Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Komise pro posouzení objektivity ČT se rozpadá, opustil ji další člen

  13:53aktualizováno  18:58
Z panelu odborníků, kteří mají zhodnotit objektivitu zpravodajství v České televizi, odešel prorektor Univerzity Karlovy Michal Šobr. Další tuto možnost zvažovali či zvažují. Ředitel ČT Petr Dvořák proto chce panel doplnit a odsunout jeho jednání. To se mělo původně konat ve středu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"V důsledku vážné zdravotní situace v mé rodině jsem členství v expertní komisi v pátek zrušil a jejího jednání se nezúčastním," sdělil iDNES.cz Šobr.

Minulý týden skončila v původně pětičlenném panelu také bývalá dopisovatelka dánského deníku Politiken Dana Schmidt. Ta svůj odchod zdůvodnila zdravotními problémy (více najdete zde).

Neúčast v komisi, která byla ustavena 20. listopadu (více zde), zvažovali či zvažují i další lidé.

"Situace se mění každou hodinu, takže vám k tomu nemohu nic říci," uvedla  v pondělí odpoledne Barbora Osvaldová, šéfka etické komise Syndikátu novinářů a další ze členů komise. Na otázku, zda se ve středu bude jednání konat, doplnila, že neví.

Původní složení komise

  • šéfka etické komise Syndikátu novinářů Barbora Osvaldová
  • zpravodaj BBC v Česku Rob Cameron
  • prorektor Univerzity Karlovy Michal Šobr
  • sociolog a mediální teoretik Jaromír Volek z Masarykovy univerzity
  • redaktorka českého původu Dana Schmidt, někdejší dopisovatelka dánského deníku Politiken

Osvaldová zatím v panelu zůstává, ačkoliv v neděli o své účasti měla pochybnosti. "Večer to vypadalo, že jsem v něm zůstala sama. To mi přišlo absurdní. Ale teď to vypadá, že sama nejsem," popsala.

Dvořák panel nejspíš doplní kandidátem Rady ČT

Zbylí dva členové komise, tedy zpravodaj BBC v Česku Rob Cameron a sociolog a mediální teoretik Jaromír Volek uvedli, že na členství v panelu nerezignovali. "Zatím čekám, jak se situace vyvine a vyjasní," řekl iDNES.cz Cameron. Podle něj by se měly vyjasnit ohledně komise především personální záležitosti. Konkrétnější být nechtěl. "Nezlobte se, ale dál bych to nechtěl komentovat, protože to je věcí České televize," doplnil novinář.

"Do této chvíle jsem na členství v komisi nerezignoval a nic v tomto směru jsem nepodnikl," řekl iDNES.cz Volek. K tomu, kolik má komise aktuálně členů a jak bude vypadat její práce, se však rovněž příliš vyjadřovat nechtěl. "Mám ten názor, že za komisi by měl komunikovat směrem ven jen jeden člověk. To ale do této chvíle takto nebylo upraveno," podotkl.

Ředitel České televize Petr Dvořák se k celé situaci vyjádřil v pondělí v podvečer. Televize zveřejnila jeho dopis členům Rady ČT. V něm uvedl, že pokud mu to radní posvětí, chce panel doplnit a odsunout termín jeho jednání. To se mělo konat už ve středu 4. prosince.

"Rozhodl jsem se nominace doplnit o další odborníky a setkání komise posunout na pozdější termín tak, aby byl dostatek času na studium a případné diskuze se všemi aktéry," píše televizním radním Dvořák. A nabízí jim, aby dalšího člena komise navrhli přímo oni.

Odešli, protože nedostali přesvědčivé zadání

Předseda Rady ČT Milan Uhde odpoledne řekl, že jej Dvořák, ani nikdo z panelu oficiálně o jakýchkoliv změnách neinformoval.

"Generální ředitel nemá povinnost mě informovat. Do 11. prosince má s informacemi oficiálně čas. Jestli ale nastaly nějaké komplikace, tak bychom to měli (Rada ČT) vědět. Nyní o nich vím jen neoficiálně a to, co jsem koupil ze třetí ruky, nemohu jako seriózní člověk předávat dál," řekl iDNES.cz Uhde s tím, že situace je nyní "po všech stránkách velmi zajímavá".

Podle něj nyní záleží na tom, zda se podaří komisi doplnit. Ale sám je k tomu skeptický. "Kdybych byl nezávislý odborník a byl bych o to požádán, nevstoupím tam ani za milion. Domnívám se, že ti lidé odcházejí proto, že zadání pro ně není přesvědčivé. Ale to je jen moje domněnka," dodal Uhde.

Část členů komise však tvrdí, že takový problém nenastal. "Neměl jsem z toho zadání vůbec pocit nejasnosti," vyjádřil se Cameron. "Možná, že v příštích dnech bude mít kolega Uhde příležitost vyjádřit se k této věci mnohem zásadněji. Víc nebudu prozrazovat. Až se toho dozvíte více, tak mou poznámku pochopíte," reagoval Volek s tím, že komise by "v celé kauze mohla hrát podstatnější roli".

Existencí panelu se má opět zabývat Rada ČT

Proti výroku se později ozval Petr Dvořák. Právě kvůli němu sepsal rovnou dopis radním.

"Vzhledem k aktuálním mediálním výrokům předsedy Rady ČT, který nyní status komise expertů zásadně zpochybňuje a předem devalvuje jeho výstupy, cítím povinnost požádat vás o utvrzení, že navržený postup nadále považujete za správný a relevantní," žádá Dvořák radní, aby mu potvrdili, zda má, či nikoliv ustoupit ze záměru nechat situaci ve zpravodajství posoudit panelem. Tento záměr se už na radě projednával, a to v listopadu.

O 11. prosinci hovořil nedávno ředitel ČT jako o termínu, do kterého by chtěl mít o situaci ve zpravodajství jasno. To by si chtěl udělat na základě vyjádření panelu. Jeho členy nominovalo právě vedení ČT; návrhy Daniely Drtinové, která patří mezi zaměstnance nespokojené se situací ve zpravodajství, neprošly.

Nespokojenost uvnitř veřejnoprávní televize

Skupina třiadvaceti redaktorů ČT v říjnu upozornila, že podle nich dochází k ovlivňování objektivity zpravodajství uvnitř televize. Na Radu ČT se obrátili s podnětem, aby se zabývala možnou cenzurou a porušováním objektivity ze strany vedení (jeho znění najdete zde). Jako důvod uváděli zásahy ve prospěch prezidenta Miloše Zemana (více o podnětu čtěte zde).

ČT kontrovala peticí na podporu šéfa zpravodajství Zdeňka Šámala, kde 61 redaktorů uvádí, že jejich práci nikdo neovlivňuje. Dvořák nicméně uvedl, že případ nechá prověřit auditorem. Později oznámil založení pětičlenné komise, která má objektivitu zpravodajství posoudit (více zde).

Úkolem panelu je vyhodnotit, zda televize porušila zpravodajské principy v případech, které redaktoři vyjmenovali ve stížnosti Radě ČT.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.