Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Strojvůdce přiznal, že vlak jel dvakrát rychleji. Hlídá ho policie

  10:15aktualizováno  21:17
Jeden ze strojvůdců vlaku, který ve středu vykolejil ve Španělsku, záhy po nehodě připustil, že stroj jel příliš rychle. Údajně až dvakrát více, než v problematické zatáčce stanovuje povolená rychlost. Při nehodě zemřelo nejméně 80 lidí. Soud nařídil uvalit na strojvůdce vazbu. Provozovatel vlaku uvedl, že souprava byla ve vynikajícím technickém stavu.

"Doufám, že nejsou mrtví, protože to by bylo na moji zodpovědnost," volal podle španělského listu El País jeden ze strojvůdců vlaku Alvia těsně po nehodě do vysílačky spojené s nedalekou železniční stanicí.

Tragédie v Galicii

V té chvíli ještě Francisco José Garzon Amo netušil, že je na místě jednoho z největších vlakových neštěstí ve španělské historii. Lehce poraněného strojvůdce hlídá policie v nemocnici, informovala agentura Reuters. Galicijský soud také policii nařídil uvalit na muže vazbu a vyslechnout ho.

Podle BBC je strojvůdci 54 let, ve společnosti provozující vlak pracoval více než třicet let. "Více než rok obsluhoval vlak na této trati," uvedl Julio Gomez Pomar ze společnosti Renfe.

Vlak byl podle provozovatele v perfektním stavu

Podle něj vlak neměl žádné technické potíže, dokonce ráno před nehodou prošel prohlídkou. "Tyhle vlaky procházejí prohlídkou každých 7 500 kilometrů... jeho servisní záznam byl dokonalý," dodal mluvčí. 

Příčiny nehody nejsou dosud jasné, čeká se na analýzu černých skříněk poničeného stroje, který španělské dráhy poslaly na trať v roce 2006. Vlak však podle všeho jel příliš rychle, což potvrdil i strojvůdce v onom telefonátu z nehody.

"Jel jsem stodevadesátkou a vlak vykolejil," přiznal do telefonu. Pak uvedl, že rychlost možná byla něco mezi 180 až 200 kilometry v hodině. I kdyby byla nižší, vlak do problematického ostrého traťového oblouku vjel více než dvakrát rychleji, než povoluje stanovená rychlost. Vlaky mají povinnost v této oblasti zpomalit na 80 kilometrů v hodině.

Nebezpečná zatáčka

Po tragédii pak podle svědků zmateně stál mezi troskami soupravy a mrtvými těly. "Vykolejil jsem, co budu dělat? Co budu dělat?" opakoval donekonečna, píše celostátní deník El Mundo.

Zatím není známo, zda nadměrnou rychlost způsobila technická porucha vlaku, nebo lidská chyba. Strojvůdce to nevysvětlil. Zatáčka Grandeira je však mezi zaměstnanci drah proslulá jako velmi obtížná. Nachází se zhruba tři kilometry od nádraží v Santiagu a je jednou z nejostřejších na trati. Rychlost je zde proto omezena na 80 kilometrů v hodině.

Záchranáři stále pátrají po přeživších

Nehoda na trati Madrid - Ferrol si ve středu krátce před devátou hodinou večer vyžádala nejméně 80 obětí. A záchranáři v troskách poničených vagonů stále pátrají po dalších zraněných a mrtvých. Krátce po nehodě na pomoc přispěchala i řada místních. Začali rozbíjet okna vlaku a vyprošťovat ven zraněné. Další nosili přikrývky, které pokládali na mrtvá těla ležící podél soupravy.

Fotogalerie

Zdemolované vagony povalené na trati postupně zdvihá mohutný jeřáb. Nejhůře zasažen byl podle tamních médií restaurační vagon, který se při nehodě vymrštil do výšky a odlétl 15 metrů daleko.

Většina z více než 220 pasažérů mířila do severošpanělského Santiaga de Compostela, slavného poutního místa. Zda mezi obětmi či zraněnými byli i Češi, nemá dosud české ministerstvo zahraničí žádné informace.

Na místo neštěstí dorazil španělský premiér

Podle úřadů byli již všichni zranění identifikováni, známa jsou také jména většiny z 80 mrtvých, národnost však nikoli. Předběžné zprávy hovoří o tom, že je mezi oběťmi několik Američanů a nejméně jeden Brit.

Podle aktuálních informací galicijské regionální vlády po nehodě lékaři ošetřovali na 178 lidí. Momentálně 95 z nich zůstává i nadále hospitalizováno v místní nemocnici. Mezi nimi je i jeden ze dvou řidičů soupravy. Jeho kolegu začali již policisté vyšetřovat. V kritickém stavu je 36 cestujících, včetně 4 dětí (více o nehodě zde).

Na místo nehody dorazil před polednem španělský premiér Mariano Rajoy a navštívil tamní nemocnici, kam záchranáři převezli většinu raněných. "Nebudete sami," vzkázal viditelně dojatý Rajoy, rodák ze Santiaga de Compostela, rodinám obětí.

Poděkoval také místním lidem, kteří ve velkém pomáhali zachraňovat zraněné a stáli fronty v nemocnicích, aby mohli darovat nedostávající se krev. "Díky všem, je to velmi posilující," řekl. Na místo tragédie vyrazil rovněž král Juan Carlos.

Španělský premiér při své čtvrteční návštěvě místa neštěstí oznámil, že vyhlásí třídenní celostátní smutek za oběti havárií. Pro autonomní společenství Galicie vyhlásil šéf tamní regionální vlády Alberto Nuňez Feijoo smutek o čtyři dny delší.

Záběry těsně po vykolejení vlaku


Santiago de Compostela

Santiago de Compostela

Autoři: ,


ZPRÁVY: Exministr vnitra Hradílek ukončil hladovku. Donutila ho rodina



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Jednání o německé vládě krachlo, země nejspíš míří k předčasným volbám

Kancléřka Angela Merkelová po jednání v Berlíně o nové německé vládní koalici....

Rozhovory o nové německé vládě v noci na pondělí ztroskotaly. Více než čtyřtýdenní vyjednávání s konzervativní unií...

TÝDEN OBRAZEM: Ledová říje, šíitský smutek a vypálená vesnice

Účastník v pořadí čtvrtého Festivalu hrdinů, který se konal ve francouzském...

V Marseille se již tradičně sešli fanoušci komiksů. V Edinburghu umělci vystavovali sochy vytesané do ledu. A v Bonnu...

Historik: V Rusku dnes nejde legálně téměř nic. Bez korupce ani podnikat

Ruský historik Alexej N. Kelin zastupuje v české vládní radě pro národnostní...

V dnešním Rusku se dá všechno koupit a prodat, legální cestou ale nejde téměř nic, to hned přijdou problémy, říká...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.