Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČEŠI A PSI: Místo boudy zlatá klec. K mání jsou psí dorty i kabáty z tvídu

Seriál   8:00aktualizováno  8:00
Luxusní kabát za deset tisíc korun ušitý podle londýnských módních trendů, vypiplaný bezlepkový narozeninový dort i terapie pro psy, kteří upadli do deprese. Nad některými výrobky či službami určenými pro zvířecí mazlíčky nechovatelé kroutí hlavou.

I v obchodech s potřebami pro chovatele přibývá zákazníků, kteří si mohou a chtějí připlatit za kvalitu či exkluzivitu.

Díru na trhu našel před rokem například majitel e-shopu dogg.cz Patrik Šilhavý. „Chyběl tady obchodník, který by se zaměřoval na opravdovou psí módu. Takovou, která sleduje trendy i v té lidské. Snažíme se nabízet nadčasové, kvalitní a hlavně hezké zboží, ne takové, které je vyráběné v milionech kusů někde v Číně,“ přibližuje podnikatel.

Seriál Češi a psi

Mapujeme pozitivní i negativní souvislosti mimořádné obliby psů

U zboží z britské manufaktury vychvaluje materiály i střihy. „Třeba svetr z ovčí vlny, který psa hřeje, ale zvíře se pod ním nepotí. Pokud se pejsek v oděvu necítí dobře, má tendenci ho sundávat,“ vysvětluje Šilhavý.

Třebaže takový svetřík přijde skoro na dva tisíce korun, v nabídce není zdaleka nejdražší. Obojek tu lze pořídit za tři, tvídový kabát pro psa až za deset tisíc. „Cena zkrátka odráží ruční práci i to, že jde o zboží evropské produkce,“ vysvětluje obchodník.

Ve psím butiku v pražských Křeslicích jsou zase k dostání psí parfémy, pyžama či čepice. „Překvapilo mě, kolik jsme za poslední tři roky prodali ponožek a botiček,“ přibližuje majitelka butiku Jana Militká.

Zákazníci vybíráním správného outfitu stráví klidně dvě tři hodiny. „Chodí hlavně mladé slečny, které si štěňátko chtějí užít se vší parádou a rozmazlovat ho, a taky dospělí, kteří pejsky mají víceméně jako děti,“ dodává.

Vyrábí se i outdoorové vybavení pro psy zapálených sportovců - boty do terénu s protiskluzovou podrážkou, pláštěnky.

Narozeninový dort z jehněčího či jater

„Konfekčnímu zboží“ se lze vyhnout i při nákupu žrádla. Kristýna Alexová z Olomouce spolu s matkou nedávno rozšířily psí salon o pekárnu.

„Pečeme psí pamlsky, sušenky, muffiny, přičemž velká část je z bezlepkové mouky, například špaldové. Nejde o nějakou rozmařilost, cílem bylo hlavně napomoci zdravějšímu způsobu odměňování - ne vždy je piškot nebo párek napíchaný sojou nejvhodnější,“ vysvětluje mladá spolumajitelka.

Fotogalerie

Psí dobroty jsou z kuřecího, hovězího či jehněčího masa, ale také jater či lososa. V receptech mají své místo i bylinky, mořské řasy a tvaroh se sýrem barvený zeleninovou šťávou.

„Snažíme se jít vždy tou zdravější cestou, žádné koření, sůl, cukr, konzervanty. Recepty vymýšlím sama. Vždy zkouším, zda novinka chutná a vyhovuje mým psům, kteří mají problémy se žaludkem a jsou tím pádem nároční strávníci,“ vysvětluje Alexová.

Jak říká, pamlsek musí nejen chutnat psovi, ale také lahodit oku jeho majitele.

“Nelze říct, který druh jde na odbyt nejvíc, každému pejskovi chutná něco jiného. Jeden třeba nemá rád ryby, jiný by se po nich utloukl. Velký zájem je i o dorty - někteří majitelé pejskovi pořádají i narozeninové oslavy,“ přibližuje.

I psi se trápí ve zlaté kleci

Zahrnout pejska luxusním zbožím a výběrovými dobrotami ovšem uspokojí hlavně jeho pána, zvíře nemusí být v dobrém rozpoložení.

Psí psycholog a veterinář Alexandr Skácel hovoří o „syndromu zlaté klece“, spojovaném spíše se znuděnými a rozmařilými partnerkami bohatých mužů. „Některé nejsou šťastné, ani když mají všechno, podobné je to u psů,“ říká.

Mezi jeho pacienty tak patří nejen psi, kteří zakusili trýznivé zacházení, ale i takoví, kteří od štěněte vyrůstali v dobrých rodinách.

„Nejběžnějším psím psychickým problémem je obecně stres, zatímco před dvaceti lety to byla agrese. Žijeme v přetechnizovaném, hlučném a uspěchaném světě a tohle se i na nich podepisuje, někdy také menší míra porozumění ze strany majitele,“ vyjmenovává Skácel.

Výrazně vzrostl zájem o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou zvířetem, a to kvůli změně občanského zákoníků. „Dříve majitel zvířete odpovídal za škodu pouze tehdy, když ji prokazatelně zavinil - například neuvázal psa, ten utekl a způsobil dopravní nehodu. Dnes platí tzv. objektivní odpovědnost, majitel je za škodu způsobenou zvířetem odpovědný vždy bez ohledu na to, zda ji zavinil nebo ne,“ vysvětlila mluvčí České pojišťovny Lucie Sáblíková.

Pokud je vystresovaný nebo skleslý pán, zvíře to vnímá a přenáší se to na něj. Luxusní pelíšek na tom nic nezmění.

Pojištěných psů je víc než koček

Nadstandardem v péči o zvířecího kamaráda zatím zůstává pojištění - pro případ zranění, nemoci i úhynu. V tuzemsku ho nabízejí tři pojišťovny.

„Zájem o tento typ pojištění v průběhu let mírně roste. Momentálně evidujeme tisíce smluv po celé zemi, přičemž si majitelé častěji pojišťují své psy než kočky - asi v osmdesáti procentech případů,“ řekla iDNES.cz mluvčí České pojišťovny Lucie Sáblíková.

Nejčastěji si psy a kočky pojišťují majitelé chovných stanic, pro které jsou zvířata zároveň investice. Není ovšem problém pojistit voříška. „Domácí mazlíčky si pojišťují majitelé zejména ve větších městech, kde jsou obvykle vyšší náklady na veterinární léčbu,“ doplnila mluvčí.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.