Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mladé v USA láká k volbám politická seznamka, kandidáta jim vybere aplikace

  14:29aktualizováno  14:29
Republikáni i Demokraté bojují šest týdnů před volbami o každého voliče. Hlavní pře je o mladé lidi, od nichž lze získat téměř 70 milionů hlasů. Oproti rodičům jim však chybí motivace dojít k volbám. Zvýšit jejich počet u volebních uren se tak snaží speciální sociální sítě i mobilní aplikace připomínající seznamku Tinder.

Mladí lidé tvoří téměř třetinu voličů, je však problém je dostat k volbám. | foto: Reuters

Dostat mladé k urnám se zdá být zásadním úkolem nadcházejících voleb. Lidé ve věku od 18 do 35 let tvoří 31 procent všech amerických voličů a brzy budou největší skupinou elektorátu. Podle průzkumu organizace Pew Reasearch Center však největší volební skupina nepřinese největší počet hlasů.

Ačkoliv mladí lidé o politice rádi mluví a sdílejí své názory s vrstevníky, k volbám chodí málo. Zatímco v roce 2008 bylo u prvního zvolení Baracka Obamy 50 procent z nich, o čtyři roky později jich přišlo jen 46 procent. Letos přitom může klesající trend dál pokračovat. Zatímco v primárkách hodně mladých fandilo demokratickému kandidátovi Berniemu Sandersovi, vítězná Hillary Clintonová ani její rival z republikánského tábora Donald Trump je nedokáží zaujmout.

Mnoho mladých už po červencových konventech říkalo, že nebude volit ani jednoho z nich. Pokud by dorazil k volebním urnám stejný podíl voličů jako před čtyřmi lety, přišlo by celých 37,5 milionu hlasů mladých lidí v niveč.

Volební Tinder

To se snaží zvrátit například mobilní aplikace, které mají potenciál zaujmout právě mladé voliče. Jednou z nich je The Voter s heslem „politické dohazování“. Heslo přitom není tak od věci. Aplikace totiž výrazně připomíná seznamku Tinder. Vypadá podobně a funguje na stejné bázi elementárního rozhodování - líbí/nelíbí.

V aplikaci odpovídají na jednoduché otázky. U každé otázky mohou označit nakolik je pro ně důležitá, nebo si rozkliknout "i" pro více informací.

V aplikaci odpovídají na jednoduché otázky. U každé otázky mohou označit nakolik je pro ně důležitá, nebo si rozkliknout "i" pro více informací.

Kdo někdy vyzkoušel Tinder, ví, jak jednoduše tato aplikace funguje. Na obrazovce se střídají obličeje a přejetím displeje vlevo nebo vpravo uživatel protějšek „zahodí“ nebo „vybere“. Na Voteru se místo obličejů zobrazují důležité otázky jako „Legalizovali byste marihuanu?“, „Chcete, aby se ropa těžila na území Spojených států?“ nebo „Chcete na hranicích postavit zeď?“. Volič pak volič přejetím displeje odpovídá „ano“, nebo „ne“.

Americké volby

Každou otázku může navíc ohodnotit jako málo důležitou, středně nebo velmi důležitou. Pokud ho otázka mate, má u každé možnost zobrazit si vysvětlení, kde se v několika odrážkách dočte, proč by měl souhlasit, nebo naopak odmítnout. Když projde určitý počet otázek, najde mu aplikace „shodu“. Jeho odpovědi vyhodnotí a ukáže, se kterým kandidátem má stejné názory a na kolik procent.

Tvůrcem aplikace je 26letý vývojář Hunter Scarborough, podle kterého voličům nestačí nicneříkající výroky Trumpa či Clintonové, potřebují se se svým kandidátem identifikovat pomocí hlubšího srovnání názorů.

„Pokud pomocí aplikace zjistíte, že se vaše postoje do velké míry s někým shodují, je daleko pravděpodobnější, že v den voleb přijdete odevzdat svůj hlas,“ cituje mladíka BBC.

Politická sociální síť

Jeho aplikace není jediná, která chce přimět voliče jít k volbám nebo se informovat, jak systém vůbec funguje. Například aplikace Unidos se zaměřuje přímo na mladé hispánské voliče a vysvětluje základní principy amerického volebního systému, přičemž hojně pracuje s grafikou a emotikony.

Mimo to se mohou voliči také přihlásit na sociální síť Brigade inspirovanou Facebookem. V Brigade si po přihlášení vyberou témata, která je zajímají a zodpoví otázky z oblastí zájmu, které vybrali. Poté mohou diskutovat s ostatními uživateli a tříbit svůj politický názor. Mohou také verbovat své přátele pro podporu „svého koně“. Nejúspěšnější verbířka Brigade má už nyní na kontě už přes stovku získaných hlasů.

Úvodní obrazovka sociální sítě Brigade. Uživatel si má vybrat tři témata, která ho zajímají, ať už je to obrana, zdravotní péče nebo třeba práce. (22.9.2016)

Úvodní obrazovka sociální sítě Brigade. Uživatel si má vybrat tři témata, která ho zajímají, ať už je to obrana, zdravotní péče nebo třeba práce. (22.9.2016)

Preference uživatelů sociální sítě Brigade. Vlevo tabulka nejlepších „verbířů“ (22.9.2016)

Preference uživatelů sociální sítě Brigade. Vlevo tabulka nejlepších „verbířů“ (22.9.2016)

„Chtěli jsme vytvořit sociální síť pro občanský a politický život,“ představila projekt Jessica Dahlová. Mladí Američané se podle ní spíše nechají k účasti na čemkoli včetně voleb přesvědčit svými přáteli.

Ačkoliv jsou aplikace pro mladé atraktivnější než debaty, kandidáty nespasí. Podle expertů totiž nenahradí osobní kontakt, kdy by kandidáti s mladými mluvili a naslouchali tomu, co je trápí.

Americké prezidentské volby 2016
Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.