Bezpečnostní komise zkoumala okolnosti železničního neštěstí v Moravanech na Pardubicku z 19. května. Nehodu nepřežil strojvůdce lokomotivy ČD Cargo, která narazila do stojícího osobního vlaku. V něm se lehce zranili tři lidé. - více o železničním neštěstí v Moravanech čtěte zde
Závěr, který nicméně není oficiálním výsledkem vyšetřování - ten sdělí Drážní inspekce ve čtvrtek - zní: "K nehodě došlo v důsledku ztráty součinnosti mezi vozidlem a tratí. (...) Bezprostřední příčinou ztráty této součinnosti bylo nadměrné množství písku na kolejnici, který vytvořil izolaci mezi kolejnicí a koly vlaku. Tím došlo k následnému uvolnění vlakové cesty pro další vlak."
Pískovací zařízení, která pomáhají vlakům brzdit, proto podle zprávy ministerstva budou přísněji kontrolována a u starších lokomotiv "ztlumena", aby nedávkovala písku příliš mnoho. Zároveň úpravy čekají i zabezpečovací systém ESA 11, který vlaky v Moravanech na stejnou kolej poslal.
O ničem nevíme, diví se Drážní inspekce
Federace strojvůdců a Drážní inspekce se ale aktivitě ministerstva diví. Právě inspekce totiž na zítřek chystá vlastní tiskovou konferenci, na které oznámí výsledky vyšetřování nehody.
"Oficiálně jsme o žádné tiskové konferenci ministerstva dopravy nevěděli, nikdo nás na ni nezval ani nás o ní neinformoval," řekl iDNES.cz náměstek ředitele Drážní inspekce Jan Kučera. "Komise by přece měla mít závěry šetření, aby mohla rozhodnout o opatřeních. Po nás žádné závěry nikdo nechtěl. Co kdyby se ukázaly ještě jiné nedostatky?" položil řečnickou otázku.
Mluvčí ministerstva Hanzelka právo inspekce na vyšetření a označení příčin nehody nezpochybňuje. Ale návrhy bezpečnostních opatření podle zveřejněné tiskové zprávy vyplývají poměrně jednoznačně z písku na kolejích, což překvapilo Federaci strojvůdců. Ta měla v ministerské komisi zastoupení.
Strojvůdci: Zprávu vydali bez našeho podpisu
"Považujeme tu zprávu za předčasnou, protože se domníváme, že svolávat tiskovou konferenci před vyjádřením Drážní inspekce je poněkud nestandardní. Závěr komise je sice téměř finalizovaný, ale zatím je třeba bez našeho podpisu," sdělil iDNES.cz mluvčí strojvůdců Libor Poláček.
Zprávu hodnotí jako poměrně jednostrannou. "Hodně se otáčí k problematice pískování. My jsme přesvědčeni, že podobné problémy by mohly nastat, kdyby se vysypal na koleje třeba nějaký substrát nebo hnojivo z polí. Ztráta součinnosti by mohla nastat i třeba kvůli listí či námraze," vysvětlil.
"Přestože jsme byli upozorňováni, že pravděpodobnost podobné situace je jedna k miliardě, tak se podobný problém stal 29. srpna znovu, ale to se nikomu nic nestalo," připomněl Poláček, že podobný incident nebyl v poslední době zcela ojedinělý.
"Kontrolní systém a pískování fungují zároveň už padesát let a toto je naprosto nový fenomén," varuje ale před přehnanými obavami Hanzelka.