Za krizi mohou odboráři i podnik

  • 3
Praha - Kterýkoliv den, třeba dnes, zítra nebo pozítří, může pražskou dopravu ochromit stávka řidičů tramvají. V pondělí se sice nepovedla, ale odborová organizace hodlá akci opakovat. Existuje jediný způsob, který může kolaps pražské dopravy definitivně odvrátit: Dopravní podnik se musí s odboráři dohodnout. A obě strany musí ustoupit.

Jak tramvajáci, tak vedení podniku totiž mají na vzniklé krizi nepochybně obrovský podíl.

Problém vznikl, když řidiči tramvají došli k závěru, že mají nespravedlivě menší platy než jejich kolegové z autobusů. Pod hrozbou stávky si pak tramvajáci vynutili vypracování nezávislé studie, která měla podrobně zhodnotit náročnost povolání všech řidičů: tramvají, autobusů, ale také metra.

A v tu chvíli začali tramvajoví odboráři poprvé jednat nefér. Slíbili, že budou výsledek studie respektovat. Dobře ale věděli, že ho budou respektovat pouze v případě, že studie označí nerovnost v platech za nespravedlivou.

Nefér začal hrát i Dopravní podnik. Jeho vedení zadávalo studii s tím, že řidičům tramvají tak jako tak přidat nemíní. A jelikož firma, která vypracování studie dostala na starost, vycházela z údajů poskytnutých právě Dopravním podnikem, bylo předem více než jasné, jaký předloží výsledek.

ON-LINE ROZHOVORY:

Šéf DP Houfek odpoví čtenářům od 15:00 ZDE

Předák tramvajáků:
Nedáme se!

O nefér hře nejvíce svědčí studie samotná. Ve většině kritérií hodnotí práci řidičů tramvají, autobusů a metra velmi vyrovnaně. Zlom, který tramvajáky odsouvá na poslední místo, nastává až v bodě, který hodnotí potřebnou praxi pro práci řidičů. Ačkoliv v jiných kritériích byla použita stupnice s velmi úzkým rozsahem, tady studie najednou využívá rozsah propastný.

Samozřejmě, nyní je možné vypracovat další studii, která zhodnotí objektivitu té první. A bude další stávka. Pokud obě strany nepřipustí, že se chtěly navzájem obalamutit, krizi jen těžko vyřeší.

Inženýr Dub chtěl zastavit tramvaje a zvýšit platy

Ředitele často kritizovali, teď má poslední šanci

Antonína Duba ještě před několika týdny téměř nikdo neznal. To se však změnilo. Nyní je Dub "ten, kdo chtěl zastavit pražské tramvaje".

Antonín Dub je mezi řidiči tramvají do jisté míry výjimečný. Má totiž vysokoškolské vzdělání, se kterým by asi šel tramvaj řídit málokdo. Řidičům tramvaje totiž ke způsobilosti vykonávat toto povolání stačí vzdělání základní. Zřejmě i proto se nelze divit, že se Dub snadno postavil do čela tramvajových odborů.

Proč jako vysokoškolák řídí tramvaj? Vystudoval strojní fakultu ČVUT, obor kolejová vozidla. A podle jeho slov se mu práce řidiče tramvají líbí. Po kolejích v pražských ulicích začal před šesti lety nejdříve jezdit jako brigádník. Před dvěma lety se stal zaměstnancem Dopravního podniku.

Dnes je člověkem, který v podniku vede snad největší zaměstnaneckou vzpouru, jakou pražská městská doprava zažila. Své neukojené ambice jen těžko skrývá. Odborovou organizaci - Federaci řidičů tramvají - sám založil.

Stávkou se teď snažil kolegům vymoci vyšší platy. Teprve v pondělí, při neúspěšné stávce, zjistil, že velká část řidičů jeho názory nesdílí. Nebo to věděl už před stávkou? Pak by měl pravdu primátor Bém. Ten řekl, že Dub myslí jen sám na sebe.

Skutečnost, že je Milan Houfek stále ještě ve funkci generálního ředitele Dopravního podniku, lze bez nadsázky označit za malý zázrak.

Nakolik je Houfek odpovědný za zatopení metra při srpnových povodních, to ukáže až policejní vyšetřování. V každém případě už je jasné, že metro na takové záplavy připraveno nebylo a vyšetřovatelé v jeho tunelech a chodbách objevili několik chyb, které vodě cestu usnadnily. Generální ředitel se tak nemůže divit, že je terčem tvrdé kritiky. Houfek pracuje v Dopravním podniku už dvanáct let. Vystřídal různé funkce.

Od roku 1995 je generálním ředitelem. Má tak nejlepší předpoklady k tomu, aby o vážných nedostatcích věděl a nechal je včas napravit. To se však v případě metra nestalo.

Houfkovu pověst kromě zatopeného metra pošramotila ještě jedna událost. Od firmy Navatyp koupil levně byt ve Špindlerově Mlýně. Firma přitom dostala řadu zakázek od města i Dopravního podniku. Obchod s bytem je tak přinejmenším na pováženou.

Houfek teď dostal výjimečnou šanci. Může dokázat, že jako ředitel za něco stojí - pokud se mu podaří krizi s řidiči tramvají rychle vyřešit. Jestli to nezvládne, řada lidí dá zřejmě za pravdu stávkujícím, kteří žádají Houfkův odchod.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video