Slova, slova, slova čili Poznámky k replice Vladimíra Justa

  11:40
Nejprve je třeba zopakovat celý zápis, který Vladimír Just v Českém Krumlově do návštěvní knihy přičinil: "Výstava velmi připomíná nacistické umění, s. Goebbels by měl radost." Just jej v odpovědi již takto celý necituje, což je zkreslující. Jestli jsem s něčím polemizoval, pak s CELÝM tímto názorem, nikoliv pouze s jeho druhou polovinou; celý ten zápis totiž vyjadřuje něco jiného než jen jeho druhá polovina. Zamlčovat jeho druhou polovinu znamená zkreslovat výchozí materiál.

Yongua Tian. Laminátové plastiky | foto: Josef Chuchma, Kavárna

Nevím, čím je slovo fatální módní a kdo určuje jeho módnost, či nemódnost – podle jakých kritérií, na základě čeho. Píšu už nějaký ten pátek a vím, že slovo fatální zkrátka použiju, když usoudím, že použito být má. Jestli Vladimír Just má nějaké signály, že mezitím se slovo fatální stalo módním, tak jsem se zřejmě stal aktérem jakési módnosti.

Justova replika sugeruje, že jsem jeho zápisu věnoval většinu svého textu. Kdo na to má chuť a energii, nechť si, prosím, přečte moji původní recenzi - a posoudí sám. Zacitoval jsem Justův zápis v návštěvní knize. Pár řádek nato jsem o digitálních tiscích Číňana Yonghua Tiana napsal, že "technická preciznost a vůbec realizační důkladnost tu ruku v ruce kráčí s uvolněnou kreativitou a s něčím, co tuzemské diváky, kteří při svých kritických soudech více pracují s ideovými než estetickými kategoriemi, musí dohánět bezmála k nepříčetnosti, potažmo ke značně zkratkovitým závěrům…"

. Čtěte zde

Recenzi Josefa Chuchmy Čínský sen v Českém Krumlově čtěte zde.

Just ovšem v polemice vyvolává dojem, že jsem tahle slova psal právě a jen o něm. Druhá skutečně adresná zmínka o Justovi je v mém textu následující: "Právě z takových výtvorů, jakými jsou Tianovy digitální obrazy, by Goebbels neměl radost ani trochu – v tom se divák Just fatálně mýlí." V těch partiích recenze, kde jsem psal o Yonghua Tianovi, jsem se snažil formulovat specifičnost Číňanových děl i určité obecnější problémy vnímání soudobého umění. Just však vlastně tvrdí: toto vše je o mně! K tomu mohu poznamenat jediné: Ten, panečku, umí sám sebe postavit do středu věci!

Nemohu si pomoci: podepsaný zápis do návštěvní knihy na výstavě je zápis vědomě a dobrovolně veřejný, a jako takový je vydán všanc i veřejné kritice. Do návštěvních knih se pochopitelně vesměs píší "výkřiky", zkratkovité názory. Jsou tu však dvě důležitá ALE. První: i v návštěvních knihách se sem tam objeví delší a strukturovanější zápis, který tam divák, který má potřebu se vyjádřit, napíše; někdy to dokonce jsou velmi věcné poznámky. Druhé ALE: Just do zápisu v Krumlově neuvedl obvyklé "líbí – nelíbí", nýbrž použil pojmy, které v sobě nesou určité významy, mají své konotace a svoji závaznost; z odpovědnosti za jejich vypuštění se nelze vyvléknout poukazováním na "žánr" zápisu v návštěvní knize.

. Čtěte zde

Reakci Vladimíra Justa S kanónem na komára aneb Goebbels 21. století by přece jen měl radost čtěte zde.

"Při podrobnějším pohledu jsem byl už mírně šokován megalomanskou oslavou olympijského stadionu, čínské revoluce a jejího velkého kormidelníka, zejména pak patetickou apoteózou dvou filosofů (Marxe a Engelse) a tří masových vrahů (Lenina, Stalina a Maa)," píše Vladimír Just. Čtenář této polemiky má oproti "tradičním" polemikám na papíře výhodu přinejmenším v tomto: může se zde sám podívat na dané dílo a srovnat si svůj dojem, svoji analýzu s názorem polemizujícího. Pohleďme tedy na fotografii s oněmi pěti tvářemi a usuďme, zda jde ze strany Tiana o patetickou apoteózu Marxe, Engelse, Lenina, Stalina a Maa.

"…toto dílo přece zjevně chce být monumentální a také je monumentální," píše Just. Slovo monumentální zde pro něho zastupuje služebnost. To je z hlediska dějin umění argumentačně neudržitelná redukce. Monumentální tvorba je zkrátka tvorba svého druhu, nikoliv tvorba nutně oslavná. Ostatně například na pražské AVU existuje škola (dříve ateliér) monumentální tvorby…

Srovnávat Yongua Tiana a Leni Riefenstahlovou považuji právě za ten druh neplodnosti, o níž jsem psal v recenzi – takové paralely z mnoha důvodů nefungují. A jen pro připomenutí: Vladimír Just ani jednou nepopíše výstavu Tiana jako celek, tři její části (plastiky, prapory a simulaci tzv. informačního systému) slovem nezmíní, což je – opět – povážlivá redukce.

Ještě poznámku k fotografiím Jindřicha Štreita, k jeho souboru Tváře za zdí. Napsal jsem: "V kontextu autorova rozsáhlého díla se jedná o část z těch vůbec nejslabších." Just mi píše, že jsem ji "označil v kontextu dosavadního rozsáhlého autorova díla za ‚vůbec nejslabší‘". To však neznamená totéž, ve formulování se Just dopouští znepřesňujícího posunu.

Štreitův čínský cyklus skutečně řadím k těm jeho nejméně povedeným cyklům, není to však nějak osamoceně jeho cyklus vůbec nejslabší. V recenzi jsem se při veškeré stručnosti onoho soudu snažil vystihnout ten důvod neúspěchu v kontextu Štreitova díla. Právě to, co Just u Štreitových Tváří za zdí vidí, v nich podle mě vůbec není.

Řekl bych, že nejsem sám, kdo má na to tenhle názor. Předloni uspořádal fotograf a kunsthistorik Tomáš Pospěch reprezentativní knižní i výstavní výbor ze Štreitova díla; kritika se shodla, že lépe Štreita do té doby nikdo představil. Z Tváří za zdí (vznikly roku 2003) v něm není ani fotka. Stejně tak v portfoliu, které má autor na svých stránkách www.jindrichstreit.cz.

Autor: , Kavárna

Z politiky se vytrácí obsah, mluví do ní natřásající se tetky, říká Decroix

  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  11:55

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Zemřel bývalý šéf izraelské společnosti přátel ČR. Přežil Osvětim, skrýval se v Praze

4. května 2024  11:39

Ve věku 99 let zemřel někdejší předseda Izraelské společnosti přátel České republiky a jeden z...

Novodobí husaři. Polsko zná podobu F-35, budou bez červeno-bílé šachovnice

4. května 2024  11:07

V polských ozbrojených silách se zakrátko opět objeví husaři. Nikoliv však jako těžká kavalérie,...

Prokremelští motorkáři přijeli na hřbitov do Brna, chtějí až do Berlína

4. května 2024  8:57,  aktualizováno  10:42

Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...