Pavel Procházka, ředitel Ropidu, organizátora pražské hromadné dopravy

Šéf Ropidu Pavel Procházka
velikost textu:
vydáno 9.12.2009 11:00
Hostem iDNES.cz bude Pavel Procházka pověřený vedením Ropidu, organizátora pražské dopravy. Ptejte se ho na změny v hromadné dopravě, které čekají metropoli i okolí během příštího roku, na roli soukromých dopravců, na složítý systém pásem v Praze či na efektivitu přívozů.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. prosince 2009 do 11:15

OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala jak jezdíte do práce - metrem, tramvají či busem? děkuji Lenka
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Ráno metrem, odpoledne tramvají - mám je raději. 9.12.2009 11:49
OTÁZKA: Tohle jde asi trochu mimo vás, ale mě hrozně štve, že metro A se nebude prodlužovat z Dejvické celkem logicky pod Evropskou přímo (nebo dejme tomu ještě přes ty Petřiny) na letiště, aby Praha měla konečně slušně připojené letiště jako jiné evropské metropole, místo toho ste dle mého názoru nelogicky stočí do Motola a dle nového územního plánu tam také skončí a metro se na letiště už nedostane. Co s tím může obyčejný člověk dělat? Kdo tyhle plány vymýšlí? Jakub Klímek
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Tohle je spíše dotaz na Útvar rozvoje města hl. m. Prahy. 9.12.2009 11:50
OTÁZKA: Znamenájí Vaše navrhované změny omezení tramvají v Sokolovské ulici? Jak se mají například lidé na vozíku dostat na Invalidovně či Křižíkově do metra, když tam není výtah. Tramvaj tam sem tam jede nízká, tak se to dá zvládnout, ale co eskalátor, na který se s voýíkem nesmí? Děkuji Tadeáš
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Nevzpomínám si, že bych někdy hovořil o omezování tramvají na Sokolovské třídě. Určitě bude provoz nízkopodlažních tramvají na Sokolovské zachován. 9.12.2009 11:51
OTÁZKA: Zdravim, zacinate uz do budoucna uvazovat o dopravni obsluznosti vznikajiciho Zapadniho mesta na kraji Stodulek? Egon
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Územní plán počítá s větví metra B do této oblasti. 9.12.2009 11:51
OTÁZKA: Dobrý den, proč my slušní lidé platíme horentní sumy za legitku roční,když v tramvaji je mnoho bezdomovcu a smradlavých lidí. Den co den a smrdí tam a legitku mít nemusí,když je revizor chytne bud se jich štítí anebo z nich stejně nic nevýmůže a slušné lidi to omezuje!Dále mě pak zajímá proč v tramvajích nechodí mnoho revizorů.Děkuji za odpovď Bětka
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Přepravní kontrolu vykonává Dopravní podnik hl. m. Prahy. Snažíme se společně najít model, jak zvýšit počet kontrol v Praze, ale i regionu. Nicméně je nutné si přiznat, že neexistuje žádné město, kterému by se tento problém podařilo vyřešit stoprocentně. 9.12.2009 11:54
OTÁZKA: Budu zlej, ale nedá mi to :-). Kolik let bude ještě Ropid pokračovat v „salámové metodě“ zavádění páteřních linek? Nemůžete to udělat najednou? Ušetřili bychom si spoustu času s dílčími změnami, tiskem map, letáků apod. Proč posíláte 16 na Kotlářku, když ji chcete za pár měsíců stejně zrušit? Zrušte ji a zaveďte tu 10 po 4 minutách, přičemž zrušte rovnou i tu 19, když už jste si jí předpřipravili na zrušení odklonem k Nádraží Strašnice. Pak zúčtujte konečně s 25, když už jí lidem postupně chytře znechucujete. Pak už to půjde snadno zatočit i s linkou 8, a když bude fakt málo peněz, proč se nezbavit i toho zmetku v podobě 6? Alespoň bude hned vidět, zda je správné mít 10 tramvajových linek a všude přestupy, nebo přece jen bylo něco pozitivního na původním systému... Martin Šubrt
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Nevěděl jsem, že jsou změny připraveny až takto do detailu. Nicméně děkuji za podněty, budeme je zvažovat. 9.12.2009 11:55
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, kdo rozhoduje o zařazení linek do PID. Proč některé příměstské linky jsou zařazeny a některé ne. Jsem z Neratovic a jízdenka do Prahy mě přijde na 28 Kč, přitom autobusy provozuje společnost VEOLIA Transport, jejíž linky jsou na jihu Prahy do PID začleněny. Kdyby i linky jedoucí do Neratovic byly v systému PID, jízdenka by stála 14 Kč, při zakoupení časového kuponu by moje náklady na dopravu klesly na 30%. Proto se ptám, kam se obrátit? Na ROPID? Na VEOLIA Transport, Obecní úřad Neratovice nebo na Krajský úřad? martannen
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Začleňování dalších linek do PID musí být na dohodě se Středočeským krajem, který provoz těchto linek na svém území financuje. Dalším subjektem, se kterým je nutné komunikovat jsou obce a města v regionu. Pokud nedojde ke shodě všech těchto stran, nelze k integraci přistoupit. 9.12.2009 11:58
OTÁZKA: Není vám na Ropidu trošku nemilé, že třeba do Miškovic jste za poslední dva roky poslali už čtvrtou linku autobusu? Bývala tam 158, pak se vám zalíbila 210, za chvilku 134 a nyní hle, už zase 158. Mají si v Letňanech kromě předpovědi počasí najmout i předpovídače zítřejší MHD? Ostatně ne že by k Teplárně Třeboradice jezdily davy, ale před 14 dny tam jezdila linka 166, dnes 151 a za 5 dní tam posíláte 269. Nebylo by fér změny tras linek dělat maximálně čtvrtletně? Vždyť se nedají nakreslit žádné déle platné mapy města... No jo no, osobní zkušenost :-). Prosím, prosím, změny s většími intervaly :-). Martin Šubrt
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Myslím, že Vám přání k četnosti změn mohu splnit. Na problematiku linek 134 a 158 jsem již odpovídal v předchozím příspěvku. 9.12.2009 12:00
OTÁZKA: Dobrý den, v Modřanech přibývají nové a nové paneláky. Tramvaje jsou nacpané. Sice se posílila 17tka, ale to je na nic. Proč se nemohla zavést nová linka? Třeba nějaká, která míří na Anděl? Johana
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Byla posílena linka s největším počtem přepravených cestujících - a to je 17. Rozmělňování přepravních směrů není v tuhle chvíli řešení, takže případné kapacitní problémy budeme řešit ve stávajícím linkovém vedení. 9.12.2009 12:01
OTÁZKA: Jakým způsobem a podle čeho byli vybíráni nynější dopravci v PID? Jak se vám dařilo celých těch 15 let se obejít bez transparentních výběrových řízení? Není divu, že se pak všude šušká, komu ti dopravci asi ty obálky nosili... Karel Nimbo
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Mohu Vás ujistit, že dopravci zejména na příměstských linkách byli vybíráni po konzultacích s tehdejšími plátci dotací - okresními úřady. Většinou se jednalo o využití stejného dopravce, který před tím zajišťoval dopravní obsluhu v rámci systému ČSAD. 9.12.2009 12:04
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, zda třeba vy sám jezdíte MHD. Projel jste se v poslední době v odpolední špičce třeba linkou 22 z I.P.Pavlova směrem na Národní třídu? Cestování touto linkou a nejen touto je dost nedůstojné, zajímalo by mě, jak hodlá ROPID řešit problémy přecpaných linek, které ještě navíc nejezdí ve slibovaných intervalech. Děkuji za odpověď Dana
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Linkou 22 jezdím skoro denně, takže situaci na ní znám velmi dobře. Vámi uvedený úsek je nejzatíženější v Praze a bohužel již do něj nelze vměstnat další soupravy. 9.12.2009 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, jak často jezdíte MHD a uvedte prosím konkrétní linky. Protože já po všech těch vašich změnách jezdím víc a víc jako našlapaný dobytek. Za lonský rok jste osekali např linku 24 několikrát, takže ted kolem 8h večer jezdí z centra směr Vršovice jeden narvaný vůz. Takže podle vás mám jet metrem na Náměstí Miru a tam čekat na narvanou 22, když 4 už po 8 nejezdí? Kolikrát jste jel narvanou 22 z centra přes Pavlák. Dál jezdím z Vokovic na Dejvickou tramvají. Zkuste si nastoupit po 8h ráno do tramaje kolem Červeného vrchu. Na dopravu Praha nemá, ale turnikety do metra za X miliard to je koncepční řešení? To budem všichni jezdit JEN metrem, ale jak se k němu doplazím jako sardinka? Hanka
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Jak jsem již psal, 22 používám skoro denně. Je třeba si uvědomit, že intervaly linek se stanovují na základě schválených standardů kvality obsaditelnosti, které mj. činí 70 osob/vůz tramvaje. A ty linka 24 splňuje ve všech úsecích trasy. 9.12.2009 12:08
OTÁZKA: Metrolinka č. 17 mi přijde jako dobrý nápad k alternativě přes přes přeplněný Kačerov a oproti ucpanému Barrandovu. Proč ale byla nabízená kapacita relace Modřany - Dvorce - centrum oproti původnímu stavu snížena o 1 vůz za interval. Pokud je nedostatek vozů, lze například zkrátit některé linky v koncových úsecích. Například na Lehovec, Radlice či Bílá Hora, kde je podle mého názoru doprava až příliš předimenzovaná. Pavel
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: To byl záměr celého řešení. V ranní špičce je počet vozů a tím i kapacita na celé modřanské trati shodná s předchozím stavem, od Národního divadla po Výstaviště je provoz posílen. Samozřejmě, že provoz sledujeme a určitě jej vyhodnotíme. K předimenzovaným úsekům je třeba říci, že se stanou předmětem prověřování v rámci racionalizace provozu. 9.12.2009 12:12
OTÁZKA: Rovněž nechápu přesun příměstských autobusů na Háje - linka C byla i bez nich nejvytíženější. Na Opatov ve špičce dojíždějí naprosto narvané vozy, už na Kačerově se občas stane, že někteří lidé nenastoupí. Proč chcete rušit tramvaje, které mají (většinou, ani ony bohužel ne vždy) samostatná tělesa, na druhou stranu ale nerušíte autobusy, které stojí ve věčných zácpách? O zácpách, v nichž tvrdou příměstské linky např. v Šeberově, ani nemluvě, ale za ty Vy nemůžete, nicméně mohli byste podle toho přizpůsobovat jízdní řád. Rušení/sjednocování příměstských linek navíc přineslo snížení kvality vozového parku - často tu jezdí staré karosy "zájezdového" typu (nebo novější busy, ale se stejným uspořádáním, takže se z nich obtížně prodírá k pro výstup mimo Prahu povinným zadním dveřím) - máte v tomto směru nějaké požadavky na dopravce? Petr K.
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: K Hájům jsem se již vyjádřil. K rušení souběhů chci znovu říci, že se jedná primárně o souběhy "koleje x autobus", nikoliv "koleje x koleje". K nasazování typů autobusů na příměstské linky vedeme s dopravci jednání, abychom docílili optimálního rozložení vozového parku na jednotlivé linky. Víme, že okolí těsně kolem Prahy má dnes charakter spíše městský, a tak je vyžadováno nasazování spíše městských verzí autobusů než klasických dvoudveřových příměstských. V tomto by nám jednoznačně měly pomoci standardy kvality, kde je toto definováno, a které pak budou součástí výběrových řízení na jednotlivé linky. 9.12.2009 12:17
OTÁZKA: Už se někdo omluvil za ten podvod s údajnými zpožděními linek k Depu Hostivař, kdy jste linkám dali naprosto nerealistické jízdní doby a pak jste jejich nedodržením zdůvodňovali přeložení linek k Hájům? Arnošt
Šéf Ropidu Pavel Procházka Procházka: Není za co se omlouvat. Srovnání za období duben - listpad 2008 x duben - listopad 2009 snížení zpoždění jednoznačně prokazuje. Podotýkám, že v tomto období roku 2008 jezdily všechny linky podle standardně schváleného jízdního řádu. 9.12.2009 12:21

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.