S kanónem na komára aneb Goebbels 21. století by přece jen měl radost

  8:29
Poznámky ke kuriózní polemice s návštěvní knihou v Schieleho centru: Zažil jsem v kritické branži už lecjakou polemiku, ale že by někdo po dvouřádkovém diváckém výkřiku v návštěvní knize mimopražské galerie, který si přečte maximálně několik stovek či snad tisícovka lidí, pálil z Prahy padesátinásobně velkou houfnicí článku v našem nejčtenějším deníku (Josef Chuchma: Čínský sen v Českém Krumlově, podkapitolka Goebbels by neměl radost, MF DNES 22. srpna), to tu ještě nebylo.

Just: Byl jsem šokován patetickou apoteózou dvou filozofů (Marxe a Engelse) a tří masových vrahů (Lenina, Stalina a Maa). | foto: Josef Chuchma, Kavárna

Chuchmu rozčílil můj výrok, že z umění oficiálního, prorežimního čínského výtvarníka Yonghua Tiana by "měl radost s. Goebbels" a poté, co mě čtenářům představil  - jako by to s Yonghua Tianem  nějak souviselo - jako "šumavského patriota", obvinil mě z "fatálního" (vida, módní slovíčko) omylu. Dílo mě prý dohnalo "bezmála k nepříčetnosti, potažmo ke značně zkratkovitým závěrům".

. Recenzi Josefa Chuchmy čtěte zde

Článek Josefa Chuchmy Čínský sen v Českém Krumlově, na který Vladimír Just reaguje, čtěte zde.

Vyčítat záměrně vyhrocenému zápisu v návštěvnické knize "zkratkovitost" je asi stejně chytré jako vyčítat vědecké studii přílišnou délku: do návštěvní knihy obvykle nepíšeme strukturované eseje, ale letmo - zkratkovitě - formulované dojmy.

Ohromen a oslněn
Ty mé byly asi následující: nejprve jsem byl ohromen a oslněn efektními digitálními tisky a designérskou precizností počítačové animace s rudými prapory a uniformními masami zbavenými lidské identity, tím paprskovitě rozbíhavým ohňostrojem postav v podobě rudých, žlutých a šedavých rachejtlí a jejich geometricky se přeskupujících siločar.

Taková vojensky dokonalá, spartakiádní krása, jež mi vždycky připomínala pouťovou estetiku krasohledu: hle, ono se to tak nádherně přeskupilo, a pokaždé jinak, ó to je nádhera!

Při podrobnějším pohledu jsem byl už mírně šokován megalomanskou oslavou olympijského stadionu, čínské revoluce a jejího velkého kormidelníka, zejména pak patetickou apoteózou dvou filozofů (Marxe a Engelse) a tří masových vrahů (Lenina, Stalina a Maa).

Mimochodem - srovnáte-li třeba mnohoznačného, zlověstně zeleného pop-artového Warholova Maa, vyrobeného rovněž zdánlivě průmyslově sériovou technologií, s Mao Ce-tungem Tianovým, pocítíte propastný rozdíl mezi nápadem a manýrou, mezi znepokojující kreativitou vlastní volby a usměrňující státní šablonou, mezi různočtením a jednoznačnou tendenčností předzjednané agitace.

Na chvíli jsem si, možná stejně povrchně jako Chuchma, myslel, že to ten čínský výtvarník snad ani všechno nemůže myslet úplně vážně a že je chyba v mém příliš doslovném čtení: co když ten revoluční patos, ty počítačově naklonované masy jednoho a téhož jeho autorského já, jsou  kreativním plodem skryté ironické hry s identitou či s její absencí, jakož i s posvátnou ikonografií revoluce?

. Slova, slova, slova čili poznámky k replice Vladimíra Justa

Reakci Josefa Chuchmy na článek Vladimíra Justa čtěte zde.

Jenže pak (mj. i po prostudování oficiálního životopisu prominentního umělce a po opakované prohlídce jeho děl) mi došlo, že se tu pokouším v podobě ironie vpašovat zvnějška do struktury díla - snad abych si je nějak "zlidštil" a přiblížil středoevropskému vnímání - něco cizorodého, že když vidím v těch lidských létajících raketách postav hravou obrazovou poezii, tak cpu, obrazně řečeno, okcidentálního Chagalla do Orientu: toto dílo přece zjevně chce být monumentální a také je monumentální. (Na rozdíl od skutečně podvratné, obrazově-kritické poezie a kreativity jiného čínského výtvarníka, Aj-waj-waje, jenž mě loni uchvátil na přehlídce Documenta).

"Daleko diferencovaněji i velkoryseji“
Pochopil jsem, že vidět v Yongua Tianovi za každou cenu hravou ironii je stejně pošetilé, jako vidět hravou ironii (či snad skryté kritické významy) ve velkolepých pohyblivých plátnech Leni Riefenstahlové, oslavujících v jiném médiu, ale s obdobně vrcholnou obrazově-estetickou a studenou suverenitou jinou totalitu a její olympiádu. Také k ní, milý pane Chuchmo, totalitní režim přistupoval "daleko diferencovaněji i velkoryseji" - jak shovívavě popisujete čínský přístup - než k jiným; také ona kreativně používala na oplátku k apoteóze režimu nejnovějších, na svou dobu revolučních technologií (dnes by byla nepochybně oslněna digitální technikou).

Proto jsem tehdy v Krumlově sedl a napsal ten zápis. Napsal bych jej kdykoli znovu. Kdybych však tušil, že cupování mých dvou řádek budete v MF DNES věnovat přes sto řádků vlastních, možná bych strávil nad návštěvní knihou v poloprázdné galerii aspoň dvě další hodiny, abych připsal ke svému výkřiku zhruba totéž, co jsem napsal teď. Snad jen s dodatkem, že rozpoznávat ideologii pod lesklým povrchem díla není jeho ideologickým čtením (jak mně mylně přisuzujete). Platí spíš pravý opak: číst pod povrchem díla jeho ideologičnost,  služebnost, objednávku a mechanickou manýru není ideologickým, nýbrž - řekl bych - povinně kritickým přístupem k umění.

Ostatně bezděčně kritickým komentářem expozice Yonghua Tiana je v tom samém Schieleho centru znamenitá výstava fotografií Jindřicha Štreita Tváře za zdí, kterou jste, s dovolením, "fatálně" nepochopil zase Vy a poněkud nespravedlivě ji označil v kontextu dosavadního rozsáhlého autorova díla za "vůbec nejslabší". 

Přitom Štreitův dokumentární pohled "za zeď", tj. za policejní fasádu čínského "hospodářského zázraku", do autentických tváří, očí, obranných, ustrašených i frajerských gest, autostylizací "lidí za zdí" a jejich neutěšeného životního prostředí, tento věcný, nehodnotící, pouze konstatující černobílý pohled přesně doplňuje to, co Tianovo reklamně lesklé agitační středisko 21. století postrádá: Štreit heideggerovsky odkrývá realitu přesně v těch polohách, kde ji nánosy ideologických a estetických interpretací zcela ukryly zrakům světa. Těmto zrakům (pokud chtějí vidět) ji otevírá.

Díky českokrumlovským galeristům za ten znamenitý nápad dvou pohledů na soudobou Čínu, který je ne snad pouhým mechanickým kontrastem, ale v původním slova smyslu originálním, obohacujícím a vzájemně se zhodnocujícím kontrapunktem  (= vícehlasem).

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Prodej domu
Prodej domu

Truhlářská, Holýšov, okres Plzeň-jih
4 490 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...