"Platné normativy na staniční zabezpečovací zařízení vůbec nepočítaly s tím, že by mohlo dojít k podpískování celého vlaku. Odborníci znají první případ až z Moravan," rozvinul vysvětlení Chrdle.
K odizolování vlaku od kolejnice a přerušení bezpečnostního elektrického obvodu došlo kvůli zaseklému pískovači - zařízení, které vlaky používají ke zlepšení adheze. Zabezpečovací zařízení ESA 11 následně kolej vyhodnotilo jako volnou a pustilo na ni lokomotivu, která do vlaku narazila. Její strojvedoucí zahynul.
Drážní inspekce viděla vinu i na straně vnitřní logiky zabezpečovacího zařízení, které podle inspektorů nemělo znenadání uvolněnou kolej hlásit jako bezpečnou pro další vlak.
odpovědi zdeňka chrdleho čtěte zde |
"Chování stavědla ESA 11 je v souladu s evropskou legislativou a stejně se chovají i jiné systémy, jak v Česku, tak i v Evropě. Situaci s podpískováním vlaku by i jiné systémy vyhodnotily stejně," tvrdí ale Chrdle to, že by podobně jednala i jiná zabezpečovací zařízení.
Chrdle také je přesvědčen o tom, že jeho názor podporují "opravdoví odborníci u nás i v zahraničí". Prokázat to podle něj mohou experti na českých i zahraničních vysokých školách, což prý může doložit.
Jde spíš o konkurenční boj, řekl ředitel
A soudí, že celý případ může mít pozadí obyčejného konkurenčního boje. "Myslím si, že více než o bezpečnost jde o medializaci a konkurenční boj s cílem poškodit naši firmu v zahraničí," odepsal jednomu ze čtenářů.
Ujistil také vlakové pasažéry, že jeho společnost na nápravě pracuje. "V současné době jsou doporučena opatření, která směřují jednak k hnacím vozidlům, jednak ke staničním zabezpečovacím systémům obecně. Programově je možno tuto funkcionalitu doplnit a máme ji samozřejmě připravenu," napsal.
Upozornil však, že potřebné úpravy legislativy a norem pro zabezpečovací zařízení bude třeba prodiskutovat nejen na české, ale také na evropské úrovni.