Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Je třeba znát lépe zdraví pilotů, říká zpráva ke katastrofě Germanwings

  14:50aktualizováno  14:50
Kopilot Andreas Lubitz, který loni 24. března úmyslně havaroval s letounem aerolinek Germanwings ve francouzských Alpách, se léčil s duševními problémy. Potvrzuje to závěrečná zpráva francouzských vyšetřovatelů, ve které doporučují, aby lékaři informovali letecké společnosti o zdraví pilotů.

Kopilot zříceného airbusu Germanwings Andreas Lubitz na snímku z 13. září 2009, kdy se na letišti v Hamburku zúčastnil běžeckého závodu. | foto: AP

Autoři zprávy vyzvali letecké a další úřady, aby zavedly nová pravidla, která by zajistila, že přinejmenším letecké společnosti budou dobře informovány o vážných zdravotních potížích pilotů. Především v případě psychických problémů nějakého pilota by podle BEA nemělo platit lékařské tajemství.

Experti potvrdili, že se německý kopilot léčil s duševními problémy a že zřícení stroje způsobil úmyslně. Lubitz podle vyšetřovatelů využil toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny, navedl stroj na klesání a nechal zvyšovat jeho rychlost. Letadlo narazilo do horského masivu v rychlosti 700 kilometrů v hodině. Kromě sebe zabil všech 149 lidí na palubě (vše o tragédii ve francouzských Alpách naleznete zde).

Pád airbusu ve Francii

Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA ve zprávě podle agentury Reuters uvedl, že Lubitz měl deprese již v letech 2008 a 2009. Začal trpět opět většími duševními problémy v prosinci 2014 a v následujících měsících navštívil desítky lékařů. Žádný z nich ale nevaroval leteckou společnost ani letecké úřady.

Jeden z lékařů přitom dva týdny před katastrofou doporučil, aby se Lubitz léčil na psychiatrické klinice. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou (více zde).

Lékaři jsou v Německu stejně jako jinde ve světě vázáni lékařským tajemstvím, ale nemusejí ho podle zákona dodržet v případě, že zjistí ohrožení bezpečnosti pacienta či jiných osob. Na základě dosavadních pravidel není ale jasné, kdy začíná jít o ohrožení něčí bezpečnosti, řekl v neděli na tiskové konferenci v Le Bourget u Paříže vedoucí vyšetřovatelů Arnaud Desjardin.

„Jak je možné, že Germanwings nechala řídit letoun nějakým bláznem? Byl duševně nevyrovnaný, ohromně nevyrovnaný,“ citovala AP Roberta Olivera, příbuzného jedné z obětí. Vyšetřovatelé informovali rodiny o závěrečné zprávě již v sobotu. Stejně jako další příbuzní se i Oliver zlobí, že vyšetřovatelé nehovoří konkrétně o odpovědnosti.

Fotogalerie

Agentura AP poznamenala, že francouzská justice nezávisle na šetření BEA zkoumá, zda se kolem tragedie letu 9525 z Barcelony do Düsseldorfu někdo nedopustil zločinu.

Již dříve bylo také zřejmé, že kopilot čin předem plánoval. Před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu. Vyšetřovatelé doporučili zavést nové systémy pro dveře pilotní kabiny a zajistit, aby v ní byli stále nejméně dva členové posádky.

Evropské aerolinky ihned po tragédii nařídily, aby byli v kokpitu vždy nejméně dva lidé. Některé společnosti, včetně ČSA a Travel Service, toto pravidlo dodržovaly už dříve.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.