Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kovy: Youtuber je pro firmy zlatý důl. Týdně mám 15 nabídek na reklamu

Seriál   11:10aktualizováno  11:10
Dvacetiletý Karel Kovář se na české YouTube scéně poměrně vymyká. Točí o tématech, do kterých se jiní nehrnou, třeba o politice. V rozhovoru pro iDNES.cz mluví o tom, jak se jeho tvorba změní před volbami, ale i o komerci, která zahlcuje YouTube. I on se prý při domlouvání reklamy několikrát spálil. Jak chce kvůli tomu změnit svoji tvorbu?

Dostal jsem nabídku propagovat lux či pyrotechniku. Drtivou většinu spoluprací odmítám, říká Karel Kovář alias Kovy. | foto:  František Vlček, MAFRA

Cítíte odpovědnost?
Určitě. Velkou. Za svoji tvorbu, abych se za ni nemusel stydět. Za diváky. Sleduje mě spousta mladých a televize k nim neumí mluvit. Podceňují jejich schopnosti, jako kdyby neměli všech pět pohromadě. Chci jim proto představit témata, která se jim normálně neukazují.

Co jim chcete říct?
Upozorňuji třeba na problematiku nebankovních půjček. Občas mluvím o politice a veřejném dění, občas o cestování, někdy se je snažím jen pobavit. Ale často se snažím dávat přesah, který je donutí přemýšlet.

Karel Kovář

Dvacetiletý youtuber Kovy pochází z Pardubic. Aktuálně studuje marketing a PR na Univerzitě Karlově v Praze.

Na YouTube začínal pod přezdívkou Gameballcz, točil vlogy o hraní počítačových her (takzvaná let ́s play videa). V současnosti připravuje zábavná videa, natáčí o cestování a aktuálním dění. Zabývá se i tematikou, které se jiní youtubeři spíš vyhýbají, třeba českou politikou.

Loni vyhrál titul Videobloger roku.

Na YouTube se blíží hranici půl milionu odběratelů.

S kým navázal Kovy spolupráce, najdete zde.

Víte, kdo jsou vaši diváci?
Největší a nejvíc aktivní skupina je mezi 13 a 16 lety. Ti se nejvíc zapojují a píšou. Typickým divákem bude holka a bude jí tak 15 let. Sledují mě ale i moji vrstevníci a moji fanoušci přirozeně dospívají.

Takže čerstvě dospělí, budoucí prvovoliči... A vy jste udělal už druhé video o politice. Znamená to, že se začnete před parlamentními volbami angažovat?
Mluvil jsem o tom, co bývá mojí generací často přehlížené. Že Andrej Babiš je vnímán spíš jako komická figura než jako politik. Je vnímán, jak ho prezentuje jeho PR oddělení, ale ne jako člověk, který má škraloup. Nedávno se objevil v Kazmově One Man Show, kde byl v pozici zábavné figury a Kazma na kritiku odpověděl, že ho nezajímá politika, že dělá show. To mi nepřijde jako správný přístup.

Oslovila vás už nějaká strana, abyste ji podpořil v kampani?
Ozvali se Svobodní, ODS a TOP 09. Jen jednotlivci, ne celá strana. Všechny nabídky odmítám, do politiky se zapojovat nechci...

... zároveň jste dal na Instagram selfie s Dominikem Ferim.
To bylo minulý rok. Potkali jsme se na jedné akci. Objížděl v té době školy a snažil se mladé vzdělávat. Samozřejmě nic takového už se před volbami nestane. Když se teď potkáme, vždy mu říkám, že se s ním fotit nechci, protože je politik a dělá si kampaň. Kdyby to byl nestraník, co se snaží o edukaci, tak jsem s tím v pohodě, ale nelze ignorovat, že je to člen politické strany a pro stranu dost důležitý.

Fotogalerie

Takže byste ani neřekl, koho volíte?
Obzvlášť před volbami by to nebylo správně.

Co je špatného na tom říct, jaký máte politický názor?
Pro mě by to bylo špatně. Sledují mě stovky tisíc lidí, které tím můžu ovlivnit. A myslím si, že každý by k tomu závěru měl dospět sám. Moc dobře znám mediální zkratky a mentální zkratky, co si lidi dělají v hlavě. Nechci, aby se pak někde objevilo, že Kovy říká svým fanouškům, koho mají volit. Budu rád poukazovat na co, co se v politice děje špatného, ale nebudu nikomu říkat, koho podporuji.

Budete kritik politiků? Takový český John Oliver?
Uvidíme za dva za tři roky. teď takové plány nemám. Zatím se chci vyjadřovat spíš ve stylu: běžte volit. Poradit jim, co je Volební kalkulačka, co dělá Demagog.cz, jak kontrolovat, jestli politici dodržují svůj program, a když ne, ať se je nebojí kontaktovat. Vysvětlit tím, že to jsou naši zástupci, že by od nás neměli být odtržení.

Kovyho video o politice na YouTube:

Kolik vás týdně osloví firem s nabídkou spolupráce?
Bývá to tak kolem patnácti týdně. Někdy víc, někdy míň.

Jak z toho vybíráte?
Drtivou většinu odmítám, protože mi to téma nic neříká, nebo je nedokážu přirozeně zakomponovat do svojí tvorby. Na co kývnu, jsou buď výrobky, které sám používám, nebo mám rád jejích produkty. Třeba u kampaně na penzijní připojištění ČSOB mě bavilo, že velká firma chce udělat video o tom, jak se Češi chovají k důchodcům. Byla to taková sociální studie. Ten produkt mi dával smysl, má to logiku... Nebyla to služba, u které bych si řekl, že ji propaguju jen pro peníze.

A vy si penzijní pojištění platíte?
Neplatím. Plánuji. Není to vždycky tak, že službu používám. Před kampaní jsem o tom neměl moc povědomí, ale je důležité, aby se mladí vzdělávali. Spousta si pak zjistí, co to třeba je.

Říkáte, že si vybíráte podle toho, aby byla spolupráce a propagace výrobku nebo služby přirozená. Mají pak šanci diváci pochopit, že jste za to video dostal zaplaceno?
Já jsem poměrně otevřený. Když mám reklamní video, tak říkám, že je sponzorované. Pro fanoušky už není problém reklama samotná, ale to, jak je podaná. Když do jednoho videa dá youtuber čtyři product placementy (typ skryté reklamy, umístění produktu do videa - pozn. red.) a k tomu klasické reklamy, tak to lidi naštve. Pokud je ale video dobré, má přesah a člověku to dá víc než jen reklamu, tak je to dobrá práce.

Generace YouTube

Třeba v tom zmíněném videu říkáte, že vzniklo ve spolupráci s ČSOB. Myslíte, že z toho všichni pochopí, že jste dostal zaplaceno?
Určitě. Musíte se vžít do pozici lidí, co ta videa sledují denně. Oni tohle znají a vědí, jak funguje marketing a komerční spolupráce. Tohle je jedna z klasických vět, jak to uvést.

Jenže v podmínkách YouTube stojí, že když jde o placenou spolupráci, musí to být přesně označeno jako product placement. Věta na začátku nestačí.
Ale to v Česku není legislativně vyžadováno. I když je určitě fajn to tam dávat.

Proč to tedy u všech videí nedodržujete?
Teď to budu mít u nejnovější kampaně a budu to do budoucna používat. Zpětně dooznačím stará videa. Chci být otevřený. Už nedělám nárazové propagace, ale dlouhodobé věci. A ty budou označené.

Vnímáte tedy nepřiznané reklamy jako problém? Mělo by být podle vás prostředí víc regulované?
Regulace je děsivé slovo. Ale je nespravedlivé, že tradiční média jsou přísně regulována a proti nim existuje platforma, která kontrolována není vůbec. Takže aspoň ta povinnost označování videí a nedělat spolupráce natajňačku...

Proč taková videa vůbec vznikají? Vyžadují firmy, aby spolupráce byla tajná?
Některé ano. Řeknou, že by rády, kdyby to vypadalo přirozeně, ale když si to dál čtete, dojde vám, co tím ve skutečnosti myslí.

Které firmy to jsou? Třeba elektronika?
Velmi často to bývá jídlo.

A youtubeři na to bez boje přistoupí?
Spousta lidí je kritizuje, ale musí si uvědomit, že to jsou mladí, co dělají videa pro zábavu a najednou během roku mají 100 tisíc fanoušků a oslovují je desítky firem. Nejsou na to připravení, je jim patnáct šestnáct a neví, jak k tomu přistupovat. Často stylem pokus-omyl. Někdy se spálíte a oberou vás o spoustu peněz. Každý si musí projít vývojem...

Generace YouTube

Spálil jste se?
Mnohokrát a doteď se pálím. Třeba na něčem pracuji a zjistím, že se mě snaží podrazit. Nebo má ze mě agentura obrovskou provizi. Stává se to pořád, ale už se naštěstí líp orientuji. Influencer je braný jako zlatý důl. A firmy si vybírají ty mladé, kteří nemají přehled, aby je mohli obrat.

Přemýšlel jste, že si budete dělat sám sobě manažera?
Je možné, že se to stane. Většina mých spoluprací je teď přes několik agentur, s některými dalšími už spolupracovat nikdy nebudu. Obecně platí to, že se člověk musí prát. Říkám to ostatním youtuberům a oni se diví: „To nemám brát hned tu první nabídku?” Tu nikdy! Vždycky musíte bojovat o svoji cenu. První návrh je to, co si představuje firma. Některé spolupráce jsou pak měsíce vyjednávání.

Takže pro české firmy už YouTube není velká neznámá?
Pořád se učí, asi to bude ještě dlouho trvat. Běžně dostávám e-maily s nabídkou, kde jsou chyby, není tam ani správně napsané jméno značky. Dostal jsem nabídku propagovat lux... Jednou jsem dostal nabídku propagovat pyrotechniku před Silvestrem. Takové „děti, utrhejte si ruce“. Tuhle nabídku pak nějaký youtuber vzal a video o tom natočil. To je spíš smutné vidět.

Máte nějaký cíl v youtuberství?
Otázka, co se stane s YouTube, je složitá. Může tu být rok, může tu být deset let. Budoucnost je pro mě třeba léto, kdy letím do L.A. a budu dělat videa anglicky. Chci tvorbu posunout. Dál nevidím. Chci cestovat, být šťastný a plnit si sny, což poslední dva roky dělám. Ale plán nemám, to nejde, na to se internet vyvíjí moc rychle.

Youtuber Kovy byl před půl rokem hostem pořadu iDNES.tv Rozstřel:




ZPRÁVY: 40 hasičských jednotek v boji s požárem motorestu, dálnice D10 byla uzavřena



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Tvůrce Kanceláře Blaník opouští Seznam. Důvodem jsou neshody s vedením firmy

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Lobbista Tonda Blaník bouchl do stolu. Tvůrce, který oceňovaný seriál vytváří, opouští internetovou televizi Stream...

Další z rubriky

Zakazovat dětem youtubery? Žádný extrém není dobrý, zaznělo v Rozstřelu

Adiktoložka Michaela Štáfková a psycholog Václav Mertin v pořadu Rozstřel.

Řada rodičů tenhle pohled zná: dítě jako přilepené k mobilnímu telefonu a kromě rukou od něj nedokáže odtrhnout ani...

Starší generace youtubery nepochopí. Nemá k tomu ochotu, říká sociolog

Selfie s Jirkou Králem bylo jednou z nejcennějších trofejí, jakou si fanoušci z...

Lidé nad třicet fenoménem youtuberství často opovrhují coby neužitečným nesmyslem. Přitom sami v mládí nebyli jiní,...

Velká mapa youtuberů: podívejte se, kdo s kým pracuje a koho propaguje

Síť firem, které jsou propojené s youtuberkou Teri Blitzen.

Prohlédněte si, se kterými firmami jsou provázaní nejznámější youtubeři. Vybrali jsme dvacítku tváří české YouTube...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.