"Je smutnou okolností celého případu, že tyto dvě tramvaje se měly vyhýbat jako poslední, další už měly jet s otočkou, bez křižování," řekl v ČRo-1 Radiožurnálu mluvčí Drážní inspekce (DI) Zdeněk Neusar.
Podle něj vše nasvědčuje tomu, že šlo o selhání lidského faktoru, na němž je bezpečný provoz v tomto tramvajovém úseku závislý.
Jeden z řidičů podle Neusara zřejmě doháněl zpoždění a neinformoval se u dispečera, jak to na trati vypadá. Vyjel, aniž by počkal na křižování. Kloubovou tramvaj navíc podle tachografu rozjel krátce před srážkou na 61,4 kilometrů v hodině, povoleno je šedesát.
"Tato okolnost ale neměla vliv na příčinu nehody, spíše na její následky," konstatoval podle ČTK ředitel ostravské drážní inspekce Petr Maikranz.
"Z rozboru rychloměrů vyplynulo, že kloubová tramvaj jela v okamžiku srážky rychlostí 40 km/h a její brzdná dráha byla 37 metrů, protijedoucí dvoudílná tramvaj jela při nárazu rychlostí 32,8 km/h a její brzdná dráha činila 36,3 metru," upřesnil Zdeněk Neusar.
Všechny brzdové systému tramvají podle vyšetřovatelů fungovaly a řidiči je využili. Nárazová rychlost přesto činila 72,8 km/h.
Podezřelý řidič se zhroutil, hrozí mu deset let vězení
Oba řidiči skončili v nemocnici, jeden s vážným raněním. První zprávy o něm hovořily jako o mrtvém. Je to právě řidič kloubové tramvaje, která jela od Vřesiny.
Podle policie si šéf posttraumatického týmu pro něj vyžádal psychologickou pomoc, starají se o něj lékaři, psychiatr i duchovní.
"Je na tom vážně fyzicky, ale psychicky ještě hůř," řekla ČTK mluvčí Městské nemocnice v Ostravě-Fifejdách Marie Dlabalová.
Policie proti 24letému muži zahájila trestní řízení. Podezírá ho z trestného činu obecného ohrožení, potvrdila iDNES.cz mluvčí novojičínské policie Miroslava Michálková.
"V případě obvinění a odsouzení mu hrozí trest až do horní hranice sazby, která je deset let," dodala mluvčí. Obvinění podle ní zatím nepadlo, vyšetřovatelé hledají důkazy.
Na místě nehody pracovaly od sobotního rána týmy expertů. Komisionální ohledání tramvají podle mluvčího drážní inspekce Zdeňka Neusara proběhne ve středu. Budou také studovat jízdní dokumenty nebo telefonní hovory.
Město nebo dopravní podnik oběti odškodní
Tragédii se dopoledne zabývali také ostravští radní a vedení dopravního podniku. Primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD) už v pátek naznačoval, že bude vyžadovat okamžité osazení tratě zabezpečovacím zařízením.
To doporučí také drážní inspektoři. Náměstek dopravního podniku František Kořínek po jednání v ČT řekl, že k nasazení elektroniky dojde.
Ještě před tím budou hned příští týden přijata nová pravidla provozu v kritickém úseku. K vjezdu tramvaje bude potřeba svolení dispečera. - čtěte Tramvaje vyjedou na ostravskou jednokolejku až s novými pravidly
Podle primátora Kajnara se také analyzuje pojištění dopravního podniku kvůli možnosti vyplatit odškodné zraněným a pozůstalým po obětech. Buď ho vyplatí firma, nebo její vlastník, tedy město.
Dítě muselo na svět kvůli nehodě, matka je stabilizovaná
Bezprostředně po srážce zemřel 79letý muž a čtyřletý chlapec. V nemocnici později podlehla zraněním 68letá žena, manželka mrtvého seniora. - čtěte Po čelní srážce tramvají v Ostravě zemřeli tři lidé
V Městské nemocnici Ostravě-Fifejdách zůstávalo v sobotu ráno devět lidí, ve Fakultní nemocnici dalších šest pacientů s různě těžkými zraněními - frakturami, poraněními obličeje, tržnými ranami. Podle České televize má jeden člověk zlomenou páteř, další musel podstoupit amputaci končetiny.
"Mezi zraněnými byla i těhotná žena, která měla v neštěstí štěstí. Kovová tyč jí zasáhla rameno, aniž by poranila plíce. Žena porodila císařským řezem holčičku, která je na jednotce pro nedonošené děti," řekla ČTK mluvčí městské nemocnice Marie Dlabalová. Podle Novy byla žena tetou zemřelého chlapce.
Její dítě přišlo na svět ve 34. týdnu, váží asi dvě kila. Bude ovšem podle všeho v pořádku. Stejně jako jeho matka, jejíž stav je po operaci stabilizovaný.
Podobně by na tom měli být i ostatní hospitalizovaní. Počet tří mrtvých by tak měl být konečný.
Vraky se od sebe musely odtrhávat
První fáze likvidace následků kolize skončila po půlnoci. Záchranáři se kvůli tmě a obtížnému terénu rozhodli pokračovat až v sobotu ráno.
Odstraňování vraků, se kterým pomáhali i dobrovolní hasiči, trvalo celé sobotní dopoledne. Provoz bude obnoven až příští týden po zavedení nových pravidel provozu.
Vyšetřovatelé chtějí na místě provést i rekonstrukci, aby zjistili, na jakou vzdálenost se mohli řidiči tramvají vidět.
Policie vyzývá všechny svědky nehody a cestující, kteří byli v obou tramvajích, aby se co nejdříve ozvali na linku 158.
Bývalý dispečer z Liberce kritizuje ostravské manažery
Bývalý dispečer MHD v Liberci Martin Pabiška nechápe, proč vedení Dopravního podniku Ostrava neochránilo už dávno životy cestujících moderním zabezpečovacím zařízením.
Sám se v letech 1992 až 1994 podílel za zavedení elektronického zabezpečovacího systému, díky němuž se tramvaje na jednokolejné trati mezi Libercem a Jabloncem už nemohou srazit - při neoprávněném vjezdu se automaticky vypne přívod elektřiny.
"Podobný systém měl být v Ostravě již dávno, a velká odpovědnost za nehodu leží proto i na manažerech dopravního podniku," řekl ČTK Pabiška.
Bývalý ředitel Dopravního podniku Ostrava František Vaštík ale takové tvrzení odmítl. "Je mi strašně líto, že k tomu došlo. Ale doprava na jednokolejné trati se provozovala nejméně 70 let, během nichž se žádná nehoda nestala. Ani technické zabezpečení nemůže vyloučit lidské selhání. Řidič prostě neměl vyjet z výhybny, dokud protijedoucí soupravu neměl vedle sebe," konstatoval podle ČTK.