Pavel Procházka, ředitel Ropidu, organizátora pražské hromadné dopravy

Šéf Ropidu Pavel Procházka
velikost textu:
vydáno 9.12.2009 11:00
Hostem iDNES.cz bude Pavel Procházka pověřený vedením Ropidu, organizátora pražské dopravy. Ptejte se ho na změny v hromadné dopravě, které čekají metropoli i okolí během příštího roku, na roli soukromých dopravců, na složítý systém pásem v Praze či na efektivitu přívozů.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. prosince 2009 do 11:15

OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se Vás dotázal na několik věcí. 1. Je pravda, že rozsah včera radou města schválených omezení provozu MHD byl požadován právě vaší organizací, zatímco město chtělo zachovat stávající jízdní řády? 2. Proč se nespoří finance spíše snížením velikosti "úřednického" aparátu Dopravního podniku? Nelíbí se mi, že opět úsporná opatření odneseme my, cestující. 3. Není lepší cestou k úsporám změna dopravce na autobusových linkách (nižší cena za výkon = shodná úspora)? Děkuji Tomáš Otava, Nové Město Tomáš Otava
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: 1. Objem výkonů musí odpovídat výši dotace. 2. Dopravní podnik snižuje postupně své náklady i za cenu obtížných a nepopulárních kroků. 3. Podle nově schválených smluv vstoupí také DP v autobusové dopravě v následujících letech do konkurenčního prostředí díky výběrovým řízením. Je ale třeba si uvědomit, že jediným kritériem nemůže být jen cena, ale také kvalita, nízkopodlažnost vozidel, atd. 9.12.2009 12:25
OTÁZKA: Zajímalo by mě, jak je možné, že v novinách bylo napsáno, že spoje na Barrandov a z Barrandova budou posíleny, ale já nic takového nepozoruji. Jezdím denně z Anděla tram 20 nebo 12 a intervaly se sice změnily, ale vlastně se vrátily k tomu, jak to bylo v červnu (po prázdninách proběhla změna také). Tramvaje jsou stále narvané k prasknutí a stále jezdí obě po 8 minutách. Jak je to tedy možné?A můžete být konkrétní u neefektivních linek?V sobotu odpoledne jsem jela z Říčan, jeden autobus vůbec nedorazil a do dalšího se nedalo vejít!!!!!Prosím o vyjádření ke všem bodům děkuji cestující
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Domnívám se, že nahrazení jednovozové 13 za dvouvozovou 4 v ranní špičce a zavedení linky 20 i v mimošpičkových obdobích do sídliště Barrandov posílením určitě je. K Říčanům se neumím vyjádřit bez konkrétních podkladů, ale je možné konkrétní údaje poslat e-mailem na naší adresu a pokud budou zjištěny nesrovnalosti, bude dopravce pokutován dle platného sazebníku pokut. 9.12.2009 12:28
OTÁZKA: Jinak přes všechny výhrady uznávám, že práce v městském podniku v současných podmínkách, které ztělesňuje vedení radnice a pan primátor, je šílená. Takže do jisté míry obdiv ke komukoliv, kdo to podvětšími politickými tlaky, než které byly za socialismu, vydrží. Jen se neshodneme ne koncepci. Zrovna v době šetření je systém páteřních linek náchylný k daleko větší nepřehlednosti, než systém současný. Spousta konečných, různé doby provozu, pásmové spoje, přestupy na nevhodných místech apod. Přece jen se přimlouvám za mírnější uplatňování německé metrolinkové doktríny :-). Martin Šubrt
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Právě jste dal asi celé koncepci název. Nicméně podle údajů, které máme k dispozici od našich zahraničních kolegů, je tento model velmi úspěšný a zaznamenal za dobu své existence v Hamburku, Mnichově i Berlíně značný nárůst počtu přepravených cestujících. I v našich podmínkách se ukazuje, že na již realizovaných linkách dle této "doktríny" dochází k velmi dynamickému nárůstu počtu pasažérů, a to zejména na tangenciálních trasách a v mimošpičkových obdobích. 9.12.2009 12:32
OTÁZKA: V dubnu se slibovalo, že systém MPV (monitorování polohy vozidel) má do konce roku zahrnout všechny dopravce. Už se vám podařilo vyřešit ten problém, aby přebíral i data od Dopravního podniku? Je pravda, že autobus, který se "nehlásí", je v systému zobrazován, jako by jel přesně? Arnošt
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Zahrnutí všech dopravců do systému MPV bude mít několikaměsíční skluz z technických důvodů. Až bude definitivně vyřešen tento problém, začneme pracovat na sbližování výměny dat s DP. U autobusu, který se nehlásí, je vždy příslušná poznámka, která tuto skutečnost uvádí. 9.12.2009 12:37
OTÁZKA: Dobrý den, kdy konečně půjde dobít Opencard pro příměstské linky na celý rok, nebo roční jízdenkou (pásmo 1 a výše)? Se stávajícími 90ti denními kupóny to nelze ... RC
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Roční kupón pro vnější pásma není součastí platného tarifu PID. 9.12.2009 12:39
OTÁZKA: Pane řediteli Procházku ,přečetl jsem si že chcete rušit nebo je úvaha o rušení souběžných spojů metra a tramvají,takovejch moc není ,může seříct že v ůseku nám Republiky Palmovka Vysočanská jede metro ,ale i tramvaj.Ano jede ,ale má to podstatnej háček,ta tarmajová doprava je zde dostanečně používaná,tramvaje nejzdej prázné ba naopak.V daném úseku jsou pouze dvě stanice metra a to Florenc a Vysočanská které maji Výtah ,stanice Vysočanská má toto zařízení jen vešmeru nám OSN . Tramvajová doprava v oblasti Karlína je hojně používaná a metro zde nestačí .Metro zde neumožnuje plné ožití pro spoustu lidí ,kterí se do metra nedostanou a ani nemá stejnej počet zastávak jako má tramvaj .To samé platí i pro linku 11 v úseku Muzeum Želivského ,i tato linka zde jde v souběhu s metrem,ale ani zde metro neumožnuje lidem postiženym se tam dostat ani tato linka není prázdá a je hojně používaná a naopak by balo potřeba ve špičce více spojů tak jako v Karlíně. Jirka
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: V několika minulých příspěvcích jsem konstatoval, že rušení souběhu tramvaj x metro není naší prioritou. V případě Vinohradské ulice je linka 11 jedinou, které zde jezdí, a tak ani neexistuje prostor pro rušení takového souběhu. Tramvajová doprava zajišťuje i místní vazby, takže je v tomto ohledu třeba postupovat velmi obezřetně. 9.12.2009 12:42
OTÁZKA: Odhaduji, že cca 40% cestujících v MHD jezdí zadarmo. Po 20.hodině i výrazně více. Máte nějaké řešení? toto
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Procento rozhodně neodpovídá skutečnosti. O systému kontrol v Praze i regionu jednáme s DP, který kontroly zajišťuje. 9.12.2009 12:44
OTÁZKA: Jak je možné, že jste opět odřezali Klíčov (Krocínku) od civilizace, vrfátili jsme se o pár pěkných let dozadu . Od té doby co nejezdí 134, neustále čekáme na zpožděnou 151. Co mají dělat staré babky, které se sotva dobelhají na zastávku, aby se dostaly do Letňan ? Buď čekají na 151, která je okružní cestou dopraví na jinou zastávku a nebo musí pěšky na 158. Zajímalo by mě, kdyby jste v této lokalitě bydlel, jestli byste tohle schválil, asi ne...! Možná ano ...vy přece hromadnou dopravou nejezdíte . S pozdravem nespokojená cestující. V. Baldrychová
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Četnost spojení na Krocínce plně odpovídá zjištěným obratům cestujících na zastávkách v této lokalitě. V přepravních špičkách došlo po zrušení linky 134 k posílení linky 151. 9.12.2009 12:46
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, jak se počítá doba jízdy autobusu - u některých linek se dá jezdit podle jízdního řádu snad jen když jede bus prázdný a nezastavuje. Počítá někdo s tím, že busy vozí žáky do škol a ono to přece jen chvilku zabere, než vystoupí 30 lidí a dalších 20 nastoupí (např. 186 zast. Českolipská)? jirouch007
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Tvorbu jízdních dob na jím provozovaných linkách zajišťuje Dopravní podnik. Standardně se provoz vyhodnocuje např. dnem bez jízdních řádů, pravidelným měřením a porovnáváním výstupů z řídících systémů. 9.12.2009 12:48
OTÁZKA: Dobrý den, copak Dopravní podnik v rámci svého oddělení dělat to, co dělá Ropid za draho? Ušetřily by se peníze... Jan
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Ropid zajišťuje činnosti, které se týkají systému PID, a které nemůže z titulu střetu zájmů zajišťovat jakýkoli dopravce. 9.12.2009 12:49
OTÁZKA: Ad turnikety v metru (i když to je možná dotaz na někoho z DP): nevěřím, že zvládnou návaly lidí např. na I.P.Pavlova (dle posledních průzkumů úplně nejvytíženější stanice metra) - často se tu sjedou dva vlaky a perón je plný k prasknutí, na to, aby se člověk dostal na eskalátor, je potřeba třeba i několik minut, ovšem to už dojíždí další vlaky. Petr K.
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Otázka zavedení turniketů je v současné době předmětem analýz. Tento aspekt je jedním z nejdůležitějších, na který je nutné se zaměřit. 9.12.2009 12:52
OTÁZKA: Dobrý den, bydlím v Praze 4 - Modřanech a velice citelně se mě dotkla změna tramvajových linek (vyřazení tramvaje č. 21). Tramvaje teď jezdí ve větších intervalech a jsou neskutečně plné. Zajímalo by mě, na základě čeho byl omezen tramvajový provoz do tak mohutně zalidněné lokality, když zde není jiná možnost spojení. (Posílení linky č.17 snad ani nezmiňujte, ta ničemu nepomáhá).Děkuji za odpověď. Vlaďka
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: V ranní špičce k žádnému omezení nedošlo. V Modřanech byla jednovozová linka č. 21 nahrazena jednovozovou linkou 17, provoz na lince 3 a původní dvouvozové 17 se nezměnil. 9.12.2009 12:54
OTÁZKA: Dobrý den, když se pořád mluví o rušení spojů, můžete mi prosím zodpovědět, kam se ti lidé vejdou? Mají tedy jezdit autem? Nejde snad radnici o podporu veřejné dopravy? Relativní cena jízdného je v Praze neskutečně drahá, služby, které se lidem za tuto cenu dostávají jsou ještě o dost smutnější. Problémem tedy asi je to, že s těmi penězi "někdo" neumí hospodařit nebo hospodaří hlavně sám na sebe, ale za cizí peníze, jak je u nás zvykem. Opravdu by nešlo lépe naplánovat rozvrh autobusů 114 a 193? Jezdí totiž pravidelně tak minutu po sobě, většinou spíš 1 vteřinu po sobě a pak 10-15 minut nic. Děkuji za odpověď. Jarka
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Rušení spojů je velmi zjednodušený výraz. Omezení se bude týkat neefektivních a nevyužitých spojů, resp. úseků, kde je provozován v souběhu autobus s kapacitní kolejovou dopravou. Vaší připomnku k linkám 114 a 193 předám k posouzení našim odborníkům. 9.12.2009 12:57
OTÁZKA: Dobrý den, neustále píšete o omezování souběžných linek přitom je v podstatě neustále zavádíte. Bydlím v Praze 9 - Čakovicích. Zde bude nyní jezdit linka 151,269 a dále třeba linka 202 má dle mého názoru zbytečnou trasu (ta se dá nahradit prodlouženou linkou 158). Neustále se mluví o velkých nákladech DP. Není ale v podstatě problém ve vaší organizaci, když zavádíte některé dle mého názoru nevyužívané spoje? Čakovice, Miškovice a Třeboradice lze přeci naprosto elegantně obsloužit linkou 195 a 140. Petr Král
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Děkuji za náměty, předám je k posouzení našim odborníkům. 9.12.2009 13:00
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, jestli plánujete propojení zastávek sídliště Levského se sídlištěm Libuše na Praze 4, případně posílení linky 117 ve večerních hodinách a o víkendu. Děkuji. Petra
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Spojení mezi uvedenými zastávkami zajišťuje linka 165, jejíž kapacita je dostatečná. 9.12.2009 13:01

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.