Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V zatopených útrobách Concordie skončilo pátrání po pohřešovaných

  13:53aktualizováno  16:16
Italští potápěči ukončili pátrání po pohřešovaných v zatopených prostorách výletní lodě Costa Concordia. Podle koordinátorů záchranné akce jsou záchranáři vystaveni příliš velkému riziku. Dosud objevili sedmnáct obětí, dalších patnáct lidí pohřešovali.

Potápěči pátrají v útrobách lodi Costa Concordia (31. ledna 2011) | foto: Reuters

Podle prohlášení úřadu pro civilní ochranu neumožňují podmínky potápěčům bezpečně pracovat v zatopených úsecích vraku 290 metrů dlouhé lodi. Už před několika dny přiznali, že šance na objevení přeživších je v podstatě nulová.

Zkáza Concordie

"Hledání uvnitř lodě pod vodou jsme definitivně zastavili," řekl mluvčí záchranářů, kteří se tak rozhodli na základě zjištění, že se deformoval trup lodi v místech, kde byly v posledních dnech v rámci pátrání udělány otvory. Záchranáři se pak začali obávat, že by potápěči mohli uváznout v zatopených prostorách v hloubce i 20 metrů.

Příkaz k zastavení pátrání byl vydán teprve poté, co o něm byly informovány rodiny 15 pohřešovaných a příslušné zastupitelské úřady cizích států. Záchranáři ale budou nadále prohledávat jiné části zpola ponořeného plavidla.

Chtějí také pročesat osmnáctikilometrový okruh moře kolem Concordie. Do takové vzdálenosti proudy od chvíle katastrofy odnesly mnoho kusů nábytku a jiných objektů. Úřady věří, že tam mohou být i další oběti. Po tělech chtějí pátrat i na dně moře.

Páchnoucí labyrint

Zatopené prostory skrývají nejedno nebezpečí. Chodby jsou zabarikádovány nábytkem a rozkládající se potraviny plovoucí v kalné vodě naplňují loď odpudivým pachem. Z bezpečnostních důvodů mohli potápěči ve vraku strávit maximálně 50 minut a proto jen velmi pomalu postupovali dál do vnitřku lodi.

Fotogalerie

Specialisté na záchranné námořní operace chtějí tento týden začít odčerpávat stovky tun paliva ze sedmnácti lodních nádrží. Operace měla začít už tento víkend, ale špatné počasí snahu zaměstnanců nizozemské společnosti Smit zmařilo.

Pokud by mazut unikl do moře, zlikvidoval by unikátní podmořskou rezervaci v okolí ostrova. Teprve po vyprázdnění nádrží se může začít odstraňovat vrak o váze 114 500 tun. To podle úřadů zabere až deset měsíců.

Výletní loď s více než 4 200 lidmi na palubě ztroskotala v pátek 13. ledna u břehů italského ostrova Giglio. Za hlavního viníka je považován kapitán Francesco Schettino, který prý loď navedl příliš blízko ke břehu. Policie ho podezírá z několikanásobného zabití a předčasného opuštění lodi.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na Slovensku odsoudili exministry, miliardový tendr vyvěsili na nástěnku

Slovenský soud uznal dva bývalé ministry vinnými z machinací při miliardovém tendru. Uložil jim za to dlouholeté tresty. Další tři obžalované, kteří se jako...  celý článek

Islandská geotermální elektrárna Hellisheiði
Elektrárna na Islandu odčerpává CO2 z atmosféry, ukládá ho do země

Geotermální elektrárna na Islandu testuje nový způsob snižování emisí oxidu uhličitého. Do provozu nasadila speciální zařízení, které tento skleníkový plyn...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Francouzi objasnili záhadné krádeže v autobusu: zloděj se skrýval v kufru

Francouzská policie minulý týden vyřešila sérii záhadných krádeží v autobusech mířících z Paříže na letiště Beauvais. Mizející cennosti měla na svědomí dvojice...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.