese již v letech 2008 a 2009. Začal trpět opět většími duševními problémy v prosinci 2014 a v následujících měsících navštívil desítky lékařů. Žádný z nich ale nevaroval leteckou společnost ani letecké úřady.

Jeden z lékařů přitom dva týdny před katastrofou doporučil, aby se Lubitz léčil na psychiatrické klinice. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou (více zde).

Lékaři jsou v Německu stejně jako jinde ve světě vázáni lékařským tajemstvím, ale nemusejí ho podle zákona dodržet v případě, že zjistí ohrožení bezpečnosti pacienta či jiných osob. Na základě dosavadních pravidel není ale jasné, kdy začíná jít o ohrožení něčí bezpečnosti, řekl v neděli na tiskové konferenci v Le Bourget u Paříže vedoucí vyšetřovatelů Arnaud Desjardin.

„Jak je možné, že Germanwings nechala řídit letoun nějakým bláznem? Byl duševně nevyrovnaný, ohromně nevyrovnaný,“ citovala AP Roberta Olivera, příbuzného jedné z obětí. Vyšetřovatelé informovali rodiny o závěrečné zprávě již v sobotu. Stejně jako další příbuzní se i Oliver zlobí, že vyšetřovatelé nehovoří konkrétně o odpovědnosti.

Fotogalerie

Agentura AP poznamenala, že francouzská justice nezávisle na šetření BEA zkoumá, zda se kolem tragedie letu 9525 z Barcelony do Düsseldorfu někdo nedopustil zločinu.

Již dříve bylo také zřejmé, že kopilot čin předem plánoval. Před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu. Vyšetřovatelé doporučili zavést nové systémy pro dveře pilotní kabiny a zajistit, aby v ní byli stále nejméně dva členové posádky.

Evropské aerolinky ihned po tragédii nařídily, aby byli v kokpitu vždy nejméně dva lidé. Některé společnosti, včetně ČSA a Travel Service, toto pravidlo dodržovaly už dříve.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Výzvy k nenávisti vůči nemuslimům svoboda slova nekryje, rozhodl Štrasburk

Na nenávistná internetová videa vůdce belgické radikální islamistické organizace se nevztahují ustanovení o svobodě slova tak, jak ji chápe Evropská úmluva...  celý článek

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Arabské země couvají, seznam požadavků pro Katar je o polovinu kratší

Čtveřice arabských zemí, které zavedly bojkot Kataru, vůči němu zmírnila své požadavky. Z původních třinácti jich je nyní šest. V OSN to ve středu oznámili...  celý článek

Americký prezident Donald Trump. (1.6.2017)
Trump lituje, že si vybral Sessionse za ministra spravedlnosti

Americký prezident Donald Trump lituje, že si vybral jako ministra spravedlnosti Jeffa Sessionse. Trump v rozhovoru s listem The New York Times (NYT)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.