Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Novinářka Schmidt opustila komisi pro posouzení objektivity zpráv ČT

  12:36aktualizováno  12:36
Z panelu odborníků, kteří mají pomoci s rozhřešením sporu v redakci zpravodajství ČT, odešla někdejší dopisovatelka dánského deníku Politiken Dana Schmidt. Vedlo ji k tomu náhlé onemocnění zad. Česká televize tvrdí, že náhradu za ni nehledá.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"Odstoupila jsem, protože mám velké problémy se zády. Nemohla jsem je předvídat, jinak bych svoji účast nepřislíbila," řekl iDNES.cz Schmidt, dánská novinářka českého původu, která je nyní v penzi, s deníkem Politiken ale stále externě spolupracuje.

Podle mluvčí České televize (ČT) Alžběty Plívové nikdo další z nominovaných zatím nedeklaroval, že by se nemohl účastnit jednání panelu. To se koná příští týden.

Expertní komise

Členy komise jsou:

  • šéfka etické komise Syndikátu novinářů Barbora Osvaldová
  • zpravodaj BBC v Česku Rob Cameron
  • prorektor Univerzity Karlovy Michal Šobr
  • sociolog a mediální teoretik Jaromír Volek z Masarykovy univerzity
  • redaktorka českého původu Dana Schmidt z dánského deníku Politiken

Podle Plívové se na počtu členů nic nemění. Panel zůstává pětičlenný. "Místo pro paní Schmidt je i nadále vyhrazeno pro ni a pro případ, že by jí zdravotní stav nakonec účast umožnil," uvedla.

Podle serveru iHNed.cz, který na odstoupení dánské novinářky upozornil, navrhovali redaktoři stojící za stížností Radě ČT nahradit Schmidt novinářem Erikem Bestem. Tento požadavek však ředitel ČT Petr Dvořák odmítl.

"Váš návrh pan generální ředitel bohužel nemůže přijmout z jediného principiálního důvodu. Skupina má povahu expertní, jejím cílem je tedy posoudit váš podnět objektivně a nezávisle. Vzešla proto z iniciativy generálního ředitele, jehož odpovědností je situaci co nejlépe vyřešit," cituje z odpovědi manažera Dvořákovy kanceláře Víta Koláře server.

Redaktoři si stěžují na prozemanovské zásahy a cenzuru

Na nesrovnalosti ve zpravodajství televize upozornila skupina třiadvaceti redaktorů ČT v říjnu. Na Radu ČT se obrátili s podnětem, aby se zabývala možnou cenzurou a porušováním objektivity ze strany vedení. Jako důvod uváděli zásahy ve prospěch prezidenta Miloše Zemana (více o podnětu čtěte zde).

ČT kontrovala peticí na podporu šéfa zpravodajství Zdeňka Šámala, kde 61 redaktorů uvádí, že jejich práci nikdo neovlivňuje. Dvořák nicméně uvedl, že případ nechá prověřit auditorem. Později oznámil založení pětičlenné komise, která má objektivitu zpravodajství posoudit (více zde).

Tým ustavil ve středu 20. listopadu. Tvoří ho odborníci z mediálního sektoru, například šéfka etické komise Syndikátu novinářů Barbora Osvaldová či prorektor Univerzity Karlovy Michal Šobr. Sejít by se nejspíš měl jen jednou, a to 4. prosince. Jeho úkolem je vyhodnotit, zda televize porušila zpravodajské principy v případech, které redaktoři vyjmenovali ve stížnosti Radě ČT (její text najdete zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.