Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Píše nám místopředseda Dumy, ať zabereme část Ukrajiny, tvrdí Poláci

  9:48aktualizováno  9:48
Polské ministerstvo zahraničí v neděli podle polské televize TVP obdrželo dopis odeslaný ruskou Státní dumou. Obsah byl notně kontroverzní. Rusko v něm totiž Polsku navrhuje, aby se účastnilo přerozdělení Ukrajiny a v referendu se vyslovilo pro připojení několika jejích západních regionů.

Šéf ruských nacionalistů Vladimir Žirinovskij (4. prosince 2011) | foto: AP

Jak je to se Žirinovským

Lídr ruských nacionalistů Vladimir Žirinovskij byl místopředsedou Dumy do roku 2011, nyní už jím podle webu dolní komory ruského parlamentu není. Za místopředsedu jej nicméně označila jak ČTK, jejímž jsme klientem, tak polská stanice TVP.

Zprávu doplněnou tímto rámečkem ponecháváme v původním znění jako doklad toho, že někdy ani dva zdroje nestačí pro zajištění správnosti zprávy.

Polská televizní stanice TVP uvádí, že dopis měl podepsat zástupce předsedy Státní dumy a předseda Liberálně-demokratické strany Ruska (LDPR) Vladimir Žirinovskij. V dokumentu se mimo jiné píše, že Polsko by mělo v referendu rozhodnout o připojení pětice západních oblastí Ukrajiny, a to Volyňské, Lvovské, Ternopilské, Ivano-Frankivské a Rivnenské oblasti.

Existenci dopisu potvrdil i mluvčí polského ministerstva zahraničí Marcin Wojciechowski. Uvedl však, že nikdo z polské strany nebere text zprávy vážně. Wojciechowski dodal, že Žirinovskij obdrží zdvořilostní odpověď bez jakékoli zmínky o obsahu svého listu, uvádí server eturbonews.com.

Mnohem ostřeji na výzvu Ruska reagoval poradce polského prezidenta Bronislawa Komorowského Tomasz Nalencz. Ten v nedělním televizním vysílání prohlásil, že "je pobuřující navrhovat Polsku, které bylo krutě zkoušené dějinami, zúčastnit se rozdělení území spřátelené země, jakou je Ukrajina". "To může napadnout jen chorou mysl," dodal poradce polského prezidenta s tím, že na dopis by se měl podívat psychiatr.

Krize na Ukrajině

Nalencz si také myslí, že dopis rozhodně není jen individuální akcí Žirinovského. "Zřejmě to má za cíl odpoutat pozornost mezinárodního společenství od anexe Krymu Ruskem," myslí si Nalencz.

Obdobné návrhy prý dostaly i Rumunsko s Maďarskem, které by měly získat Černivickou a Zakarpatskou oblast. Z nynější Ukrajiny by tak po připojení východních ruskojazyčných regionů k Rusku zůstala podle dopisu jen centrální "ukrajinská" část.

Polsko samo má historickou zkušenost s rozdělením své země. Za takzvané čtvrté dělení Polska je označován pakt Molotov-Ribbentrop, kterým si sovětský diktátor Josif Stalin s vůdcem nacistického Německa Adolfem Hitlerem rozdělili východní Evropu. Bývalá východní území Varšava po druhé světové válce od Sovětského svazu již nezískala, náhradou obdržela tehdejší východní německé oblasti.

Mediální hra kremelského bulváru?

Není bez zajímavosti, že minulý týden ruský bulvární a Kremlu blízký list Pravda.ru napsal, že úřadující ukrajinský premiér Arsenij Jaceňuk tajně vyjednává s Polskem o postoupení tří západních oblastí Varšavě. Upozornilo na to Rádio Svobodná Evropa / Rádio Svoboda.

Pravda.ru patří k tvrdé prokremelské linii, vydává například články s titulky jako "Kyjevští nacisté se pomstí za ztrátu Krymu". Zprávu, že Jaceňuk má vyjednávat o odevzdání části historické Haliče Polsku, zdrojoval web "zdroji blízký Juliji Tymošenkové", nijak je ale neupřesnil. A napsal, že Jaceňuk jednáním sleduje to, že zbaví vlivu ukrajinské ultranacionalisty.

To nicméně nedává smysl - pokud by někdo nesouhlasil s odevzdáváním ukrajinského území, byli by to v přední řadě právě nacionalisté, historicky odpůrci Rusů i Poláků. Nelze tak vyloučit, že se ruský web jen zapojil do informační války s cílem podkopat zejména na západě Ukrajiny, kde jsou pozice nové garnitury silné, Jaceňukův vliv.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.