Pokud zařízení sledující trať nefunguje správně, může pustit na koleje soupravu, která tam nemá co dělat. Ilustrační foto

Pokud zařízení sledující trať nefunguje správně, může pustit na koleje soupravu, která tam nemá co dělat. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Zabezpečení železnice opět přehlédlo vlak, „zmizel“ z koleje v Hodoníně

  • 320
Drážní inspekce vyšetřuje další případ "zmizení" vlaku z trati. Na nádraží v Hodoníně hlásilo zařízení sledující koleje "volno" tam, kde ve skutečnosti stála souprava. K nehodě nedošlo. Podobná chyba stejného přístroje, ale v květnu stála život strojvedoucího v Moravanech.

Zařízení nezaznamenalo vlak ve stanici Hodonín v úterý. "Ano, je to tak, zařízení ESA 11 opět nevidělo vlak na trati," potvrdil náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

"Budeme to nyní prošetřovat," dodal Kučera s tím, že ve vlaku byli s největší pravděpodobností cestující, k nehodě ale nedošlo.

Křištálová lupa Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly vlak "zmizel" až po vystoupení cestujících. "Díky okamžité reakci lidí z Českých drah, kteří řídí železniční provoz, a díky jejich zvýšené pozornosti nedošlo a ani nemohlo dojít v žádném případě k ohrožení bezpečnosti cestujících ani zaměstnanců," zdůraznil. 

"České dráhy budou chtít od majitele zabezpečovacího zařízení zcela jistě odpověď na otázku, jak je možné, že zabezpečovací zařízení opět vyhodnotilo obsazenou kolej pod jejich vlakem jako volnou," dodal Kubala.

Narážel tak na květnovou nehodu v Moravanech na Pardubicku, při které zemřel strojvedoucí. Také tam zařízení ESA 11 nevidělo vlak na trati. - více o nehodě v Moravanech čtěte zde

Výrobce zabezpečovacího zařízení, firma AŽD, zastává stejné stanovisko jako u obdobných incidentů v Moravanech a Hulíně. "Trváme na tom, že ESA 11 funguje podle platných norem," řekla iDNES:cz mluvčí společnosti Eva Zídková. Dodala, že podle závěrů AŽD byl na trati stejně jako v Moravanech písek, otázkou však je, jak se tam dostal.

. on-line rozhovor s výrobcem zabezpečovacího systému

Zařízení ESA 11 je v osmdesáti stanicích z celkového počtu 950 nádraží. Zaznamenává pohyb vlaků a určuje, která cesta je volná.

Vyšetřování případu proti sobě postavilo ministerstvo dopravy a Drážní inspekci s Federací strojvůdců. Ministerstvo totiž z havárie viní písek na kolejích. Inspektoři a pracovníci dráhy to považují za neúplné zdůvodnění. - čtěte Ministerstvo viní ze srážky vlaků v Moravanech písek, čelí kritice

Vývoj sporů o určení viníka nehody směřuje k tomu, že zařízení ESA 11 neporušilo žádnou normu, protože předpisy se zajištěním proti "zmizení" vlaku kvůli odizolování koleje například pískem či listím nepočítaly.

Drážní inspekce proto vyzývá ke změně vnitřní logiky zabezpečovacího zařízení. To by nemělo hlásit kolej volnou hned při "zmizení" vlaku z jednoho úseku, ale jen tehdy, pokud by se vlak "objevil" na úseku sousedním - jinými slovy, pokud by mělo ověřeno, že se skutečně pohybuje.

. on-line rozhovor s pracovníkem drážní inspekce

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video