Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Španělsku vykolejil vlak, zemřelo nejméně 78 lidí

  22:02aktualizováno  25. července 10:52
Při středeční železniční nehodě ve Španělsku zahynulo nejméně 78 lidí a smutná bilance stále narůstá. Dalších 140 osob bylo zraněno. Podle prvních hypotéz nehodu způsobila příliš velká rychlost, kterou souprava rychlovlaku vjela do zatáčky u města Santiago de Compostela.

Prvotní odhady hovořily o dvacítce obětí. Aktuální počet životů, které si vyžádalo vykolejení vlaku Alvia u hlavního města autonomního společenství Galicie, se však nyní podle tamních médií vyšplhal až na 78. Alvia představuje jeden z nejrychlejších typů strojů na španělské železnici. 

Tragédie v Galicii

Záchranáři našli 73 mrtvých v troskách soupravy, čtyři další cestující zemřeli po převozu do nemocnice. Informovaly o tom úřady autonomní oblasti Galicie. Zprávu o navýšení smutné bilance na 78 obětí přinesla španělská média ve čtvrtek dopoledne. Žádné další podrobnosti o úmrtí poslední z obětí nejsou známy. Minimálně dalších 140 lidí utrpělo zranění, stav dvacítky z nich je kritický.

Španělské ministerstvo vnitra již vyloučilo, že by se jednalo o teroristický útok. Na místo neštěstí míří španělský premiér Mariano Rajoy.

České ministerstvo zahraničních věcí zatím podle mluvčí Johany Grohové nemá informaci, že by mezi oběťmi vlakového neštěstí byli čeští občané. Dosud ovšem nejsou zdaleka identifikovány všechny oběti. Ministerstvo případ pečlivě sleduje. 

Vagony jsou roztrhané na kusy, některé začaly hořet

Státní železniční společnosti Renfe uvedla, že vlak přepravoval 238 pasažérů na trase z Madridu do města Ferrol na severozápadě země. Španělský deník El País však píše o 222 cestujících a 4 členech posádky. Souprava vykolejila kolem 21:00 SELČ, když projížděla zatáčkou poblíž města Santiago de Compostela. Do známého poutního města se právě sjížděli lidé na tradiční oslavy dne Galicie. Slavnost úřady po nehodě zrušily.

Fotogalerie

Nehoda vlakovou soupravu o osmi vagonech zcela zdemolovala. "Jeden vagon je roztrhaný na kusy a mrtvá těla leží na kolejích," sdělil regionální šéf Galicie Alberto Nuňez Feijooc agentuře AFP. Situaci na místě nehody přirovnal ke "scénám z pekla".

Reportéři španělského deníku El País z místa neštěstí hlásí, že se čtyři vagony po nehodě převrátily, některé začaly hořet. Další z vagonů leží odmrštěný 15 metrů od trati. Na místě nyní zasahují desítky záchranářů a hasičů.

Na záběrech španělské televize TVE jsou vidět těla obětí přikrytá pokrývkami, které leží vedle hořících vagonů, zatímco se hasiči pokoušejí dostat do těžko přístupných prostor deformovaných částí vlaku.

Nemocnice v Santiagu de Compostela, která přijímá zraněné, naléhavě požádala dárce o krev, která se jí nedostává.

Vagony létaly vzduchem, popisují svědci

Jedna z cestujících popsala vykolejení vlaku následovně: "Cítila jsem, jak vlak opouští koleje, pak už si jenom pamatuji, že jsem ležela na zemi a byla jsem obklopena mrtvými," vypověděla žena, která z nehody vyvázla jen s lehčím zraněním.

Druhá nejhorší nehoda v Evropě

Středeční železniční nehoda ve Španělsku je druhým nejtragičtějším vlakovým neštěstím v Evropě za posledních dvacet let.

Více obětí, 101, si vyžádala jen nehoda německého rychlovlaku u města Eschede v červnu 1998. Kvůli technické závadě na jednom z kol vlak vykolejil a narazil do podpěry silničního mostu, který se následně zřítil.

Další tragická vlaková nehoda se odehrála v Černé Hoře. V roce 2006 u obce Bioce asi deset kilometrů severně od Podgorice vykolejil osobní vlak po výjezdu z tunelu. Souprava se zřítila do rokle, kterou protéká řeka Morača. Zemřelo 47 lidí, přes 200 utrpělo zranění.

ČTK

Svědek události popsal rozhlasové stanici Radio Galega, že slyšel mohutnou explozi a viděl, jak se jeden z vagonů u konce soupravy vymrštil a odlétl několik metrů. Další lidé pak bezprostředně po nehodě začali zveřejňovat fotografie z místa nehody na sociální síti Twitter.

"Všechno se to seběhlo hrozně rychle. Vagony se najednou začaly skládat na sebe. Hodně lidí to přimáčklo k podlaze. Snažili jsme se tam odsud dostat. Pak jsme si uvědomili, že vlak hoří. Já byl ve druhém vagonu... viděl jsem mrtvoly," popsal sekundy po nehodě Richardo Montesco.

Rychlovlak Alvia na trati podle španělských médií běžně dosahuje rychlosti až 250 kilometrů v hodině. V oblasti u Santiaga de Compostela ovšem musí jet omezenou rychlostí kvůli řadě zatáček na trati.

Podle nepotvrzené informace deníku ABC ale souprava vjela do zatáčky dvojnásobnou rychlostí, než jaká je na tomto úseku trati povolená. El País píše o tom, že se vlak v místě nehody řítil rychlostí 190 kilometrů za hodinu. Také další španělská média poukazují na údajnou příliš velkou rychlost vlaku jako na "převládající hypotézu" o příčině nehody.

Inženýr ze španělské státní společnosti Adif, která vysokorychlostní železnice buduje a spravuje, však argumentuje, že na vině nemůže být rozhodně jen vysoká rychlost. Pro El País uvedl, že se domnívá, že se musela vyskytnout nějaká závada na trati nebo přímo na soupravě.

Španělský list připomíná, že trať v nedávné době prošla rozsáhlou rekonstrukcí. Modernizace se však podle deníku vyhnula systému signalizace.

Tragickou nehodu vlaku si před několika dny zažila také sousední Francie. Tam vykolejil vlak přímo na nádraží ve městě Bretigny-sur-Orge. Zemřelo šest lidí (více o nehodě čtěte zde).

Santiago de Compostela, Španělsko

Santiago de Compostela, Španělsko

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.